ervaring gezocht!


sub

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2018
Berichten
124
Leeftijd
24
Beste,

zijn er op dit forum ervaren kweker? ik heb besloten om te beginnen met het kweken van vissen. Aquarium behouden is natuurlijk ook mijn hobby dan. Ik heb in de kelder 3 stellingen staan. 2 ervan ga ik gebruiken voor de kweekbakken. Ze zijn per vak 120 cm lang, dus of 2x50cm bak, of 1x100cm bak. Ik ga 2 bakken gebruiken voor de water. Hiermee wil ik zeggen dat ik osmose en regenwater ga filteren. Dit water gebruik ik voor het verversen van de bakken en indraaien. Hebben jullie nog tips hoe je het beste water filtert en activeert? Natuurlijk moeten de vissen gekweekt worden, dus zijn er mensen die veel ervaring hebben en mij een stapje voorruit kunnen helpen? tips en tops zijn altijd welkom. Ik ben momenteel bezig met het kweken van mijn 2 ramirezi wildvang. Hierbij zal het erg fijn zijn als ik reacties krijg van mensen die deze vis al eerder hebben gekweekt. Ik heb kennis, maar het wordt mijn eerste keer. Op dit moment is er maar een bak aanwezig en dat is gewoon mijn kleine hoofdaquarium. Ik ga binnenkort een halen van 100cm. Hierbij moet ik nog een visbestand bedenken. Exclusief de 2 bakken voor de water, zal er 5 kweekbakken komen. 1 ervan zal voor de garnalen zijn. Ik zat momenteel te denken om de volgende vissen te kweken: otocinclus, ramirezi, dwerggourami, kempvis, honinggourami, guppen. Hebben jullie nog mooie opties? Er zullen 2 bakken zijn voor de kleine visjes die uitkomen. Ik hoop dat ik jullie genoeg informeer bij de volgende informatie, het is niet noodzakelijk maar ik hoop dat ik verbetering en tips krijg. Ook kunnen we samen er iets van maken en misschien handelen ;)

Kweekbakken:

4x 50cm
1x 35cm (garnalen)

2x 50cm (osmosewater/regenwater)
2x 50cm (verplaatsing vissen)

inrichting en waterwaarden zullen naar wens van de vissen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt gaan kweken, zul je je van te voren een aantal dingen goed moeten realiseren. Het eerste is dat jonge vissen heel veel plek nodig hebben om op een goede manier op te kunnen groeien. Daar vergis je je heel snel flink in. Bijvoorbeeld; ik heb zelf jonge vissen uit twee verschillende nesten bij elkaar gezet en kreeg heel veel uitval in de tweede groep. Waarschijnlijk omdat de eerste groep te grote voedselconcurrenten waren voor de jongere vissen. Er zijn ook soorten waarvan bekend is dat de kleinere visjes opgegeten worden door hun grotere broers en zussen. Dan zou je dus eigenlijk voor elk nestje een aparte bak moeten hebben.
Als je voldoende plek hebt, kun je er eventueel, als dat nodig mocht zijn, een aantal bakken bijzetten, maar dat heeft niet iedereen. Anders zal je er van te voren rekening mee moeten houden en een aantal bakken vrij moeten laten voor de jonge vissen. Het moeilijke daaraan is, dat het geen zekerheid is dat de vissen gaan kweken en dat soms erg lang kan duren. Dan zit je al die tijd tegen lege bakken aan te kijken. Daar moet je tegen kunnen.

Een ander punt is dat je voor de jonge vissen ook een nieuw huis moet zien te vinden en dat is niet altijd even makkelijk. Je kunt dan het beste kiezen voor wat meer gangbare, populaire soorten. Ik heb een kennis die nu jonge vissen heeft van een super mooie Corydoras soort, die je niet veel ziet. Je zou verwachten dat de mensen hiervoor in de rij zouden staan, maar het blijkt erg lastig te zijn om geïnteresseerden te vinden. Soorten als de Corydoras panda raak je bijvoorbeeld wel heel gemakkelijk kwijt.
Ik heb zelf dezelfde ervaring met een bepaalde L-nummer soort (in Nederland zeer zeldzaam en zelfs in het wild met uitsterven bedreigd) en eerlijk gezegd is hierdoor het plezier in het kweken een stuk minder groot geworden. Je doet maanden super je best om de visjes zo goed mogelijk op te laten groeien en vervolgens zit je ermee en moet je zo ongeveer 'dank je wel' zeggen als iemand ze van je wil overnemen.

Eigenlijk heb je voor elke soort die je wilt kweken een aparte bak nodig. Zeker als je soorten hebt, die je moet stimuleren om te gaan afzetten. Dan moet je namelijk de omstandigheden gaan aanpassen en dat is niet voor alle bijvissen even prettig. Plus dat je zeker moet weten dat de andere vissen de eitjes niet opeten. Ik had vuurtetra's in mijn cory kweekbak zitten en dacht dat dit wel zou gaan, maar zelfs met zo'n kleine visjes waren de eitjes binnen een paar minuten verdwenen.

Als laatste nog even een opmerking over de Oto's: een 'probleem' bij deze vissen is dat er in de meeste winkels verschillende soorten oto's door elkaar verkocht worden en het heel lastig is om (zeker in de winkel) het verschil te zien. Wil je kweken, dan zul je een groep van dezelfde soort moeten hebben en dat is dus een hele uitdaging.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan