Eigen digitale microscoop maken van oude cd drive.


P

Peter_w

Guest
Ik kwam deze diy(Do it yourself) microscoop tegen, kan je maken van oude cd speler/drive. Je kan ermee opnemen en fotograveren, dat is voor ons aquarianen zeer handig natuurlijk. Bijvoorbeeld voor het identificeren van algen.

Je hebt geen laser pointer nodig als je oude cd speler heb liggen, of eentje in oude pc die je toch nooit meer zal gaan gebruiken. Daar zit gratis laser lens in. Lens is eigenlijk enige belangrijke onderdeel, daar moet je ook erg voorzichtig mee omspringen.

Ik ga hem zelf ook maken, plaatjes zien er behoorlijk indrukwekkend uit.

Ik laat het jullie weten of het gelukt is.

http://www.instructables.com/id/10-Smar ... onversion/
 
Peter,
Ik moet zeggen dat het mij allemaal niet veel zegt hoor want ik ben geen techneut. Het klinkt wel leuk wat ik lees dus ik ben benieuwd wat het gaat worden en ben dus benieuwd.
Succes ermee hoor.
 
Is niks technisch aan, gewoon je telefoon boven een lensje die je uit oude cd speler haalt of laserpointer of zo, komt niks aan elektronica of iets anders technisch bij kijken. :)

Is echt te simpel, iedereen kan het in principe, geen speciale voorkennis voor nodig.

Ik heb net lensje uit cd speler gehaald, heb er filmpje van gemaakt, althans poging gedaan, zal even kijken of het filmen beetje gelukt is, had telefoon op schap neergelegd en weet niet of alles wel inbeeld staat. Heb ook even test gedaan en kon inderdaad gewoon focussen met zeer grote vergroting. Dacht eerst dat die het niet deed, tot ik door had dat ik in mijn vingerafdruk in afzonderlijke groef aan kijken was. :D

Ik denk dat we hoop nieuwe mooie algen/planten/micro waterleven foto's tegemoet gaan op dit forum. :)
 
Nou als ik het nu goed en rustig lees begrijp ik er meer van ja.
Nou ik ben benieuwd naar de foto s hoor. Tja soms kun je met eenvoudige middelen natuurlijk al mooie dingen doen.
Je hoeft niet altijd dure en geavanceerde apparatuur te hebben merk ik.
 
Probeer er eens een stuk mosbol onder te leggen, en kijk wat je ziet, of een rottend blad! :D
 
Ik moet nog even iets maken om lens op vast te zetten, had nu even met heel dun reepje plakband gedaan, telefoon moet op vaste afstand blijven want focuspunt is van microscoop zeer klein, foto maken word wat lastig nog, denk dat ik morgen avond wel even iets in elkaar kan zetten, misschien straks nog even.

Ik ben zelf vooral benieuwd naar verschillende algen.
 
Hou je er rekening mee dat de laserstraal je ogen verbrand.

Ze worden niet voor niets zo goed afgeschermd.
Dus googlen voor niet techneuten kan verkeerd aflopen.
 
Hier ben ik wel benieuwd naar.
 
Bertus zei:
Hou je er rekening mee dat de laserstraal je ogen verbrand.

Ze worden niet voor niets zo goed afgeschermd.
Dus googlen voor niet techneuten kan verkeerd aflopen.

Voor mij dus bijvoorbeeld ;)
Maar wees niet ongerust want ik ga me er echt niet mee bezig houden hoor. Ik vindt het leuk om te lezen en straks wat mooie foto s te zien maar dat is ook alles hoor :)
 
Bertus zei:
Hou je er rekening mee dat de laserstraal je ogen verbrand.

Ze worden niet voor niets zo goed afgeschermd.
Dus googlen voor niet techneuten kan verkeerd aflopen.

Hoe kom je daarbij dat dit gevaarlijk is, is 0% gevaarlijk. Je gaat laserpointer niet eens aanzetten of �berhaupt batterijen erin doen, en cd speler geldt hetzelfde.

Gaat puur om polymeer lensje wat erin zit. Wellicht volgende keer eerst even filmpje kijken. ;)

PS
Dit soort laserpointer zijn sowieso in eerste instantie al onschadelijk, zal niet schadelijker zijn dan in felle lamp kijken of in de zon.

Je moet er echt heel lang in kijken wilt zo laserpointer schade aanrichten, net als elk andere lichtbron overigens.

Zou niet best zijn als je ogen gelijk beschadigde als paar seconden erin kijkt, zou gelijk verboden zijn.

Maar dat is helemaal niet van belang, want je sloopt hem gelijk. :D
 
gaaf idee!

ga het direct uitproberen
dan ga ik ws alles wat dood of levend is erin stoppen :D
ik laat wel ff weten hoe of wat

groeten Matthijs
 
daar komt ie dan

eerst mijn oude lazerlampje uit elkaar gehaald, waar het volgende lensje uit kwam:

O_rPVjEbSn6opFKZa-JJZrpg0D7Ia5tN.jpeg


deze een beetje onhandig scherp proberen te stellen met het volgende resultaat van een "normaal" stukje vlokvoer:

O_rPVjEbSn6opFKZa-JJZrpg0D7Ia5tN.jpeg


daarna maar met een knijper, papiertjes en doosjes

O_rPVjEbSn6opFKZa-JJZrpg0D7Ia5tN.jpeg


met het volgende resultaat:

O_rPVjEbSn6opFKZa-JJZrpg0D7Ia5tN.jpeg


na het inzoomen:

O_rPVjEbSn6opFKZa-JJZrpg0D7Ia5tN.jpeg


O_rPVjEbSn6opFKZa-JJZrpg0D7Ia5tN.jpeg


nu met een ielig stukje potloot wat op mijn bureau lag:

O_rPVjEbSn6opFKZa-JJZrpg0D7Ia5tN.jpeg


O_rPVjEbSn6opFKZa-JJZrpg0D7Ia5tN.jpeg


O_rPVjEbSn6opFKZa-JJZrpg0D7Ia5tN.jpeg



ga nog een betere versie maken, zoals in het filmje.
Wel krijg je nu een idee van het effect

Matthijs
 
Bedankt Peter!!,
heb ik morgen weer wat te prutsen :thumbs: :D
 
Ik krijg ongeveer hetzelfde resultaat. Heb soort gelijk opstelling gemaakt, ik doe de focus nu nog min of meer met de hand.

Dit is gemaakt met lensje uit oude dvd branden van de pc, kosten me 0 euro, werd anders toch weggegooid.

riccia1.jpg


micro1.jpg


Kan de planten cellen net zien, had liever nog iets meer vergroting gehad.
cel1.jpg
 
Peter ,
Als je 2 lensjes achter elkaar zet ,zou je dan nog meer kunnen vergroten?
 
Ik ben niet thuis in lenzen, zou moeten werken, maar denk dat wel lastiger word om focuspunt te vinden.

Uit de tekst van de link die ik in de eerste post gaf: "Edit: with the addition of a second lens magnification can be as high as 375x,"
 
Oke, dus je gebruikt de laser diode niet.

Had het filmpje nog niet gezien,sorry.

Nu wel gezien. Simpel,,maar doeltreffend.

Nu de I pod nog.
Heb een gewone Samsung met camera.
 
Dat is juist, de laser diode zelf is gewoon afval en word weggegooid. :)

Het hoeft overigens geen iphone/ipod/ipad te zijn, heb Samsung Galaxy s advance en daar gaat het ook mee. Met mijn superzoom camera lukt het half, ik blijft de lens zien, kan niet dicht genoeg bij de lens komen.

Met superzoom camera krijg je zoiets. Denk dat voor elke camera geldt met grote lens.
lens1.jpg
 
zo,netjes. Dat ziet er goed uit.

Deze Samsung heeft klein lensje, en gaat steeds uit.
Maar,is een goed idee.

Misschien lukt het om een foto te maken.
OP statief.
 
Op youtube staan paar filmpjes, sommige met cd/dvd lenzen en paar met webcam lens.
 
Ja,had ze gezien.
Was eigenlijk naar een vis aan het zoeken.
 
Ben ook even creatief geweest. :c :D


743731vwbob_0_82_img_1223.jpg


dit is genomen met 1 lens.
451786vwbob_0_82_img_1175.jpg


125387vwbob_0_82_img_1174.jpg


daarna even een rode muggenlarf met 2 lenzen geprobeerd,
alleen ik heb geen idee wat ik zie :S

733368vwbob_0_82_img_1176.jpg



962812vwbob_0_82_img_1177.jpg


met twee lenzen valt het niet mee om focus te krijgen.
 
Onderste foto kijk je in polymeer van de tweede lens, zie de luchtbelletjes, die luchtbelletjes zitten bijna in al het transparante plastic, zie je normaal niet met blote oog. Dat probleem had ik ook, focus ligt heel dichtbij, zo dichtbij e dat in de lens valt van de tweede lens. En dan zitten de lenzen tegen elkaar aan bij mij.

In filmpje drukt hij de twee lenzen ook op elkaar in gaatje wat die heeft gemaakt in plaatje plexiglas.

Ik ben nog niet zover als jij, heb nog geen stelling gemaakt, ziet er netjes uit, kan nu zeker stuk makkelijker focussen?

Edit/
Ik heb overigens wat oude cd drives verzameld, heb nu 4 lensjes om wat mee te experimenteren.

Edit/2
Wat je nog kan doen is ledje onder het plaatje maken die naar boven schijnt, los wit ledje kan op 3v knoopcell zetten, lange pootje plus en korte op de min, hoeft verder niks tussen, led mag direct op de 3v knoopcell, is dus niet ingewikkeld.

Of gewoon zo sleutelhanger led schijnwerper kan ook natuurlijk.

Zo dus, maar dan met een witte ledje.
Plaatje
 
Peter,

Ik leg er een andere tel onder en zet hem op zaklamp dat werkt ook prima.
Volgens mij is de onderste foto geen polymeer want de belletjes die je ziet ,stromen als water.
Ik heb ze ook op elkaar gezet.

Maar ik zal er idd een ledje met knoopcel onder maken.
 

Terug
Bovenaan