Endlers F1


C

ChristianVT

Guest
Eerlijk is eerlijk, ik weet niks van guppies of endlers. Ik heb er als aardigheid een aantal gekregen van iemand (2 mannen en 6 vrouwen). Het is 1e generatie en 2e generatie nakweek van zijn eigen wildvang endlers die hij ook weer heeft gekregen. Als het goed is krijg ik over 2 weken te horen van welke locatie de wildvang endlers komen. Ik dacht ik post hier even een foto van ze.

Ze zitten momenteel in mijn Juwel Lido 120 (60x40x60cm) samen met 8 nannostomus eques en een koppel Apistogramma sp. d10. Wat mij opvalt is dat de guppen wel erg druk zijn en nogal enthousiaste eters. Als dit zo aanhoudt dan moeten ze misschien maar verhuizen naar een beter huis.
Ik hoop dat iemand nog wat leuke informatie heeft over deze visjes.
 
IMG_1404.JPG
IMG_1405.JPG
IMG_1406.JPG
IMG_1407.JPG
IMG_1408.JPG
IMG_1409.JPG
 
Ik heb zelf jaren endlers gehad. Mijn ervaring is dat het erg gezellige visjes zijn. Het zijn inderdaad best actieve vissen (levendbarenden zou ik sowieso niet snel als rustig typeren) en zeker als ze gestresst waren (mijn endlers hadden een beetje dwangneurose, dus als ik een plantje verplaatste waren ze een week van slag) of als de mannen het op de heupen kregen, zetten ze de bak op stelten. Nou heb ik dta altijd wel leuk gevonden, dan was er in ieder geval altijd wat te zien, maar ik kan me voorstellen dat het misschien iets te druk voor je is, naast dat het alleen maar drukker wordt als ze jongen krijgen...
 
Ik hoop stiekem dat de jongen een soort snack worden voor de Apistogramma's haha.
 
Ben wel nieuwsgierig of dit echt wel 1° en 2° generatie nakweek betreft van wildvang black bar exemplaren zijn. In de regel wat de black bars aangaan, gaan die al aardig wat generaties terug in de aquariumscene aangezien die de eerste soort aan endlers betreffen die naar Europa zijn gegaan. Maar het zou kunnen uiteraard. Doch in de regel wordt verondersteld dat bij de wildvangexemplaren de dorsaal (rugvin) doorgaans transparant,wit of wit-blauwachtig overkomt. Ik zie hier zonder meer een man die zelfs wat oranje in de dorsaal vertoond. Ik zie ook een man die zowel onder- als bovenzwaard praktisch even lang heeft. Zou bij een wildvorm van de black bar eigenlijk een zeer korte zwaardaftekening in de bovenste staartvinstralen moeten zijn en een onderzwaard die als verlengde onderstaartvinstralen aanwezig is.
Ik zeg er wel bij dat zowel endlers als guppen in gevangenschap eerder mutatiegevoelig zullen zijn. Dus in dat geval kan er wel afwijkingen in kleurstelling, -patroon en vinvormen voortgebracht worden. Doch bij een zuivere natuurlijn duurt dat wel een paar generaties langer eer dat gebeurd.
Deze cumanasoort komt feitelijk uit Laguna De Los Patos van origine vandaan.

Het zijn zekers leuke visjes. Met deze soort ben ik ik zelf in 2004 begonnen wat endlers aangaan. Tot op heden hou ik deze soort nog. Het mag dan wel de meest voorkomende endlersoort zijn binnen de aquariumscene maar het heeft wat mij betreft nog steeds z'n charme.
 

Terug
Bovenaan