Ervaring Jbl Proflora direct atomizer


Even een update

Ik heb een ander atomizer besteld ben niet echt tevreden over de jbl.
Dit omdat de blijft lekker bij de teller en er nu een stukje membraan in ligt en de druk niet hoger heb gehad dan 2 bar.

Heb de INTENSE CANNON EX ATOMIZER besteld. Nu alleen hopen dat mijn proflora
M001 2.5-3 bar gaat halen. Heb hier ook weer dingen over gelezen dat de drukregelaar vaak niet zo hoog komt terwijl dat wel zou moeten.

Iemand ervaring met deze atomizer ?
 
Wat ik niet goed meekrijg in dit topic is het aantal bellen dat eenieder zijn bak injaagt, ik heb een extra bellenteller en een terugslagklep ertussen gezet en bij mij siste dat ding eerst ook, kwam echt uit de atomiser.
Heb de druk verlaagd naar 1.3 ATM. en het aantal bellen staat nu op 65 per minuut. Gewoon op de uitstroom van een Eheim 2213 gezet, gaat uitstekend. Daarna weer , puur voor controle de bellen weer opgeschroefd naar 100 en ja hoor, daar begon het gesis weer en er kwamen nu ook onopgeloste belletjes CO2 in de uitstroom van de filter, was in de bak goed te zien.
De druk was toen nog steeds 1.3 atm. Dus m.i. is het aantal bellen leidend en niet zozeer de druk.
 
Dat sissend geluid. Is dat met een nieuw of met een al enige tijd in werking zijnde membraan? Kan me namelijk wel voorstellen dat dit met een vervuild membraan zal gebeuren. En bij een nieuwe niet goed doorwaterd membraan.
 
Voor het gesis ja.
Ik zit ook rond de 100 bellen en dan sist die ook best hard. En met minder niet. maar dan gaat bij mij de ph niet omlaag. Ik merk ook dat die met meer bellen in èèn keer open springt het membraan. volgens mij werkt die met 1.2 bar wel slechter ik heb hem rond de 1.4 bar staan. Vanmorgen was de keurkol weer nat dus die lekt toch wel goed. ben blij als i straks een andere heb
 
Nu alleen hopen dat mijn proflora
M001 2.5-3 bar gaat halen. Heb hier ook weer dingen over gelezen dat de drukregelaar vaak niet zo hoog komt terwijl dat wel zou moeten

Ik heb via APO de bevestiging van JBL dat het overdrukventiel bij een werkdruk van ca 2 bar en hoger gaat lekken. Dit staat inmiddels ook op de site van APO.
https://www.aquaplantsonline.nl/co2/co2-drukregelaars/jbl-proflora-m001-druk-verminderaar
Mijn drukregelaar is via JBL opgestuurd naar JBL. De nieuwe M001 die ik ondertussen van APO had lekte net zo hard. Na veel contact tussen APO en JBL kwam uiteindelijk het verlossende antwoordt over de maximaal ondersteunde werkdruk van 2 bar. In eerste instantie beweerde JBL tot 4 bar te gaan. Ik ben toen overgestapt op een dual stage drukregelaar van CO2Art.
 
Wat ik niet goed meekrijg in dit topic is het aantal bellen dat eenieder zijn bak injaagt, ik heb een extra bellenteller en een terugslagklep ertussen gezet en bij mij siste dat ding eerst ook, kwam echt uit de atomiser.
Heb de druk verlaagd naar 1.3 ATM. en het aantal bellen staat nu op 65 per minuut. Gewoon op de uitstroom van een Eheim 2213 gezet, gaat uitstekend. Daarna weer , puur voor controle de bellen weer opgeschroefd naar 100 en ja hoor, daar begon het gesis weer en er kwamen nu ook onopgeloste belletjes CO2 in de uitstroom van de filter, was in de bak goed te zien.
De druk was toen nog steeds 1.3 atm. Dus m.i. is het aantal bellen leidend en niet zozeer de druk.
Zal het dan niet te maken hebben met het totale volume gas wat je door het membraan probeerd te drukken?
 
Ik heb hem gisteren wel tot 2.5 kunnen draaien zonder dat ik wat hoorde dat die deed afblazen. Maar wat heb je met het magneet ventiel gedaan? @gast07 heb je nu een losse? ik had er 1 gezien van Velda zit er bijna het zelfde uit CO2Art ook met bellenteller er recht op. die hebben ook 1 met magneet ventiel maar nu weet ik dus niet of die met een jbl ph controller werkt. anders moet er van jbl een los magneet ventiel tussen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze 3 weken geleden ook gekocht ipv de ladder en was niet echt tevreden nog omdat er veel kleine belletjes via de spraybar in de bak kwamen. Deze gaan vrij snel naar het oppervlak en lossen niet goed op en de indicator krijg ik niet lichtgroen/gelig genoeg. Op advies van andere leden heb ik deze nu op de instroom gezet ipv op de uitstroom en ga kijken wat dit doet. Ik doseer 150 bellen en hoor ook een soort van sissend geluid uit de diffuser komen.
 
Controleer de M001 maar eens met een zeepsop oplossing. Deze ging bij alle 2 de M001 mooie bellen blazen ten teken dat via de overdruk CO2 verloren ging. Je gaat hem pas horen blazen bij een veel hogere werkdruk.
De hele M001 inclusief magneetventiel is vergoed door APO.

Ik heb deze van CO2art. https://www.co2art.eu/collections/c...dual-stage-regulator-with-integrated-solenoid

De proflora controller kun je blijven gebruiken met het magneetventiel van CO2art. Wel moet je de DC voedingstekkers aanpassen. Uiteindelijk ben ik overgestapt op controller van Dennerle. De JBL proflora controller laat een grote afwijking zien in de gemeten temperatuur. Op de fles na gebruik ik niets meer van JBL co2 set.
 
Hij zit er net op Ronald dus dat is afwachten denk ik. Heb hem enige uren nu draaien op deze manier. Ik ben ten eerste benieuwd of de indicator nu wel lichter/geler verkleurd in de loop van de dag.
 
Wat betreft belletjes is jbl idd niet zo fijn het merbraan is te groef maar het moet ook wel anders zal die nooit werken met 1 tot 1.5 bar. voor dit probleem op te lossen kun je hem inderdaad op de instroom zetten. Maar die van mij blijft maar lekken. Nu kan ik wel nog een teflon dichting proberen. Ik heb vanuit het werk al een andere dichting meegenomen voor hyrdauliek cilinders deze is een paar tiende dikker. Maar ik dacht om nog meer resultaat te halen koop ik wel een andere.
 
Controleer de M001 maar eens met een zeepsop oplossing. Deze ging bij alle 2 de M001 mooie bellen blazen ten teken dat via de overdruk CO2 verloren ging. Je gaat hem pas horen blazen bij een veel hogere werkdruk.
De hele M001 inclusief magneetventiel is vergoed door APO.

Ik heb deze van CO2art. https://www.co2art.eu/collections/c...dual-stage-regulator-with-integrated-solenoid

De proflora controller kun je blijven gebruiken met het magneetventiel van CO2art. Wel moet je de DC voedingstekkers aanpassen. Uiteindelijk ben ik overgestapt op controller van Dennerle. De JBL proflora controller laat een grote afwijking zien in de gemeten temperatuur. Op de fles na gebruik ik niets meer van JBL co2 set.

De temperatuur klopt idd niet. Hier kijk ik niet meer na en de hysteresis van 0.1 min had ik ook liever op 0.05 gezien. Achteraf ook beter een andere kunnen kopen mijn vader heeft alles van dennerle. ik dacht ik koop fijn de jbl touch geeft temp. aan maar ja hier klopt niks van. Maar op de dc voeding zit nu dus een stekker zeker? kan ik hier gewoon de plug aan vast maken? Geven de meters van co2art alleen psi aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De temperatuur klopt idd niet. Hier kijk ik niet meer na en de hysteresis van 0.1 min had ik ook liever op 0.05 gezien. Achteraf ook beter een andere kunnen kopen mijn vader heeft alles van dennerle. ik dacht ik koop fijn de jbl touch geeft temp. aan maar ja hier klopt niks van. Maar op de dc voeding zit nu dus een stekker zeker? kan ik hier gewoon de plug aan vast maken? Geven de meters van co2art alleen psi aan?

Bij mij staat zowel Mpa als PSI op de meters van CO2art.

Ik heb zelf 2 verloop snoertjes gemaakt zodat ik de schaar niet in de snoeren hoefde te zetten. Voor de juiste stekkers heb ik wat moeite moeten doen. Niet alles is even makkelijk verkrijgbaar. Okafone Groningen heeft met enige moeite de stekkers kunnen bestellen.

Betreft hysteresis, klopt, het laagste wat je kan instelllen op de JBL controller is 0,10.
 
Oké, en geen zichtbare belletjes meer gezien uit de spraybar?


Nou nee niet echt en dat is nagenoeg helemaal weg. Maar ja nu komt de vraag of het goed oplost in de filter;)
 
@gast07 Ik heb me ook de dennerle ph controller aangeschaft veel eenvoudiger maar wel fijner wat betreft hysteresis en het aansluiten van magneet ventielen.
Ik had de velda FX1 besteld maar deze gaat weer terug je kunt hier geen werkdruk op afstellen het magneet ventiel sluit niet helemaal af en daarbij was de werkdruk 5.2 bar
dat is toch wat te veel van het goede.

Die link van co2art https://www.co2art.eu/collections/c...dual-stage-regulator-with-integrated-solenoid deze gaat tot max 3 bar lees ik maar kun je deze wel afstellen? of kan dat alleen bij die duurdere? heb je die ook via deze website besteld? die duurdere kon wel tot 5 bar en kon je uitbreiden heb ik gelezen

Hoe werkt trouwens het naaldventiel soepel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Werkdruk is af te stellen van de “goedkopere” dual stage middels de knop aan de voorkant tot max 3 bar. Ik heb destijds gekozen voor een wat duurder type naaldventiel, nu heb je die keuze niet meer. De pro met een werkdruk van max 5 bar ziet er gelikt uit maar is wel 2 keer zo duur.
 
Werkdruk is af te stellen van de “goedkopere” dual stage middels de knop aan de voorkant tot max 3 bar. Ik heb destijds gekozen voor een wat duurder type naaldventiel, nu heb je die keuze niet meer. De pro met een werkdruk van max 5 bar ziet er gelikt uit maar is wel 2 keer zo duur.

Heb deze net besteld :cool: het aflaat ventiel hierop is ook handig. En deze kan net iets over de 3 bar is wel fijn. Hoop dat die goed is want is idd prijzig
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb deze net besteld :cool: het aflaat ventiel hierop is ook handig. En deze kan net iets over de 3 bar is wel fijn. Hoop dat die goed is want is idd prijzig
Laat je ervaring maar weten als ie binnen is.
 
het heeft even geduurd heel wat grijze haren erbij> maar de drukregelaar werdt eerst geleverd zonder magneet ventiel!! Moeten mailen werdt er 1 opgestuurd. Toen sloot de klep niet goed,. Zelf opgelost! En nu had ik de atomizer toch op de instroom van de pomp gezet. Kreeg ik toch wat lucht in de pomp. toen ben ik gaan kijken voor een reactor de aqua medic 1000. Niet water dicht te krijgen nog steeds niet na meerdere malen proberen (vreemd) de sera flora actief reactor gekocht die maakt veel te veel kabaal. dus er weer uit. de atomizer op de uitstroom van de pomp. Na echt niet normaal net een 7up bak. En nu zit die weer om de instroom van de pomp. Dan moet ik maar soms een beetje met de pomp schudden.

Weert niemand een goeie reactor met slang maat 16/22???
 
Ik maak gebruik van een Haan CO2 reactor. Deze is goed, waterdicht. Op uitstroom perfect. Omwille van filtergeluid op de instroom gezet. Bij hogere doorvoer blijft er aan het eind van de dag wat CO2 bovenin de reactor hangen als gevolg van de negatieve druk op de instroom. Deze is er na verloop van tijd vanzelf weer uit. Ik zit met 500-700l/u misschien ook wat aan de lage doorstroom voor een 63mm diameter. Bij een smallere diameter heb je hier waarschijnlijk minder last mee.
Over het algemeen zeer tevreden over.
 
Wat is een Haan reactor? Is dat er een van Winfred uit Groningen? ik heb die destijds ook gehad maar eerst lekte die wat en ik hield veel ophoping van co2 bovenin en heb deze weer doorverkocht destijds.
 
Ja is die. Zelfde ervaring met ophoping, doch nog niet "teveel" maar denk dat dit met mijn "beperkte" flow te maken heeft. Welke diameter had je, hoeveel flow, hoeveel bellen per seconde (aparte ander merk teller of zijn opgebouwde bellenteller er op?)?
 
O jee, het is al jaren geleden dus dat weet ik zo niet meer hoor. Ik had een losse bellenteller weet ik nog en zo rond de 150 bellen op de meterbak. Maar ik zag opeens de naam Haan dus daarom werd ik even nieuwsgierig;)
 
Die ophoping is inderdaad omdat je “te weinig” water aan bied om de gewenste hoeveelheid CO2 op te lossen.
Je kan minder bellen geven of een pauze inlassen zodat het restant op kan lossen.
Kleinere diameter reactor gaat niet veel uithalen, je blijft dezelfde hoeveelheid liters aanbieden ten opzichte van de hoeveelheid CO2

Grotere diameter reactor is juist een voordeel omdat de flow in de reactor lager ligt heb je een grotere contact tijd met het CO2 waardoor het beter oplost

En het is geen “haan” reactor.....
de correcte naam is een rex griggs reactor....
 
Je zou eventueel de reactor kunnen vullen met bioballen of keramische pijpjes om zo de stroming turbulenter te maken en de CO2 bellen te breken waardoor het MISSCHIEN beter oplost
Bij sommigen helpt het en bij sommige zorgt het enkel voor bellen in je aquarium, is helaas geen universeel antwoord voor...
 
Dus bij ophoping zoals ik had had de inhoud van de reactor eigenlijk groter moeten zijn begrijp ik.
 
Nee minder CO2 of meer water aanbieden.
Je zou ook met een kraan de druk in de reactor kunnen verhogen, maar dat gaat weer ten kosten van je flow
 
Mijns inziens heeft diameter wel degelijk invloed op de doorstroomsnelheid. Bij een kleinere diameter zal bij eenzelfde filterflow de doorstroomsnelheid door de reactor sneller zijn en daardoor minder CO2 ophoping tot gevolg hebben. Zodoende nu ook mijn andere topic gestart om een 2de filter paralel aan de eerste te schakelen en meer doorstroming te voorzien door de CO2 reactor. Die CO2 pauze is een goed idee.
 
Mijns inziens heeft diameter wel degelijk invloed op de doorstroomsnelheid. Bij een kleinere diameter zal bij eenzelfde filterflow de doorstroomsnelheid door de reactor sneller zijn en daardoor minder CO2 ophoping tot gevolg hebben. Zodoende nu ook mijn andere topic gestart om een 2de filter paralel aan de eerste te schakelen en meer doorstroming te voorzien door de CO2 reactor. Die CO2 pauze is een goed idee.
Je bottleneck blijft dan de slangpilaar op de reactor, je kan maar een bepaalde hoeveelheid water door een slangetje jagen.
Maar dacht dat jij voor 16/22 gaat, daar zou je wel aardig wat doorheen moeten krijgen.

Maar een hogere reactor flow zal alleen maar het risico op onopgeloste CO2 in het aquarium vergroten.
 
Nou geen reactor meer voor mij als ik alles zo lees:sorry:.
 
Wat ik nou niet snap.

Koop gewoon een Eheim 2213 en vul dat ding met keramiek. En zet hier een atomizer voor. Of stop je co2 in je aanzuig.
Dan heb je een hele mooie reactor.

Of zet het ding gewoon voor je hoofd filter.
 
Volgens mij is dat dan weer slecht voor de pomp toch? Heb sinds vandaag ook een reactor van Winfred, tot nu toe gaat het goed :p Even afwachten hoe het verder gaat uitpakken allemaal.
 

Terug
Bovenaan