Ervaring zelfbouw lichtkap


MischaC

Well-known member
Lid geworden
3 april 2020
Berichten
258
Leeftijd
45
Dag allen,

Op mijn 180*65*65 heb ik een zelfbouw lichtkap van watervast MDF. Ondanks 4 lagen grondverf, meerder lagen lak en 2 lagen jachtlak begint het hout toch uit te zetten door vocht. Voornamelijk door condensvocht dat onder de afdekplaten blijft hangen en naar de hoeken loopt.
Hoe zijn jullie ervaringen met zelfbouw kappen? Welk materiaal hebben jullie gebruikt en welke tips heb je voor me om de condens te verminderen en/of hier geen hinder van te ondervinden.
De kap houdt het nog wel even vol, alleen ik wil op termijn toch iets nieuws maken of eventueel bestellen. Aqualife?
 
Zelf heb ik ook een houten lichtkap gemaakt. En mijn ervaring is dat het heel belangrijk is om alles goed in de epoxy te zetten, 2 lagen kan makkelijker te weinig zijn en met alleen verf ga je het niet halen.

Ik heb bij mij nu 2 plekjes waar het hout toch iets uitzet (te weinig epoxy gebruikt) dit schuur ik dan op, laat het 48uur drogen icm een kacheltje en behandel de plekken opnieuw met epoxy.

Ter indicatie, je mag het structuur van het hout absoluut niet meer voelen. En bij twijfel gewoon een extra laag epoxy (die je evt op kleur kan mengen)
 
En op welke manier heb je de kleppen erop liggen? Steunen die op balkjes o.i.d.? Bij mij blijft daar nl water staan.
 
Misschien kunnen foto s bepaalde zaken verduidelijken;)
 
Ik heb met betonplex een frame gemaakt waar m’n deksels opliggen.
Omdat m’n lampen koeling nodig hebben zitten er gaten in de deksels voor de fans en daarmee voer ik dus ook condens af.

En omdat ik toen geen circkelzaag had heb ik alles met een decoupeerzaag gedaan waardoor het zo recht is als een loempia en kiert als een wilde waardoor er ook niet echt vocht kan blijven liggen..

Maar een kleine fan zou al je problemen op moeten lossen
 
Ik heb met betonplex een frame gemaakt waar m’n deksels opliggen.
Omdat m’n lampen koeling nodig hebben zitten er gaten in de deksels voor de fans en daarmee voer ik dus ook condens af.

En omdat ik toen geen circkelzaag had heb ik alles met een decoupeerzaag gedaan waardoor het zo recht is als een loempia en kiert als een wilde waardoor er ook niet echt vocht kan blijven liggen..

Maar een kleine fan zou al je problemen op moeten lossen
En blaas je dan lucht in of zuig je juist af Wouter?
 
Dag allen,

Op mijn 180*65*65 heb ik een zelfbouw lichtkap van watervast MDF. Ondanks 4 lagen grondverf, meerder lagen lak en 2 lagen jachtlak begint het hout toch uit te zetten door vocht. Voornamelijk door condensvocht dat onder de afdekplaten blijft hangen en naar de hoeken loopt.
Hoe zijn jullie ervaringen met zelfbouw kappen? Welk materiaal hebben jullie gebruikt en welke tips heb je voor me om de condens te verminderen en/of hier geen hinder van te ondervinden.
De kap houdt het nog wel even vol, alleen ik wil op termijn toch iets nieuws maken of eventueel bestellen. Aqualife?
Wanneer ik dit zou moeten doen zou ik ook eens kijken naar kunsstof. PVC, Acryl, bijvoorbeeld, daarin zijn vast wel mogelijkheden om prachtige kappen te maken. Licht en vochtbestendig.
 
Wanneer ik dit zou moeten doen zou ik ook eens kijken naar kunsstof. PVC, Acryl, bijvoorbeeld, daarin zijn vast wel mogelijkheden om prachtige kappen te maken. Licht en vochtbestendig.
Heb gekeken naar kant en klare kappen op maat gemaakt door Aqualife. Zien er strak uit, alleen erg beperkt in kleuren. Zal eens kijken of dit te verven is
 
Mischa,

Nou, ik ben ook inmiddels bijna zover dat de lichtkap aan de beurt is..... en je mag één keer raden wie dat voor mij op maat gaat maken van rvs.

Precies... dezelfde.... onze Neils. Ik kan maten doorgeven, uitsparingen, en of ik de kleppen in de lengte of in de breedte richting wil. Hij heeft er al meerdere gemaakt en verkocht, zelfde kwaliteit en service als onze frame's.

Ik zou als ik jou was dat mdf bij de stort brengen of in de open haard gooien, en lekker een mailtje sturen naar Neils.

gr

Mark
 
Wanneer ik dit zou moeten doen zou ik ook eens kijken naar kunsstof. PVC, Acryl, bijvoorbeeld, daarin zijn vast wel mogelijkheden om prachtige kappen te maken. Licht en vochtbestendig.
Ik zou nooit plexiglas/acrylaat gebruiken voor een lichtkap.

Wanneer ik op vakantie ga dan leg ik altijd wat losse plexiglas platen op mijn sump om overdadige verdamping tegen te gaan. Ondanks dat de fabrikant zegt dat het niet zou moeten gebeuren.... ze trekken elke keer een beetje krom door temperatuur en vocht. Maakt niet uit voor losse plaatjes, en na verloop van tijd trekken ze ook vanzelf weer recht, maar voor permanent verblijven in vocht en warmte zou ik er om deze reden niet voor kiezen.

gr

Mark
 
Hier een zelfbouw kap materiaal 8 mm watervast triplex voor de zijkanten en 6 mm voor de kleppen bouwjaar 2016
alles voor zien van drie lagen epoxy tot nog toe geen last van problemen wel de kleppen voorzien van ventilatie gaten
 
Ik zou nooit plexiglas/acrylaat gebruiken voor een lichtkap.

Wanneer ik op vakantie ga dan leg ik altijd wat losse plexiglas platen op mijn sump om overdadige verdamping tegen te gaan. Ondanks dat de fabrikant zegt dat het niet zou moeten gebeuren.... ze trekken elke keer een beetje krom door temperatuur en vocht. Maakt niet uit voor losse plaatjes, en na verloop van tijd trekken ze ook vanzelf weer recht, maar voor permanent verblijven in vocht en warmte zou ik er om deze reden niet voor kiezen.

gr

Mark
Je gebruikt dit soort kunsstoffen dan ook altijd in een frame. Voor het deksel kan je trouwens dan ook weer andere materialen gebruiken. Aluminium zie ook nog wel eens in lichtkappen als afdekplaten.
 
Ik heb de motorkap van een auto als voorbeeld genomen, en gewoo 1 klep gemaakt, met daarin de verlichting, fans en ventilatierooster.
Aan de achterzijde heb ik heb met 3 rvs scharnieren gemonteerd, en aan de zijka ten gasveren geplaatst.
Het condenswater wat tegen de klep aan hangt met het opendoen, loopt gewoon terug het aquarium in.
20201118_202104.jpg
20201113_134204.jpg
20201125_212737.jpg
 
In mijn geval is heel de bak van hout. Maar in geval van een volglas bak, kun je natuurlijk gewoon een houtenframe aan de bovenkant van de bak verlijmen, en det frame gebruiken om de klep "in" te laten vallen.

Grote voordeel van dit systeem vind ik, dat je nooit meer net kleppen loopt te sjouwen, die nat zijn.
 
Ligt aan hoe je de ventilatoren plaatst. Als je ze blazen zet, en ze blazen op het water ga je juist extra water condenseren.
Dit principe gebruik ik als ik het water wil afkoelen.
 
Ligt aan hoe je de ventilatoren plaatst. Als je ze blazen zet, en ze blazen op het water ga je juist extra water condenseren.
Dit principe gebruik ik als ik het water wil afkoelen.
Bij mij blazen ze op de heatsinks van m’n leds, die hangen 15cm boven het water.
Het circuleert dus vooral in de lichtkap en blaast niet direct op het water
 
Net contact gehad met Aqualife, die kunnen een custom made lichtkap maken op aangegeven maten. Heb een offerte opgevraagd, ben benieuwd. Wordt dan uitgevoerd in PVC met 3 of 4 kleppen.
 
Hier bij de malawibak in der tijd van vurenhout (skelet) & steigerhout (ombouw).
Alleen de vuren balken kwamen in aanraking met vocht, maar waren afgedekt met 3 lagen jachtlak.

Heb m 3 jaar gehad, maar heeft in 3 jaar tijd geen krimp gegeven.

De afdekplaten waren gemaakt van Alupanel (zwart).
 
De lichtkap voor mijn bak ga ik maken van trespa, dat zijn gevelplaten van 6 mm dik die in veel kleuren verkrijgbaar zijn.
 
Trespa is topspul, maar heeft wel een aantal minpuntjes. Het is vrij hard, en breekt sneller dan veel andere kunststoffen. Het is ook relatief zwaar voor een materiaal dat opgetild dient te worden. Ook is het spul bijna niet in verstek te zagen, omdat het te makkelijk splinterd, dus dan heb je vaak lelijke uiteinden aan je plaatwerk.

En zeker niet onbelangrijk in de hedendaagse economie: Het is behoorlijk aan de prijs...
 
Trespa is topspul, maar heeft wel een aantal minpuntjes. Het is vrij hard, en breekt sneller dan veel andere kunststoffen. Het is ook relatief zwaar voor een materiaal dat opgetild dient te worden. Ook is het spul bijna niet in verstek te zagen, omdat het te makkelijk splinterd, dus dan heb je vaak lelijke uiteinden aan je plaatwerk.

En zeker niet onbelangrijk in de hedendaagse economie: Het is behoorlijk aan de prijs...
Het klopt dat het niet alleen voordelen heeft maar het grootste voordeel is wel de resistentie tegen vocht. En het in verstek zagen is goed te doen met het juiste zaagblad.
 
En blaas je dan lucht in of zuig je juist af Wouter?
Mijn ervaring is dat bij het gebruik van meerdere fans, ik gebruikte er vier bij aquarium koeling, je het best verdeeld tussen blazen en afzuigen. het geeft dan een prima lucht roulatie die telkens ook weer afgevoerd wordt.
 
Trespa is topspul, maar heeft wel een aantal minpuntjes. Het is vrij hard, en breekt sneller dan veel andere kunststoffen. Het is ook relatief zwaar voor een materiaal dat opgetild dient te worden. Ook is het spul bijna niet in verstek te zagen, omdat het te makkelijk splinterd, dus dan heb je vaak lelijke uiteinden aan je plaatwerk.

En zeker niet onbelangrijk in de hedendaagse economie: Het is behoorlijk aan de prijs...
Inderdaad, bouwmarkten bieden het ook veelal aan in standaard maten. Hetgeen inhoudt dat je vaak niet kan bestellen wat je precies nodig bent.
 
Het klopt dat het niet alleen voordelen heeft maar het grootste voordeel is wel de resistentie tegen vocht. En het in verstek zagen is goed te doen met het juiste zaagblad.
Zit me af te vragen hoe het zit met de bescherming van de zaag snede
want (knip)
Kan Trespa rotten?
Voor een goede ventilatie is het noodzakelijk dat aan de onder- en bovenzijde van de gevelbekleding openingen aanwezig zijn. Ook aan de onder- en bovenzijde van ramen en deuren zijn deze openingen nodig. Wordt dit niet in acht genomen, dan kan in extreme gevallen zelfs het Trespa als het ware gaan rotten.
 
Zit me af te vragen hoe het zit met de bescherming van de zaag snede
want (knip)
Kan Trespa rotten?
Voor een goede ventilatie is het noodzakelijk dat aan de onder- en bovenzijde van de gevelbekleding openingen aanwezig zijn. Ook aan de onder- en bovenzijde van ramen en deuren zijn deze openingen nodig. Wordt dit niet in acht genomen, dan kan in extreme gevallen zelfs het Trespa als het ware gaan rotten.
Volgens mij is die ventilatie nodig om de materialen waar de trespa op is bevestigd te beschermen. Los daarvan zijn naden vrij eenvoudig te beschermen door deze af te kitten. Het blijft een lastig verhaal om iets te maken dat langdurig bestand is tegen vocht, UV en warmte. Hout is daarvoor naar mijn mening niet geschikt, met coaten kun je het wel beschermen maar als er ook maar een minuscuul lekje in die coating zit komt er vocht in en gaat het alsnog rotten.
 
Inderdaad, bouwmarkten bieden het ook veelal aan in standaard maten. Hetgeen inhoudt dat je vaak niet kan bestellen wat je precies nodig bent.
Het is gewoon in standaard maten voor plaatmateriaal verkrijgbaar, tot 3050*1300mm
 
Ik heb een kapje gemaakt van 5 mm donkergrijs pvc plaat. Dit is op maat te bestellen, alleen de strips die ik nodig had heb ik zelf gezaagd met een mini modelbouw cirkelzaagje.
Het is makkelijk te lijmen met seconden lijm. Je kan een verbinding vast zetten met tape, daarna hier en daar een druppeltje seconden lijm. Tape verwijderen en dan een dikke druppel van boven naar beneden door de "naad" laten lopen. De lijm kruipt tussen de verbinding.

Ik vond donkergrijs wel mooi dus voor mij was er geen afwerking meer nodig....
 
Ik heb een kapje gemaakt van 5 mm donkergrijs pvc plaat. Dit is op maat te bestellen, alleen de strips die ik nodig had heb ik zelf gezaagd met een mini modelbouw cirkelzaagje.
Het is makkelijk te lijmen met seconden lijm. Je kan een verbinding vast zetten met tape, daarna hier en daar een druppeltje seconden lijm. Tape verwijderen en dan een dikke druppel van boven naar beneden door de "naad" laten lopen. De lijm kruipt tussen de verbinding.

Ik vond donkergrijs wel mooi dus voor mij was er geen afwerking meer nodig....
Maar nu zo'n kap maken voor een bak van 225*70cm... PVC heeft een paar nadelen, het krast snel, dekplaten buigen snel door, zeker als het warm wordt door de verlichting die eronder zit en het is ook zeker niet goedkoop.
 
Ik vond de prijs wel meevallen, vooral omdat het verder niet bewerkt hoeft te worden. Lijm is goedkoop(action). Ik heb na 7 jaar nauwelijks krassen en ik ben niet heel voorzichtig. Het materiaal is vrij hard. Onder lange dekplaten kan je een strip lijmen.
 
Het is gewoon in standaard maten voor plaatmateriaal verkrijgbaar, tot 3050*1300mm
De standaard maten kunnen sterk variëren evenals de diktes. Men biedt aan in platen maar ook in stroken. Hornbach heeft bijvoorbeeld tot 2,44 mtr. x 1,22 mtr. platen. Maar er zijn ook bedrijven die wel passend gezaagd voor je willen zenden. Maar het blijft erg duur en bovendien zwaar. Zelf zou ik dan liever kiezen voor PVC maar ook dit is kostbaar en behoeft ook nog wel versteviging.
 
Acryl is ook een mooi product om een lichtkap te maken. Hieronder zie je iemand die op een soortgelijke wijze iets dergelijks maakt. Volgens een dergelijk procédé kan je natuurlijk ook een lichtkap maken in jouw gewenste vorm en grootte.

 
Een ander mooi materiaal is geanodiseerd aluminium plaat.... Dat kun je laten zetten, lijmen, lassen (dat moet je dan wel voor het anodiseren doen).
Acryl is ook behoorlijk prijzig, zeker bij grotere formaten waarbij je dikkere platen moet gebruiken.
 
Een ander mooi materiaal is geanodiseerd aluminium plaat.... Dat kun je laten zetten, lijmen, lassen (dat moet je dan wel voor het anodiseren doen).
Acryl is ook behoorlijk prijzig, zeker bij grotere formaten waarbij je dikkere platen moet gebruiken.
Of je neemt rvs 304 of 411.

Nadeel aan trespa is dat het niet niet nat kan blijven.
Het kan tegen vocht en ook op de zaagsnede, maar het kan niet tegen constant nat zijn.
Trekt krommer dan onbehandeld vuren.
 

Terug
Bovenaan