En nog een schoonmaakvraag...


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Afgelopen jaar is door verschillende oorzaken er geen net over mijn vijver gekomen, waardoor er nogal wat blad in beland is. Resultaat is een hoop rotzooi op de waterplanten en (vermoed ik) de bodem. Ik heb er wel een filter op zitten, uiteraard, en volgens de lokale vijverboer zou dat het slib weg moeten malen.

Zelf heb ik daar echter een beetje mijn twijfels over en ik vroeg me dan ook af hoe ik het beste de bodem en zijkanten schoner kan krijgen. Afhevelen lijkt me wat lastig... ;)
 
moet je een vijver niet eens in de zoveel tijd eens uitbaggeren?
 
Ik heb geen flauw idee... Hij ligt er nu een jaar of drie en in principe zou hij volgens de vijverboer schoon moeten blijven door de filter.
 
Je zou oxyboost kunnen gebruiken dat brengt veel vuil naar boven.
Daarbij hoeft wat modder geen probleem te zijn maar ligt wel aan wat zit erin aan vis en hoeveel planten.
Hoe ziet je filter eruit ? Bodemdrain? Anders zie ik niet hoe een pomp bodem vuil weg zou moeten halen.hoe groot is ie

En eh foto?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal morgen even een foto maken. Filter is een drukfilter met uvc en de pomp ligt onderin de vijver. Beide zijn van Aquaking en de pomp is zo'n 'halve bol' (geloof Ftp eco, maar zal even kijken). Filter en pomp zijn afgestemd op de inhoud van de vijver, die ongeveer 250x250x70 cm is.

Op zich functioneert het qua filtratie goed, want het water is glashelder. Wel wat algengroei, uiteraard, maar dat vind ik niet erg. Vooral bij de retour via de bronsteen hangt het een en ander, maar dat haal ik zo weg. Filter en pomp trek ik overigens 1-2 keer per jaar uit de grond/vijver om de sponzen schoon te maken.

Wat ik vervelender vind is het vuil wat op de zijwanden en zuurstofplanten ligt. Als ik daar doorheen ga om te snoeien, dan brengt dat een enorme lading zooi in beweging. Mijn gevoeel is dat dat op de bodem niet anders zal zijn, vandaar dat ik er wat aan zou willen doen. Vorig jaar was dit namelijk niet zo erg.
 
Heb het zelf ook al waardes gemeten?
Mijn ph is te laag.
Algen groeien eerder dan de planten hier ik hoop dat ze het zo in gaan halen
Gooi mijn gh wat omhoog wat de planten hopelijk goed doet
 

Terug
Bovenaan