Endler gup vragen


R

Raoul89

Guest
- Mijn endler guppen (1 mannetje en 2 vrouwtjes) zwemmen sinds 5 dagen in mijn aquarium. De mannetjes gup zwemt echter 90% van de tijd van beneden naar boven in 1 hoek, alsof die zichzelf wilt lanceren. Wat kan dit gedrag veroorzaken? Overige guppies vertonen ''normaler'' gedrag.
- Als ik mijn garnalen voer mbv een schaaltje eten mijn guppies een deel van dit voer op (Tetra crusta menu). Kan dit kwaad voor mijn guppen?
- Ik voer mijn guppies nu microwafers van Hikari. Op verpakking staat heel leuk dat het langzaam zakt maar het zinkt redelijk snel naar de bodem waardoor de vissen een deel missen en het naar de bodem zakt..
Welk voer is aan te raden voor mijn guppen, dat minder snel zinkt?
 
Het zou ook kunnen dat er nitriet of te veel fosfaat of ammoniak in het water zit...
 
Het zou ook kunnen dat er nitriet of te veel fosfaat of ammoniak in het water zit...
Nitriet en nitraat meet ik adhv strips en zijn in orde. Fosfaat en ammoniak heb ik geen tester voor (kan ph, gh, kh, nitriet en nitraat meten).
Ammoniak tijdens opstart om de paar weken wel laten testen door aquariumzaak. Voordat ik de vissen erin heb gedaan was deze in orde.
 
Nitriet en nitraat meet ik adhv strips en zijn in orde. Fosfaat en ammoniak heb ik geen tester voor (kan ph, gh, kh, nitriet en nitraat meten).
Ammoniak tijdens opstart om de paar weken wel laten testen door aquariumzaak. Voordat ik de vissen erin heb gedaan was deze in orde.
Ik ga straks de wekelijkse waterwissel doen, wellicht heeft dat nog effect op het gedrag.
 
Is nitriet 0 (blijft het vakje spierwit op je strip of kleurt deze heel lichtjes)?
 
Heel lichtjes, volgens doosje is het dan tussen de 0 en 10.
Dat is dus eigenlijk al teveel. Hij moet absoluut wit blijven. Misschien kun je naar de dierenwinkel gaan en vragen of ze het daar met druppels kunnen testen. Dat is net wat betrouwbaarder.
 
Heel lichtjes, volgens doosje is het dan tussen de 0 en 10.
Gelijk minstens de helft verversen zou ik aanraden.. (!)
Vaak als een stripje al kleurt dan zit er wel degelijk nitriet in het water en dat is zeer slecht voor je vissen en wellicht de reden dat ze er graag uit willen..
 
Komende twee weken elke twee dagen water verversen en meten. Je wilt absoluut 0 nitriet in je water hebben. Je kunt ook wat bacteriën toevoegen uit een flesje om je filter een beetje te helpen. Een nitrietpiek is normaliter maximaal na 11 dagen na uitzetten van vis (door de groei van diverse bacteriën). Dus tot 14 dagen moet je wat extra helpen, daarna kan dat minderen mits je wel goed meet en ingrijpt wanneer nodig.
 
Water is ververst. Bacteriën voeg ik sowieso elke week toe (Aquapulse bacterie hulp) en nu nog een extra zakje wat je moet gebruiken bij water verversen (behorende bij Biorb).
Morgen met een stripje nog maar eens kijken hoe het met nitriet is gesteld.
 
Beetje vreemd als alle andere visjes normaal zwemmen en alleen het man Guppy op en neer gaat om dan meteen aan een teveel aan nitriet te denken lijkt mij.
 
Beetje vreemd als alle andere visjes normaal zwemmen en alleen het man Guppy op en neer gaat om dan meteen aan een teveel aan nitriet te denken lijkt mij.
Nitriet was al bewezen aanwezig in het water...
En in een andere post van ts staat dat ook een andere gup steeds in een hoekje hangt, dus niet enkel de ene gup..
 
Even iets anders een Endler is géén Gup! Wel nauw verwant aan elkaar, dat wel.

De Endler heet ook wetenschappelijk Poecilia wingei en de Gup Poecilia reticulata.
 
Zwemt hij langs de ruit? Kan zijn dat hij zijn eigen spiegelbeeld achter na aan het zwemmen is. Maar ik zal idd nitriet maar eens testen eerst.
 
mijn ervaring met guppen is dat ze snel dood gaan... Hangt er vast vanaf waar je ze haalt. Misschien was er al wat mis met deze Endler. Blijft vaak tasten in het duister. Gedrag is echter wel herkenbaar. Straks is hij zijn balans kwijt en ligt hij of in de planten of op de grond. Paar dagen later is hij dood. Misschien iets met zijn zwemblaas. Dat werd bij mij toen veel geopperd.
 
Als jullie het nitriet verhaal doen, doe ik de andere vragen.:D:D:sorry:;)

Ik voer mijn guppies nu microwafers van Hikari. Op verpakking staat heel leuk dat het langzaam zakt maar het zinkt redelijk snel naar de bodem waardoor de vissen een deel missen en het naar de bodem zakt..
De meeste vissen zullen ook wel op de grond zoeken naar voer.;)
- Als ik mijn garnalen voer mbv een schaaltje eten mijn guppies een deel van dit voer op (Tetra crusta menu). Kan dit kwaad voor mijn guppen?
Denk het niet.;)
 
Dank allen voor de reacties.
@guppie100 Er zit een airstone in het aquarium die constant zuurstof aan water toevoegt. Guppen ademen ook niet naar lucht en zijn niet aan het wateroppervlak aan het zwemmen. Daarnaast heb ik 2 zuurstof planten van flink formaat in de bak staan die goed groeien.
@Botia Betekent dat ook dat ze minder voorplantingsdrift hebben dan de gup? :D
@Samdr Daar dacht ik eerst ook al aan maar ging er vanuit dat het acryl van het aquarium niet spiegelt.
@Rubz Ik heb ze al extra niet gekocht bij een animal Plaza, Hornbach etc. maar bij een erkende viszaak (Knops Geleen). Hij zwemt echter levendig en ziet er niet naar uit dat die het loodje legt op het 1e gezicht.
 
Endler's hebben iets minder paringsdrift dan guppen. Of acryl minder spiegelt weet ik niet, heb enkel ervaring met volglas aquaria. Heb je ondertussen je nitriet al getest? Heb je voldoende planten in je aquarium, Endler's en guppen moeten zich kunnen verschuilen tussen de planten. Kan dat niet voldoende dan zullen ze gestrest worden, in een grotere groep vinden ze het ook prettiger, 3 stuks is eigenlijk te weinig.
 
Endler's hebben iets minder paringsdrift dan guppen. Of acryl minder spiegelt weet ik niet, heb enkel ervaring met volglas aquaria. Heb je ondertussen je nitriet al getest? Heb je voldoende planten in je aquarium, Endler's en guppen moeten zich kunnen verschuilen tussen de planten. Kan dat niet voldoende dan zullen ze gestrest worden, in een grotere groep vinden ze het ook prettiger, 3 stuks is eigenlijk te weinig.
Gistermiddag water ververst, daarvoor was nitriet tussen 0 en 10. Zal straks nog eens testen. Ze hebben meer dan genoeg plekken om te schuilen (planten, rots, kienhout).
Als ik informatie op internet zoek en obv navraag lijkt het juist alsof endlers goed in haremverband gehouden kunnen worden. Ik wil er ook niet nog meer vrouwtjes bij doen (nog grotere kans op jongen) en nog een mannetje erbij doen lijkt me niet verstandig.
 
Weet je zeker dat die test tussen de 0 en 10 Mg/l aangeef. 10mg/l is puur vergif voor je vissen. Misschien haal je nitriet en nitraat door elkaar, Nitriet in NO2 en nitraat NO3. 10 Mg/l niraat is prima maar 10 Mg/l nitriet overleven ze niet.

Klopt dat je ze als harem kan houden, het zijn niet echt scholvissen maar als je er meer heb zullen ze natuurlijker gedrag vertonen. Daarbij kan concurrentie van een 2e man er ook voor zorgen dat je man natuurlijker gedrag gaat vertonen. Kan je de jongen bv niet kwijt bij de winkel waar je ze gekocht heb?
 
Excuses het is inderdaad NO2 die op 0 staat en NO3 tussen 0 en 10. NO2 wordt ook aangegeven in stappen van 0-1-5-10 terwijl nitraat aangegeven wordt als 0-10-25-50.
Ik heb op het moment geen jongen (gelukkig). Wellicht dat ik dan nog een mannetje extra aanschaf. hopelijk gaat dit goed aangezien mannetje 1 het aquarium natuurlijk al als zijn terrein ziet.
 
Excuses het is inderdaad NO2 die op 0 staat en NO3 tussen 0 en 10. NO2 wordt ook aangegeven in stappen van 0-1-5-10 terwijl nitraat aangegeven wordt als 0-10-25-50.
Ik heb op het moment geen jongen (gelukkig). Wellicht dat ik dan nog een mannetje extra aanschaf. hopelijk gaat dit goed aangezien mannetje 1 het aquarium natuurlijk al als zijn terrein ziet.
Nitriet probleem dus opgelost

Ik deze kleine aantallen zal ik het op 1 man op 2 vrouwen houden als ik jou was. Dan heb je 6 vissen als je 2 mannen heb. Missien gelijk even vragen of je de evt. Jongen daar mag brengen.
 

Terug
Bovenaan