Eleocharis mini word rap bruin


B

Bobbysh

Guest
De titel zegt het al. Gaat heel snel. Aquarium draait nu +/- een week. Voeg plantenpracht toe en sinds gisteren vloeibare koolstof.

Is dit misschien ook zo een die weer groen terugkomt en opstartprobleempjes heeft zoals de monte carlo en is geduld te oplossing of is dit het eind van deze stukjes?

Het is ook echt maar aan 1 kant, de anderen blijven mooi groen. Zie foto, is gisteren gemaakt. Vanmorgen was nog een stukje links erbij bruin geworden

20181108_164042.jpg


En de anderen die het wel goed doen tot nu toe.

20181108_164049.jpg
 
Daar vlak onder die steen wel, de rest krijgt nog redelijk wat mee. Hiervoor stonden ze een tijdje in een bakje met water, heatertje en klein filtertje om te bewaren en daar deden ze het eigenlijk prima, met veel minder verlichting.
 
Hmmm, ik heb zelf geen ervaring met deze plant want die deed het hier ook nooit super en daarom laat ik het even over aan de kenners die deze plant wel goed kennen.
 
Bij mij slaat die juist zeer goed aan, gebruik je co2? en wellicht is dit een plant die niet van vloeibare koolstof houdt al denk ik niet dat dat het probleem is aangezien je dat gisteren pas ben gaan gebruiken
 
Co2 icm carbo is eigenlijk niet zinvol en zover ik me herinner wordt er hier geen co2 gebruikt.
 
Klopt ik gebruik geen co2. Gekke is ook dat de rest het wel 'goed' doet.

20181109_142855.jpg
 
Is het de "mini pusilla" variant van Eliocharis parvula?
Ik dacht dat die het vrij goed doet, ook zonder co2.
Iets makkelijker dan andere Eliocharis soortjes alvast.

Edit: ik controleerde snel mezelf (via de zoekfunctie) en lees hier toevallig hetzelfde.
Post 3 van @Cornelius
https://www.aquaforum.nl/threads/matje.156286/#post-1856126
-Self-control-modus-off-
:)

Heb je de plantjes geplant zoals je ze hebt ontvangen of heb je ze wat geknipt (wortels ingekort of het gras zelf gesnoeid?)?
Ik dacht dat het soms beter werkt door het gras zelf wat te snoeien bij de aanplant? Om zo sneller submerse groei te krijgen...
Heb je toevallig al eens gekeken naar de worteltjes van een bruin stekje?
Als de worteltjes ervan nog gezond lijken (mooi wit, al dan niet gegroeid?) kan je ze laten zitten en enkel de bovenkant knippen.
Ik zou de bruine sprietjes alvast verwijderen. Alles wat duidelijk dood is of dood gaat haal je beter uit de bak zodat alles clean blijft. Je kan na het knippen eens gericht hevelen met een fijn slangetje terwijl je het vuil doet opwaaien...
Dan wat geduld hebben, observeren en afwachten.
They might be back, with a vengeance!

Ik zou alleszins nog niet wanhopen, alles is nog pril...

Wat zeg ik, Pril??
Aquarium draait nu +/- een week.

Priller dan pril!!

;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgensmij is dat die variant inderdaad. Het is die van aquaplantsonline.

Ik heb ze niet gesnoeid, ik had begrepen dat dat bij deze niet hoefde.

Ik ga eens kijken naar de wortels inderdaad en het bruine eraf knippen,lijkt me een goed idee dankjewel.

Omdat het nog zo pril is heb ik nog wel wat hoop en ik heb geduld dus zal vast goed komen. Anders maar een nieuw bakje halen.
 
Ik sta ook op het punt om dit plantje aan te schaffen, zou het moeten doen onder minimale omstandigheden:deal:
 
Ik sta ook op het punt om dit plantje aan te schaffen, zou het moeten doen onder minimale omstandigheden:deal:

Hij deed het ook erg goed bij mij in hele minimale omstandigheden zonder voeding enz. totdat ie in mijn nieuwe bak terecht kwam. En de andere plukken doen het ook nog wel, zijn nog mooi groen.
 
Eleocharis soorten houden in z'n algemeen van wat harder meer alkalisch water hoewel de tolerantie redelijk is te noemen. Je doet ze dus geen plezier met Carbo. Wel gedijen ze optimaal onder een hoge lichtintensiteit.
 
Voor ik carbo toevoegde begon hij al bruin te worden dus dat is het probleem denk ik niet.
Ik ben ook van plan om niet de volle dosering toe te gaan dienen en niet elke dag maar om de dag.
 
Eliocharis soorten houden in z'n algemeen van wat harder meer alkalisch water hoewel de tolerantie redelijk is te noemen. Je doet ze dus geen plezier met Carbo. Wel gedijen ze optimaal onder een hoge lichtintensiteit.
Voor ik carbo toevoegde begon hij al bruin te worden dus dat is het probleem denk ik niet.
Ik ben ook van plan om niet de volle dosering toe te gaan dienen en niet elke dag maar om de dag.
Ik zei ook niet dat dit de oorzaak was. Wel probeer ik aan te geven dat de plant veel licht behoeft om het naar haar zin te zin te hebben. Verder houdt ze van wat harder alkalisch water. (En als gevolg daarvan is het geen goed idee om Carbo te geven voor deze plant) Misschien ben ik nu wat duidelijker? Of je al of niet Carbo wilt toedienen is uitsluitend aan jezelf!
 
Ah oke nee dan had ik het even verkeerd begrepen. Wel goed om te weten waar de plant van houd.
Ik lees zo veel verschillende dingen over carbo, de een beveelt het me aan, de ander zegt heeft geen nut en het schijnt dat sommige planten zoals vallisneria er niet tegen kunnen. Even uittesten wat voor mij het beste werkt denk ik dan.
 
Je hebt ook Micranthemum monte carlo staan schrijf je. Welnu deze plant houdt eigenlijk ook niet van al te zacht/zuur water en wil graag intensief belicht worden. Wat dat betreft past ze ook uitstekend bij je Eleocharis. Maar ook hier geldt; Carbo? Daar zou ik zuinig mee zijn...
 
Ik lees zo veel verschillende dingen over carbo, de een beveelt het me aan, de ander zegt heeft geen nut en het schijnt dat sommige planten zoals vallisneria er niet tegen kunnen

De vallisneria kan er wel aan wennen heb ik gelezen, als je de dosering voorzichtig opbouwt zodat de plant er aan kan wennen.
Geef je een stootkuur van 3 tot 4 maal de dosering, dan blijft er niets over van de Vallisneria, dit geeft toch wel aan dat het behoorlijk agressief spul is.

Nut heeft het wel, bij normale dosering zie je na een tijdje toch echt wel dat de plantjes mooier worden
 
Laatst bewerkt:
Nut heeft het wel, bij normale dosering zie je na een tijdje toch echt wel dat de plantjes mooier worden

Dat het in sommige gevallen werkt geloof ik, maar ik hoor dat het een onsmetter blijkt te zijn maar ook dat het een bestrijdingsmiddel is. In beide gevallen wordt er gezegt dat het het laagje algen van het blad brandt waardoor de planten de co2 beter op kunnen nemen. Wat het ook is ik heb het door de verhalen liever niet in mijn aquarium.
 
Ik heb van seachem de flourish excel aangeschaft. Maar die werkt geloof ik hetzelfde. Heb tot nu toe maar 1 keer gedoseerd. Ik ga er toch maar even rustig mee aan doen dan als ik dit zo allemaal lees.
 
Ik heb van seachem de flourish excel aangeschaft. Maar die werkt geloof ik hetzelfde. Heb tot nu toe maar 1 keer gedoseerd. Ik ga er toch maar even rustig mee aan doen dan als ik dit zo allemaal lees.


Deze bevat dacht ik hetzelfde stofje als die van EasyLife.
 
Zeer zeker niet, het is slecht voor vissen, althans een te grote dosis, je zal alles desinfecteren.
 
Eliocharis soorten houden in z'n algemeen van wat harder meer alkalisch water hoewel de tolerantie redelijk is te noemen. Je doet ze dus geen plezier met Carbo. Wel gedijen ze optimaal onder een hoge lichtintensiteit.

Ik zei ook niet dat dit de oorzaak was. Wel probeer ik aan te geven dat de plant veel licht behoeft om het naar haar zin te zin te hebben. Verder houdt ze van wat harder alkalisch water. (En als gevolg daarvan is het geen goed idee om Carbo te geven voor deze plant) Misschien ben ik nu wat duidelijker? Of je al of niet Carbo wilt toedienen is uitsluitend aan jezelf!
Dat van harder, alkalisch water zal wel kloppen, maar zeer zuur water tolereren ze ook prima. Heb ze hier in mijn blackwater al maanden, op een ph van 5,5 en onmeetbare gh en kh. Dat ze het op harder water beter doen betekent niet dat ze op zachter kraanwater gelijk doodgaan.

Moeten ze misschien aan de submerse omstandigheden wennen?
 
Glutaraldehyde kan prima en zonder risico gebruikt worden als je je maar aan de voorgeschreven doseringen houdt.
Er staat altijd vermeld max 1ml per 100 liter. Als je die grens overschrijdt is het vragen om problemen. Zeker met gevoelige planten zoals Vallisneria of waterpest.
Meer is namelijk niet altijd beter...
 
Wennen aan submerse omstandigheden lijkt me niet aangezien ze daarvoor al een tijdje in een bakje stonden
 
Zaterdag de wortels bekeken en deze waren nog wit. Verder heb ik ze wat gesnoeid maar helaas zie ik steeds meer delen bruin worden.
 

Terug
Bovenaan