Eigen ophangsysteem maken voor verlichting met aluminimum.


Nigel

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2017
Berichten
693
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Toen ik mijn bak kocht tweedehands kreeg ik een zelfgemaakt ophangsysteem erbij. Dit zijn 3 aluminium profielen aan elkaar verbonden aan de zijkant van het meubeltje. Nu zijn deze profielen een beetje dun en vind ik het tricky om mijn toekomstige dure lamp daar aan op te hangen. Soms licht ik ook een beetje bij met wat bouwlampen voor het filmen. Ik wil dus een constructie die ruim voldoende draagkracht bied. Misschien overdreven maar laten we zeggen iets van 10 kilo. Kan ik op een of andere manier bepalen hoe dik mijn aluminium profielen dan moeten zijn?

Daarnaast kan ik ook een ophangsysteem kopen maar dit is relatief gezien duur €120. Ik denk dat zelf iets maken een stuk goedkoper is. Daarnaast vind ik dat er bijzonder weinig (betaalbare) keuze op de markt is op dit gebied.
 
Nigel, waarom niet laten steunen met steunen op je bak rand.
Zoiets als dit:

opzet_adapter_eco-450x600.jpg
 
Ligt waarschijnlijk ook aan het merk lamp (en vooral de bevestigingspunten) dat je hebt, want ik heb al staalkabel ophang LED setjes gezien voor 25 euro.
 
Ligt waarschijnlijk ook aan het merk lamp (en vooral de bevestigingspunten) dat je hebt, want ik heb al staalkabel ophang LED setjes gezien voor 25 euro.

Ik bedoel niet het draad naar de lamp maar waar het draad aan kan hangen met de lamp :).

Zoiets


BD91CD0A-5728-45B6-9CEB-9138AAC25834.jpeg
 
Alles is te koop en anders wel te maken.
Maar waarom maak je het niet van elektrabuis?
19mm pijp is makkelijk te verkrijgen en te buigen met een buigveer.
Naderhand kan je het schilderen..
En voor de stijfheid zou je een 15mm koper buis erin kunnen doen (voor het buigen)
 
Alles is te koop en anders wel te maken.
Maar waarom maak je het niet van elektrabuis?
19mm pijp is makkelijk te verkrijgen en te buigen met een buigveer.
Naderhand kan je het schilderen..
En voor de stijfheid zou je een 15mm koper buis erin kunnen doen (voor het buigen)

Interessant. Is elektrabuis sterk? Hoeveel kg kan dat dragen van 19mm? En hoe kan ik dit bevestigen aan het meubeltje.
 
Definieer sterk...
Maar ik denk dat als je 2 buizen neemt en hiermee van links naar rechts je bak overspant je er wel 10kg aan kan hangen met een gerust hart.
Zeker als je er nog een eind koper oid in stopt dat je qua starheid een heel eind komt
Weet niet exact hoe groot je bak is?
 
Definieer sterk...
Maar ik denk dat als je 2 buizen neemt en hiermee van links naar rechts je bak overspant je er wel 10kg aan kan hangen met een gerust hart.
Zeker als je er nog een eind koper oid in stopt dat je qua starheid een heel eind komt
Weet niet exact hoe groot je bak is?

De hoofdlamp zelf weegt 3kg en soms hang ik daar wat lampen bij voor te filmen. Dus zal max 5kg belasting. Maar aangezien het een dure hoofdlamp is wil ik graag zekerheid. Vandaar die 10kg.

Mijn bak is 80x40x40cm. De constructie zou dan via de zijkant van het meubeltje lopen zo omhoog via een u vorm. Wel zou ik graag de u vorm hoog boven de bak laten lopen. Het is namelijk een sterke lamp en ik wil de ruimte hebben om hem hoger te hangen. hij is niet te dimmen namelijk ;p
 
Zou dat de constructie verzwakken als ik hem hoog op laat lopen?
 
Denk dat je grootste uitdaging nog word om de bochten goed te buigen....
Maar 80cm kan makkelijk, zou voor de zekerheid wel een starre buis in de pvc buis doen zodat hij minder buigt, maar de overspanning is makkelijk te doen.

Qua vastzetten zou je zelf ff moeten kijken, weer niet hoe alles er verder uit ziet.
Maar je zou ook ze ook achter je bak kunnen zetten en dan naar voren buigen.

Het hoeft “maar” 20cm ongeveer naar voren...

Aluminium profieltje zou ook kunnen, het is allemaal niet overdreven groot.

Maar denk wel dat het mooiste word als alles uit 1 geheel is
 
Denk dat de grootste uitdaging zit in de montage op het 'meubel' van welk materiaal is het gemaakt, moet er een schetsplaat gebruikt worden? 5 kg draaglast per pootje is aardig wat.
 
Denk dat je grootste uitdaging nog word om de bochten goed te buigen....
Maar 80cm kan makkelijk, zou voor de zekerheid wel een starre buis in de pvc buis doen zodat hij minder buigt, maar de overspanning is makkelijk te doen.

Qua vastzetten zou je zelf ff moeten kijken, weer niet hoe alles er verder uit ziet.
Maar je zou ook ze ook achter je bak kunnen zetten en dan naar voren buigen.

Het hoeft “maar” 20cm ongeveer naar voren...

Aluminium profieltje zou ook kunnen, het is allemaal niet overdreven groot.

Maar denk wel dat het mooiste word als alles uit 1 geheel is

Ik heb nog wel wat aluminium hier thuis liggen. Dikker dan dat ik nu op de bak heb zitten. Wat is “beter”?

Achter de bak vind ik niet zo omdat je dan altijd het frame moet bedekken met planten / hardscape. Liever aan de zijkanten.

En zoiets? Minder mooi maar wel makkelijk met zn l stuk.

4A3E1FDA-4B52-4A07-BFC0-C45D39606C41.png


Zo heb ik het nu

E35E010F-CD02-4E87-97F1-061B663D9CC8.jpeg
 
Nou. Ik zou het met je huidige stellage ook wel aandurven, 5 kg. Het grootste probleem blijft denk ik het torsen van de staanders op de bevestiging aan de kast. maar qua materiaal zal een vierkante buis niet veel te lijden hebben
 
Is een stuk makkelijker.
Maar het is jouw keuze, jij moet ernaar kijken

Op zich kijk ik niet echt naar de hanging stand zo hoog dus dat maakt me niet zo veel uit.


Nou. Ik zou het met je huidige stellage ook wel aandurven, 5 kg. Het grootste probleem blijft denk ik het torsen van de staanders op de bevestiging aan de kast. maar qua materiaal zal een vierkante buis niet veel te lijden hebben

Hmm jaa? De gene waar ik het van kocht adviseert toch om sterker / dikker materiaal te gebruiken. Kan ik niet op een manier deze huidige hanging stand verstevigen?
 
Deze meneer moest ik aan denken toen ik je verhaal las, is nogal bezig met lampenstandaarden in verschillende materialen, wie weet heb je er iets aan.


 
Kan ik niet op een manier deze huidige hanging stand verstevigen?
Als de bestaande steunen aan de zijkant van het meubel met minimaal 2 bouten vastzitten per kant, kan hij in ieder geval nooit omvallen. Je zou dan hooguit bovenaan, aan de achterzijde van de staander en legger nog als extra een L-steun van ALU kunnen monteren. Dan gebeurd er echt helemaal niets meer mee, en ben je voor een paar euro klaar. En op foto's zien we dan hooguit? een stuk van de lamp.
 
Als de bestaande steunen aan de zijkant van het meubel met minimaal 2 bouten vastzitten per kant, kan hij in ieder geval nooit omvallen. Je zou dan hooguit bovenaan, aan de achterzijde van de staander en legger nog als extra een L-steun van ALU kunnen monteren. Dan gebeurd er echt helemaal niets meer mee, en ben je voor een paar euro klaar. En op foto's zien we dan hooguit? een stuk van de lamp.

Zo zit ie nu vast.

A60E52DA-134F-4465-BF7D-F29513B05882.jpeg
 
Je kunt dit verstevigen, door de schroeven te vervangen voor boutjes. En dan aan de binnenkant als het goed uitkomt een ALU strip plaatsen, 2 gaten boren, over beide bout schroefdraden plaatsen, daarna plaatwerkring + moer er op. Als dit nog niet is gebeurd he Nigel, want ik heb nu alleen een foto van de buitenkant.
 
Je kunt dit verstevigen, door de schroeven te vervangen voor boutjes. En dan aan de binnenkant als het goed uitkomt een ALU strip plaatsen, 2 gaten boren, over beide bout schroefdraden plaatsen, daarna plaatwerkring + moer er op. Als dit nog niet is gebeurd he Nigel, want ik heb nu alleen een foto van de buitenkant.

Denk dat ik toch voor een nieuwe constructie ga voor de zekerheid. Deze constructie is ook wat laag ik zou hem graag nog wat hoger willen.

Nu alleen nog kiezen tussen.
aluminium
verwarmingsbuizen
elektrabuis ijzer?

keuzes :p
 
Jij zal dan nu eerst de keuze moeten maken voor buis of vierkante pijp, uitgevoerd in kunststof, ijzer, koper, ALU.
 
Ik ga denk ik voor verwarmingsbuizen 22 mm. Lekker goedkoop. Nu alleen nog bepalen of ik een u vorm laat maken of ga werken met knelkoppelingen.
 
Kan je geen pijpenbuiger huren/lenen?
22mm is te buigen, redelijk zwaar maar is te doen

Me vader kent een loodgieter. Misschien dat die het voor een mooi prijsje kan doen.

In 'U' uit één stuk is natuurlijk het mooist, maar je hebt dan al gauw een lengte van een meter of 4 nodig.

Is opzich nog wel te doen is niet zo duur.
 
Op zich kijk ik niet echt naar de hanging stand zo hoog dus dat maakt me niet zo veel uit.




Hmm jaa? De gene waar ik het van kocht adviseert toch om sterker / dikker materiaal te gebruiken. Kan ik niet op een manier deze huidige hanging stand verstevigen?

Als je een driehoek maakt wordt hij al veel sterker natuurlijk. Zoals in het eerste filmpje in bovenstaande post.
 

Terug
Bovenaan