en nog een beginner


René S

Member
Lid geworden
14 november 2018
Berichten
9
Leeftijd
57
Afgelopen zaterdag was het zo ver: eindelijk gestart met een nieuwe bak!
Een kleine 20 jaar (ongeveer 1992 tot 2012) heb ik een meterbak gehad met flinke beplanting en een gemengde bevolking aan vissen, voornamelijk Amazone. Die bak had ik van mijn broer gekregen en hij heeft een tussentijdse verhuizing meegemaakt, inclusief de bewoners. Toen we in 2012 gingen verbouwen, heb ik van deze bak (frame en stopverf :D) afscheid moeten nemen. Wel was er de afspraak dat er op termijn een nieuwe bak in de woonkamer zou komen (al rekening mee gehouden met de planning van de stopcontacten).

En nu zit ik dus in de opstartfase. Ik dacht dat ik alles goed doorgedacht had. Links en rechts advies gevraagd. Het heeft in ieder geval geleid tot op dit moment:
bak van 150x50x65, nieuwe pomp, CO2-bemesting, bodemconvector en toch nog aanvullende verwarming (niet goed opgelet, verkeerde pomp gekocht want ik wilde de verwarming daar eigenlijk in hebben).
Afgelopen zaterdag de bak gevuld met zo'n 45 liter Aqua Soil Amazonia, want de plantjes moeten het goed doen. Vandaar ook die bodemverwarming en de CO2 (beide nieuw voor mij). Afgelopen zomer mooie leistenen verzameld aan de oever van het riviertje de Vresse en daarvan terrasjes gebouwd. Zaterdag gelijk wat plantjes gezet, maar vandaag kan ik het bestelde pakket ophalen en daar kijk ik naar uit.
Inmiddels een paar keer de waterwaarden getest en die lijken prima. Ben benieuwd of dat zo blijft.
Uiteraard kijk ik al uit naar het moment dat er visjes in mogen (Amazone gericht, doe ik overigens met de beplanting niet). Ik had al een verlanglijstje gemaakt. Op dat lijstje onder andere corydoras, maar toen ik wat verder dacht en vervolgens op internet keek kwam er een streep door deze wens, want mijn gekozen bodem en corys, dat lijkt geen match.:(
Iemand misschien ervaring met deze bodem en bodembewoners? Ben ik voor bodemleven aangewezen op garnalen? Ook leuk, maar toch anders. En ik wil graag maanvissen gaan houden: dan moeten die garnaaltjes vast wat groter zijn...
Kortom, stof tot nadenken en graag advies/ideeën van medeliefhebbers.
groeten,
René
 
Wekom op het forum, stel je vraag over Corydoras/bodem even in een juiste rubriek.
 
Welkom Rene.

Kijken , denken, doen/


Foute bodem dus. Zou die nu nog veranderen.
 
Welkom!

Afgelopen zaterdag de bak gevuld met zo'n 45 liter Aqua Soil Amazonia, want de plantjes moeten het goed doen.

Je weet het misschien al maar hou er rekening mee dat deze bodem tijdens de opstartweken heel veel waterverversingen vereist!
Eerste week dagelijks 70% verversen, tijdens de tweede week om de andere dag en 2 a 3 keer tijdens week drie.
Na de eerste maand kan je afbouwen naar wekelijkse verversingen.

Inzake de bodem en de cory's:
Je zou kunnen overwegen om de soil te concentreren in de zones met planten en een "zandstrand" of "zandstrook" aan te leggen voor de cory's. Maar ik weet niet in hoeverre dat praktisch haalbaar is.
Persoonlijk heb ik nog nooit cory's gehouden icm soil omdat het me inderdaad geen ideale combinatie lijkt...

Succes alvast!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
e weet het misschien al maar hou er rekening mee dat deze bodem tijdens de opstartweken heel veel waterverversingen vereist!
Eerste week dagelijks 70% verversen, tijdens de tweede week om de andere dag en 2 a 3 keer tijdens week drie.
Na de eerste maand kan je afbouwen naar wekelijkse verversingen.
Ben inderdaad dagelijks veel water aan het verversen. Wat minder heftig dan je suggereert, maar ik meet ook dagelijks en de waarden (hardheid, PH, nitriet, nitraat) blijven goed. Ga me eerst concentreren op planten(groei) en stabiele waterwaarden; daarna komen de vissen pas aan de beurt.
 
Welkom.

Ben inderdaad dagelijks veel water aan het verversen. Wat minder heftig dan je suggereert, maar ik meet ook dagelijks en de waarden (hardheid, PH, nitriet, nitraat) blijven goed. Ga me eerst concentreren op planten(groei) en stabiele waterwaarden; daarna komen de vissen pas aan de beurt.

Staat als het goed is op de gebruiksaanwijzing van de bodem verpakking.
Dat spul geeft de eerste tijd heel veel ammonium af namelijk.
 
Cory's zou ik niet combineren met Aquasoil. Ik heb hier zelfs de Aquasoil 'powder type' maar dat lijkt nog iets te grof voor ze. Binnenkort ga ik herinrichten en daarbij een zandstrook toevoegen.
 
Cory's zou ik niet combineren met Aquasoil. Ik heb hier zelfs de Aquasoil 'powder type' maar dat lijkt nog iets te grof voor ze. Binnenkort ga ik herinrichten en daarbij een zandstrook toevoegen.
Inmiddels wat weken verder en ik heb tot groot genoegen 8 dwergcorydoras (Corydoras pygmaeus) in de bak. Ongelooflijk leuke visjes: bedrijvig, regelmatig even scholend en dan weer op planten en wat op de bodem. Qua gedrag wat afwijkend van de andere cory's (veel minder op de bodem). Ik heb de grove Aqua soil gebruikt en dat gaat prima samen: geen rommelwolken als de visjes de bodem afzoeken. Planten slaan flink aan, ook de bodembedekkers en die laten ze ook keurig met rust.
 
Inmiddels wat weken verder en ik heb tot groot genoegen 8 dwergcorydoras (Corydoras pygmaeus) in de bak. Ongelooflijk leuke visjes: bedrijvig, regelmatig even scholend en dan weer op planten en wat op de bodem. Qua gedrag wat afwijkend van de andere cory's (veel minder op de bodem). Ik heb de grove Aqua soil gebruikt en dat gaat prima samen: geen rommelwolken als de visjes de bodem afzoeken. Planten slaan flink aan, ook de bodembedekkers en die laten ze ook keurig met rust.
het probleem met cory's en bodembedekkers is niet Rommelwolken maar hun 'voelsprieten' (sry kan ff niet meer op de naam komen). Het slijt op de scherpere bodem. Ik zou zeker toch wat zand toevoegen.
 
Het probleem is inderdaad niet de gevolgen voor de bodem maar de gevolgen voor het visje.
 
Die Aquasol is niet scherp dus de ''snorharen'' zullen niet slijten, maar de soil is wel te grof om lekker te kunnen scharrelen wat ze normaal in het zand doen.

Komt er dan sowieso wel op neer dat een andere bodem beter zal zijn, fijn filterzand of het zand van de Hornbach zijn dan goede kandidaten
 
Die Aquasol is niet scherp dus de ''snorharen'' zullen niet slijten, maar de soil is wel te grof om lekker te kunnen scharrelen wat ze normaal in het zand doen.

Komt er dan sowieso wel op neer dat een andere bodem beter zal zijn, fijn filterzand of het zand van de Hornbach zijn dan goede kandidaten
Helaas zijn de 'snorharen' toch echt niet bestand tegen deze bodem. Dus geen 'gewone' corydoras voor mij. De dwergvariant doet het wel prima, maar die grondelt ook niet echt. Was verder best bang voor stof vanuit de bodem. Dat ontstaat ook door mij Ancistrussen als die over de grond zwabberen. Dus die angst was ook terecht. Ik denk niet dat ik deze bodem aanraadt met actieve bodembewoners. Garnalen kan: die zijn wat delicater. Ben benieuwd wat de ervaring van anderen is met deze bodem, maar dat hoort in een ander topic.
 

Terug
Bovenaan