Energieverbruik 500L bak


B

Borsalino

Guest
Daar ik graag wilde weten wat nu alles juist verbruikt een energiemeter aangeschaft.

Had in Excell een berekening gemaakt wat alles zou verbruiken en dit klopte 100%.

Het verbruik van de gedimte ledverlichting loopt volgens % dimmen.

Ledverlichting op jaarbasis = 579.47 Kw
Filterpomp = 175.20 Kw
PH Controller = 17.52 Kw

Verwarming is eruit de bak draait door de warmte van de ledverlichting op 24.

Samen komt dit op 772.19 Kw aan 0.15� komt dit op jaarbasis op 115.83�
Mijn garnalenbakske weet ik morgen pas, maar dat gaat zekers niet veel zijn.
 
Led verlichting 3 x hoger dan je Filter?
Weet je dat zeker?
 
3 ledbar's van elk 54 Watt.

Alles klopt hoor.
 
Zo, en moet dat dan zuiniger zijn dan T5???
Worden aangestuurt door een trafo,he.
Hoeveel watt is die?
 
Is iets zuiniger, maar niet zoals met een ledlamp voor in een luster of dergelijke.

Voor dezelfde lumenopbrengst moest ik meer Watt aan T5 steken en deze kwamen dan nog moeilijk uit om ze te kunnen dimmen met een veel duurdere Profilux.
En had voor T5 een hogere lichtkap nodig.
Prijs T5 met alles, reflectoren, VSA, waterdichte connectoren, Profilux, kwam zo goed als even duur uit als de ledverlichting.

De transfo is 240 Watt.
 
In het algemeen is ledverlichting zuiniger en dus goedkoper dan normale tl verlichting maar las laatst van Jones wel een goede opmerking ivm de warmte die tl lampen afgeven.
Van tl komt aardig wat warmte waardoor het soms met bepaalde bakken niet eens nodig is om een verwarmingselement te gebruiken en in veel gevallen hoeft de verwarming maar weinig aan te staan.
Led geeft natuurlijk maar heel weinig warmte waardoor de verwarmingsduur van het element weer hoger zal zijn.
 
De ledverlichting geeft toch genoeg warmte af dat ik het verwarmings ellement heb weggenomen en heb constant 24�.
 
Garnalenbakske van 60 Liter verbruikt op jaarbasis 175Kw.
Dus dat bakske draait voor nog geen 27� op jaarbasis.
 
Heb je van die led bolletjes of platte power leds?
 
JMB ledbar's.
 

Terug
Bovenaan