Erethistes jerdoni - Hara jerdoni

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Dargine, 23 dec 2012.

View Users: View Users
  1. Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Wetenschappelijke naam
      Erethistes jerdoni
    • Nederlandse naam
      Hara jerdoni (opm: dit is de verouderde wetenschappelijke naam)
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      Neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      Subtropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      School (groep)
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      Onder
    • Herkomst
      India en Bangladesh

e._jerdoni_3.jpg

2. Black_mollie

Black_mollie

Lid geworden:
    19 okt 2010
    Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
    leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Maten aquarium: 40x25x20= 20 liter, gezelschapsaquarium bomvol javamos en andere planten.
    Medebewoners: Enkele endler guppen en verschillende garnalensoorten. Ik ververs met leidingwater en de temperatuur zit ongeveer rond de 25 graden.

Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
    Leeft rustig naast elkaar.

Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
    Leeft voornamelijk bij de bodem en kan soms dagen ''verstopt'' zitten in een schuilplekje. Eet alles wat op de bodem terecht komt. Laat andere bewoners met rust.

Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium).
    Beetje schuw. Kan soms uren op dezelfde plek blijven zitten waardoor je soms het idee krijgt dat hij dood is, maar dan is hij later toch ineens weer gaan zwemmen. Gedraagt zich goed tegenover de andere vissen. Leuke vis!

3. Lique

Lique

Lid geworden:
    7 feb 2008
    Ik heb ze een aantal jaren gehad maar niet op grind maar (zandbak) zand.
    Het zijn dus dieren die zich als een soort 'schroevendraaier' in het zand willen draaien als ze in paniek zijn.
    Ik raad het dus ten zeerste aan om deze dieren te houden in zand. Ze hebben er echt baat bij.
    Als er geen schuilplek was of De Hand was al te dichtbij (of Betta Bulletje zwom over) dan hielden ze zich bewegingloos dood. Kon ze dan ook aantikken. Geen beweging in te krijgen.

Ik was ze ook altijd kwijt als het geen voedertijd was.
    Zodra ik zorgde voor (levend of diepvries) rode mug kwamen ze voorzichtig kijken. Ze waren alleen actief als de tl uit was.

Ook heb ik gemerkt dat ze van kleur kunnen veranderen. De schutkleur past zich aan aan de omgeving.
    Ik heb me vaak rotgezocht en dan zat ie gewoon voor m'n neus donkerbruin te zijn op het kienhout.

Het zijn groepsdiertjes, met velen zijn ze een stuk minder schuw. Hara Hara en Hara Jerdoni kunnen prima bij elkaar.

Bizar verhaal: toen ik de bak waar ze in zaten weg moest doen kwam een mede aquariaan de paar bewoners die er nog inzaten ophalen en me helpen met leeghalen.

We dachten een dode hara jerdoni eruit te halen, er zat geen beweging in toen hij het bij de staart pakte.
    Dus neergelegd op tafel en doorgegaan met vangen en uitruimen (al het zand moest gezeefd worden, de hara's zaten erin!)
    Ik lieg het niet, 20 (!!) minuten later (!!) begint de doodgewaande hara jerdoni te bewegen!
    Gauw in het bakje met water gedaan en ... hij zwom weer.
    :stars:

4. TS
    TS
    Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    De huidige naam is inmiddels weer Hara jerdoni.

• Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Ik houd ze in een Trofis colisa 1500 (150cm). Onverwarmd ('subtropisch') op kamertermperatuur.
      Bak is ingericht met veel planten, wat hout, wat stenen en filterzand als bodem.
      Techniek: T5 verlichting + luchtaangedreven sponsfilter.
      Medebewoners: vissen: Epiplatys annulatus, Heterandria formosa, Pethia aurea, Celestichthys margaritatus, Dario dario, Otocinclus vittatus, Corydoras habrosus, Boraras maculatus, Boraras brigittae.
      overige bewoners: Neocaridina davidii, grote diepslak, posthoornslak, puntslak, kapslak en verder schijfslak en 2 soorten poelslak.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Ik merk er eigenlijk maar weinig van of ze elkaars aanwezigheid uberhaubt doorhebben. Wel zitten er opvallend vaak meerdere redelijk dicht bij elkaar terwijl ze bij mij toch genoeg ruimte hebben om afstand tot elkaar te bewaren, ze lijken elkaars aanwezigheid dus toch wel op prijs te stellen of ze hebben gewoon een voorkeur voor dezelfde verstop plekken.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Ze reageren totaal niet op andere vissen. Ook al zwemmen er vissen tegen ze aan blijven ze gewoon doodstil zitten zoals ze daarvoor ook al zaten. Ze eten wel jonge slakken en kleine schijfslakjes. Ik heb ze nooit een garnaal zien eten maar sluit zeker niet uit dat ze jonge garnalen eten als ze de kans krijgen.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Overdag zitten ze vaak verstopt en zijn door de goede schutkleur dan vaak moeilijk te vinden, ze hangen dan stil tussen wat planten, hout of stenen, wel verplaatsen ze zich elke paar minuten meestal max. 10 cm. Als het licht uit staat zie je ze actief door de bak zwemmen, ik zal dus ook aanraden om ze wat te voeren als de lampen uit staan. Het zijn geen opvallende visjes, zeker overdag niet. Het zwemgedrag is wel leuk en opvallend, ze bewegen zich wat kronkelend als een slang om vooruit te kunnen komen. Verder hangen ze vrijwel de hele dag, ook vaak op zijn kop. Soms lijkt het zelfs alsof ze dood zijn, als je ze dan aanraakt met je hand of met een stokje reageren ze ook totaal niet en krijg je echt het idee dat ze dood zijn, maar even later zwemmen ze dan toch weer weg.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Geen ervaring mee. Nooit jongen en/of paaigedrag waargenomen.

5. Roger1980

Roger1980

Lid geworden:
    6 jan 2015
    Iemand een idee waar deze te koop zijn? Liefst in de buurt van het zuiden (Limburg).

6. Mondeo

Mondeo

Lid geworden:
    7 nov 2012
    Doorgaans kan een lfs ze gewoon bestellen. Zeker als hun leverancier Ruinemans is.