Endler gup bij gewone gup


Hulst

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2020
Berichten
98
Leeftijd
58
Ik heb een paar Endler guppen in mijn bak. En hoe mooi ik de mannetjes ook vind, ze zijn wel wat druk.
Nu heeft mijn broer een bakkie met alleen guppen. Voorzover ik weet zijn dit 'gewone' guppen. Ze hebben ze twee jaar terug gekregen van iemand die guppen over had.
De vraag is nu of mijn Endlers bij de gewone guppen kunnen. Of zou dat problemen geven als ze met elkaar kruisen? Nieuw bloed in hun bak is denk ik geen slechte zaak, maar ik wil niet dat er misvormde nakomelingen ontstaan.
Wat denken jullie?
 
Ja hoor.
Dat kan gewoon.
 
De wereld zit vol met gup/endler kruisingen. Kunnen mooie dingen uit komen.
 
Dank, fijn om te weten
 
De wereld zit vol met gup/endler kruisingen. Kunnen mooie dingen uit komen.
Ik ben nogal fel tegen het ongecontroleerd, zonder kweekdoel kruisen van Endlers met Guppen.

We hebben een moment gehad, dat er geen enkele zuivere Endler meer in aquaria te vinden was. Dit is gelukkig voorbij, en er zijn weer prachtige zuivere stammen voor handen. Laten we deze alsjeblieft niet zonder doel of enige controle bastaarden.
 
Waar als dat mag zijn, de vraag was of het kán.
En dat kan alleen maar bevestigend beantwoord worden.
 
Maar het is niet aan te raden.
De visjes waar hier mee gestart wordt zullen ook wel geen raszuivere beestjes zijn.
Wat beestjes laten kruisen om de eigen groep in stand te houden zal niet veel gevolgen hebben in de wereld van ras"paardjes"
 
Het is idd nog de vraag of de desbetreffende endlers ook zuivere endlers zijn of niet. Maar goed, ik snap de instelling van Botia wel doch is het geheel aan Hulst of hij/zij het wil gaan vermengen of niet. de vraag was idd of het kon. Tja, dan moet ik meegaan in het antwoord van Guppeman. Of 't wenselijk is is idd een ander verhaal. Maar ook daarover mag een ieder zijn/haar visie over hebben. Ik heb zowel zuivere als kweekvormen. Ik vind beide disciplines hun charme hebben.
Maar Hulst behoeft niet bang te zijn dat uit een kruising tussen gup en endler een misvormde nakomelingschap voortkomt. Als dat wel gebeurd dan is er iets anders aan de hand.
 
Mijn vraag was in eerste instantie of er geen misvormingen zouden ontstaan. De issue van zuivere stammen was nog niet in me opgekomen. Ik snap jullie instelling wel. Mijn groepje is - voor zover ik weet, ik heb ze gekocht bij een lfs - zuiver. Het groepje guppen bij mijn broer is maar de vraag hoe zuiver dit is. Zij hebben de guppen gekregen van iemand die er teveel in zijn vissekom had. Waar die ze vandaan heeft, geen idee.

Ik ga er nog eens over denken. Voorlopig zitten ze me niet in de weg.
 
Samen in een bakje stoppen kan. Nadeel is over het algemeen dat je na een paar generaties geen kleur meer in je vissen over hebt.
 

Terug
Bovenaan