Epiplatys Annulatus scheiden of niet?


Erik1974

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2014
Berichten
346
Locatie
Bilthoven
Het volgende is het geval.

Ik had in mijn Juwel Rekord 700 6x Annulatus, 3 man 3 vrouw. Nu is er 1 vrouwtje dood gegaan (waarschijnlijk zwak geweest).
Momenteel is de Annulatus niet leverbaar bij de winkel waar ik volgende week Corydora's ga halen. Misschien nog wel bij andere winkels maar dat weet ik nog niet.
Het plan was om 4 vrouwtjes bij te halen en dan 1 man met 2 vrouwen in deze bak te laten zitten en 2 mannen met 4 vrouwen in mijn andere bak te plaatsen (Lido 120). De reden van deze scheiding is dat er 1 mannetje nogal dominant is en continu de andere 2 mannetjes wegjaagt.

Kan ik voor een bepaalde tijd de 2 mannetjes overzetten zonder dat ze vrouwtjes hebben? Of is 2 te weinig en gaat dat niet goed komen. Het is niet voor de rest van hun leven, maar wel totdat ik weer vrouwtjes voor ze kan kopen.
 
Volgens mij wordt er afgeraden om 2 mannen met meerdere vrouwen te houden. De reden hiervan is dat eventuele agressie tussen de mannen dan 1 op 1 is. Met meerdere mannen kan deze dominantie verspreid worden.
Is het geen optie om de dominante man tijdelijk apart te zetten totdat je er andere vissen bij kan toevoegen?
Of de mannen nog dominant naar elkaar zijn zonder vrouwen, durf ik niet te zeggen
 
Hier heb ik ooit 1 man en 2 vrouwen gehaald. Inmiddels zijn dat 3 mannen en 2 vrouwen, omdat ik spontaan 2 ukken zag zwemmen die nu al een tijdje volwassen te noemen zijn. Dat gaat hier prima (1 meter aquarium, dat scheelt). Alles zwemt kriskras met elkaar en ook achter elkaar aan. Soms een mannetje dat wat meer bepaald, maar het valt me enorm mee! Ik zit er wel aan te denken om nog wat vrouwtjes te halen, maar ook hier in de buurt ben ik ze de laatste tijd niet tegen gekomen.

Volgens mij is het weg halen van de dominante man een idee dat ik wel vaker heb gehoord bij verschillende vissoorten, dus in mijn ogen zeker het proberen waard!
 
Dan is het misschien een beter idee om alleen de dominante man apart te zetten. De situatie is niet onhoudbaar hoor,maar voor de rust in de bak is het denk ik beter.
Dan kan ik als ik weer vrouwtjes kan kopen, de boel evt. beter verdelen. In het uiterste geval zou ik ook nog de 3 mannen kunnen verdelen over 3 bakken.
 
Denk zelf dat het nog niks oplost als je het dominantste apart zet of de andere 2,kans is groot dat dan onder de andere 2 mannetjes een machtsstrijd ontstaat als het ware en dan is het 1 op 1.
Eigenlijk is dit helemaal geen gek gedrag en hoeft het ook geen groot probleem te zijn.
Zoekt het dominantste mannetje de 2 andere zelf steeds op?
 
Ik heb precies de tegenovergestelde ervaring met ringbandsnoekjes. In eerste instantie bleek ik 2 mannen te hebben en omdat 3 mannen beter zou zijn, heb ik er een derde man bijgekocht. Dit ging juist niet goed, met als gevolg dat ik na een paar weken nog maar 2 mannen over had (eentje is overleden, of dat de nieuwe man was, weet ik niet helemaal zeker). Met 2 mannen ging het wel heel erg goed. Door ziekte heb ik nu nog maar 2 mannen en 2 vrouwen over en ook dat gaat, tot mijn verbazing, prima. Ze zitten nu met z'n 4 in een Aqua60. Ik was bang dat 2 mannen in een relatief klein aquarium tot veel onderlinge ruzie zou leiden en dat ze de vrouwtjes heel erg zouden opjagen, maar er is eigenlijk juist het tegenovergestelde gebeurd; ze doen het hier beter dan in de grote bak (de stroming is hier regelbaar en minder sterk, wat ze veel prettiger vinden).

Ik denk dus dat het heel erg van het karakter van de mannen en hun onderlinge rangorde afhangt of het met z'n twee�n goed gaat.
 
@Seabait: Ik kwam op het idee omdat ik hier op het forum bij ledenervaringen had gelezen dat iemand een mannetje een week in een drijfbakje had zitten en dat dit goed hielp, daarna waren ze overigens wel weer met zijn drie-en. Het mannetje zoekt de anderen niet echt op maar zodra hij er 1 in de gaten krijgt (vooral de grootste) jaagt hij deze de planten in. Het 3e mannetje is klein en onderdanig dus die wordt minder nagejaagd.
Het zou idd geen gek gedrag zijn, echter als ik op youtube naar filmpjes van ringbandsnoekjes kijk zie ik het er daar veel rustiger aan toe gaan dan bij mij, vandaar dat ik wat twijfel of het wel helemaal lekker loopt bij mij.

Het karakter is idd alles bepalend, daarom zou het kunnen dat het met de andere 2 wel goed gaat omdat 1 van de 3 dus klein en onderdanig is. Ik ga er nog eens over nadenken...
 
Als aanvulling wil ik nog zeggen dat de vissen veel rustiger zijn als het licht nog niet aan staat.
 
Zou het kunnen dat de vrouwtjes nog vrij jong zijn en nog niet oud genoeg zijn om eitjes af te zetten?
Bij mijn snoekjes waren ze in het begin, toen de dames nog jong waren, erg onrustig en zaten ze elkaar regelmatig achterna. De man, die het onderspit moest delven, werd ook vervelend tegen de andere vrouwtjes. Dat kwam volgens mij omdat er maar ��n vrouwtje beschikbaar was om eitjes mee af te zetten. Toen de dames ouder werden en elke man een 'eigen' vrouwtje had, werden ze veel rustiger.
 
Dat is een goede vraag. Ik heb ze nog niet zo lang idd. Ik zie wel regelmatig het mannetje met 1 vrouwtje de planten in duiken maar of ze daadwerkelijk eitjes afzetten weet ik niet.
Ik ga in ieder geval niets overhaast doen. Ik kijk het eerst nog wel even aan dan. Zodra ik weer vrouwtjes kan kopen zal ik er in ieder geval voor zorgen dat er minstens 1 per man is. Maar misschien is 2 per man beter?
 
Zoals je al aangeeft heeft het bij mij inderdaad altijd geholpen om het dominante mannetje apart te zetten in een doorzichtig drijfbakje. Veel andere mensen kennen dit probleem kennelijk niet en het zal dus ook van het karakter van de visjes afhangen inderdaad. Ik heb dit zowel in de 60cm bak als in de 150cm bak gehad.

Na het apart zetten ging het bij mij wel altijd goed, en er is nooit een man uit het bakje gesprongen. Als ze dat bij jou wel doen (ik meen dit ergens gelezen te hebben dat het daarom mislukte) zou je er misschien wat planten in kunnen laten drijven?

Ze verdelen over meerdere bakken is natuurlijk ook een optie, dan zou ik de dominante man apart zetten. Wel in de gaten houden of het dan tussen de andere 2 goed blijft gaan.
 
Erik1974 zei:
@Seabait: Ik kwam op het idee omdat ik hier op het forum bij ledenervaringen had gelezen dat iemand een mannetje een week in een drijfbakje had zitten en dat dit goed hielp, daarna waren ze overigens wel weer met zijn drie-en

Ah op die manier,klinkt wel als een oplossing dan.
Hoop dat het werkt!
Blijven schitterende beestjes iig.
 
Dan ga ik het toch nog eens proberen, dan span ik wel horgaas over het bakje heen, drijfplanten had ik er nl. al in....het bakje wat ik nu had was trouwens niet transparant, is dat van belang?
 
Erik1974 zei:
Dan ga ik het toch nog eens proberen, dan span ik wel horgaas over het bakje heen, drijfplanten had ik er nl. al in....het bakje wat ik nu had was trouwens niet transparant, is dat van belang?

Heb ik nooit geprobeerd, maar ik denk het wel zodat ze elkaar kunnen zien.

Misschien is dat ook wel de reden dat 'ie eruit is gesprongen.
 
Ik heb het tot nu toe nog even aangekeken en het wordt wat rustiger in de bak, af en toe jaagt hij nog wel de anderen weg, maar niet meer zo veel als een paar weken terug. Misschien dat leeftijd idd ook een factor is.
 

Terug
Bovenaan