Epalzeorhynchos bicolor eet draadalg


R

RRJ

Guest
Hoi,

Vandaag heb ik een Epalzeorhynchos bicolor aaangeschaft en nu zie ik deze draadalgeten is dit een bekend fenomeen of heb ik een apart geval gekocht. Het stemt me eigenlijk wel blij want ik heb een beetje last van draadalg en nu per toeval dus een bestrijder in mijn aquarium geplaatst ik had nog nergens gelezen dat de bicolor draadalg eet wel weet ik het van Epalzeorhynchos siamensis dat deze draadalg zou eten.
 
Seriouslyfish:
Primarily an aufwuchs grazer feeding on algae, small crustaceans, insect larvae, etc., and for it to develop its best colours and condition it should be offered regular meals of small live and frozen foods such as chironomid larvae (bloodworm), Daphnia and Artemia along with good quality dried flakes, granules and fresh plant material.

Shelled peas, cucumber, blanched courgette, spinach and chopped fruit all make good additions to the menu. Once settled it will often ascend into midwater to feed and browse the biofilm that tends to form on rockwork and other solid surfaces.

Onze E. frenatum heeft ook eens in een paar dagen tijd de gehele groen uitgeslagen voorruit helemaal leeg gevroten en zien we ook continu grazen.
Verbaast eigenlijk ook niks, als je weet uit wat voor habitats deze vissen komen en wat voor voedsel daar eel voorhanden is: stenen met veel aufwuchsaanslag.

De siamansis wordt eerder ingedeeld als Crossocheilus en zou dan zelfs een synoniem zijn van C. oblongus, maar soit. Duidelijk is dat beide genera behoorlijk verwant zijn.

Crossocheilus reticulatus is ook zo'n typische grazer:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=taxMSlaTYNw[/video]
 
Ok bedankt voor de informatie Ivo het verbaasde me wel eigenlijk had niet verwacht dat er ook draadalg op het menu stond. De meeste vissen naar wat ik ervan gelezen heb zouden juist geen draadalg eten. Ik vind het een positieve bijkomstigheid van een prachtige vis!
 

Terug
Bovenaan