Epoxy verkleurd.


R

Robin-S

Guest
Het is zover.... Na heel veel denkwerk, bijbehorende koppijn:rolleyes: en noeste arbeid staat mijn diy multiplex aquarium eindelijk in te draaien. Ik heb ervoor gekozen om geen achterwand te gebruiken maar de hele binnenkant van mijn aqua af te werken met epoxy gemengd met zwarte pigment.

De bak heeft na de laatste laag epoxy zo'n 1.5 a 2 maanden staan drogen alvorens er water in kwam. Het zag er allemaal perfect uit. Mooi strak afgewerkt en geen imperfecties.Toch ontstaan er na het vullen wittige vlekken op/in de epoxy. Het is niet heel erg storend maar toch baal ik ervan. Als de bak echt gerijpt is zal er door de aantasting van wat alg etc vrijwel niets meer van te zien zijn maar toch... Het voelt alsof ik mijn werk niet goed gedaan heb maar het tegendeel is waar. Er zitten in totaal 5 lagen epoxy op en tussen elke laag heb ik het geschuurd, ontvet en 2 dagen laten drogen.

Ik had al even snel wat op google opgezocht en kwak uit bij een diy zeilboten forum. Daaruit kon ik opmaken da de ondergrond (het hout dus) nog teveel vocht bevatte. Dit kan in mijn geval gewoonweg niet waar zijn om verschillende redenen. Heeft iemand anders nog een ideetje?

Mvg Robin
 
En om welke redenen ben je zo zeker dat het hout zelf 'droog' genoeg was?

En idd 1,5 maand drogen is voor de epoxy zelf zat.
 
In welke verpakking was je epoxy?
1 liter? 2 liter? meer?
Hoe heb je hem klaar maakt? onder welke omstandigheden heb je deze verwerkt?
Met welk product heb je ontvet?

Witte plekken. Het is niet omdat je de droogtijd gerespecteerd hebt dat niet meer zou kunnen gebeuren.
Er kunnen andere factoren meegespeeld hebben.
 
Thanks voor jullie reacties.

De multiplex platen hebben ruim 2 maanden in een verwarmde kamer gestaan tijdens de wintermaanden alvorens ik ze op maat gezaagd heb. Toen het aquarium eenmaal in elkaar gezet was, heeft het nog enkele weken geduurd voordat de eerste laag epoxy er op ging. Dit altijd in diezelfde verwarmde kamer.

Tussen de lagen epoxy heb ik zorgvuldig geschuurd en ontvet met bio thinner. Dit werd mij aangeraden door een verfwinkel.

Ik heb epoxy gebruikt van mr Boat. Uit mijn hoofd zit er zo'n 2 1/2 kg epoxy op het aquarium. Ik heb het zeer nauwkeurig afgewogen met een digitale weegschaal en heb geen problemen gehad met uitharden oid.

Eenmaal uitgehard en klaar om gevuld te worden heb ik het aquarium zeer grondig geïnspecteerd op imperfecties. Geen beschadigingen of vreemde zachte plekken te zien. Het zag er gewoon erg strak uit!
Totdat ik hem ging vullen...
 

Terug
Bovenaan