EI Nieuw aquarium - Bruine alg


F

flash55

Guest
Hallo mede forumgenoten,

Ik heb sinds 2,5 week mijn RIO-180 ingericht en gevuld, ik heb vrij veel planten erin gezet, ik wil er echt een plantenbak van maken. Ook ben ik vanaf week 1 begonnen met EI (1e week halve dosering) Tevens voeg ik CO2 toe. Op 1 plant na is alles eigenlijk goed aangeslagen. En ik mag toch wel zeggen, groeit het als kool. Wellicht komt dat ook door mijn fantastisch led verlichting ( Daytime Eco 100 ) brand nu 6,5 uur per dag op 80%.

Echter krijg ik nu langzaam aan, best wat bruine alg voor mijn kiezen, is normaal word er gezegd. Maar goed ik ben mij toch toch achter de oren gaan krabben... heb ik het wel helemaal begrepen, met dat EI doseren.

Mijn waterwaardes (zover ik kon meten, en kon aflezen :) )

PH 6,5 - 7
Nh4 0,05 - 0,1
No2 0,01 - 0,025
No3 15 - 40 - dit was erg lastig te zien

Nu begrijp ik dat we nog wat zaken missen, zoals Fe etc, maar meer kon ik jammer genoeg niet testen.

Verder smeer ik mijn EI Dosering uit over de gehele week volgens mijn schema van www.aquariumbemesting.nl ik ben uitgegaan van 150 Liter i.p.v 180.

Makro op 500ml: (ik voeg wekelijks 120ML toe)
(KNO3): 22 Gram
(KH2PO4): 1.72 Gram
(K2SO4): 10 Gram
(MgSO4): 29.88 Gram

Micro op 500 ml (Ik voeg wekelijks 120ML toe)
(CSM+B): 3,68 Gram

Moet ik mij al zorgen gaan maken, of moet ik gewoon lekker geduld hebben? Moet ik misschien mijn dosering halveren voor een langere periode, we zijn immers aan het opstarten.

Alvast bedankt!
 
Bruin alg is normaal en dat trekt wel weg. Als je de aanbevolen dosering aanhoudt dan komt het vast wel goed. Ik start altijd met doseren vanaf de opstart.
Ik gebruik alleen kaliumfosfaat en kaliumnitraat, de rest zit vaak al voldoende in het kraanwater.
 
Je meet nog ammonium en nitriet...je bak is nog aan het indraaien. Bacteriekolonie in je filter is zich nog aan het opbouwen.
Geduld dus ;)
 
Dat klopt wat Peter zegt en indraaien duurt vaak rond de 4 weken. Bruinalg kan soms langer aanhouden.
 
Bedankt voor de reacties mensen! ... soms moet men een soort van bevestiging hebben.

Wat raden jullie aan qua water wissels.

Ik heb het nu als volgt aangepakt:
1e week: 3x
2e week: 2x
3e week: 1x <- hier zitten we nu,

Ik twijfelde of ik het bij de 3e week het bij 1 zou laten, of dat ik toch nog een extra wissel zou doen. Dat is weer het lastige van internet de ��n heeft die ervaring de andere weer heel wat anders. :)
 
Ik wissel bij het indraaien van een bak pas vanaf de derde week een 10% van het water.
Het biologische evenwicht moet zich nog gaan vormen en met teveel waterwissels verstoor je dat proces.
 
Ik zou ook eerst niet verversen als de bak onbewoond is. Als je eventueel vissen erin zou hebben en er is sprake van bv no2 dan kan het anders zijn, maar normaal lekker laten draaien.
 
@jessicapilon & peterdenhaag53
Maar lopen de waardes dan niet enorm op met doseren? Ik weet dat Tom Barr weleens een experiment had gehouden om te zien hoever hij kon gaan, maar weet niet meer wat de uitkomst daarvan was.

Vissen zijn voor mij nu geen prioriteit, ik heb nog een klein bakje staan daar zitten een 9 tal visjes in, en een 2 tal garnalen ... Die wil ik als eerst over gaan zetten, als de water waardes het toelaten.
 
Je zou de toevoeging van de voedingsstoffen inderdaad kunnen verminderen in het begin totdat ammonium en nitriet compleet weg zijn en daarna langzaam aan op peil kunnen brengen.
 
Als er geen opname van voeding is dan kan bij de EI door de toevoegingen het nooit boven de dubbele dosis uitkomen en dat is 40/4.
Dat zou geen probleem moeten zijn, maar aangezien je planten voeding verbruiken zul je dat dan ook normaal niet halen.

Door omzetting van no2 in no3 zou het wel wat hoger kunnen komen en dan kun je de eerste weken de dosering halveren.
 
Ok duidelijk verhaal! Ik ga nu weer terug naar halve doseringen, en dan iedere week even meten. Dan moet het vast goedkomen.

Bedankt!
Nog even een plaatje dan.
aGlpCN5dnmj6wuH_AHBUZY5iEP1mjBAr.jpeg
 
@jessicapilon, dat is jbl mandano (klein beetje spijt van) .. het is wel een mooie bodem om te zien, maar het is zo licht. Kan er amper een glooiende helling van maken, er lag voor eerst minder, maar het zakt een beetje :). Maar goed voor de planten is het wel een makkelijke bodem om te wortelen.

@donald72 .. ja de winter komt eraan ;)
 
Ik lees het volgende bij deze bodem:

Daar komt nog bij dat JBL Manado als een �oplaadbare batterij" functioneert, doordat overtollige voedingsstoffen in de bodemgrond worden opgeslagen.

Dus ik zou er denk ik wel rekening mee houden dat het de voedingsstoffen gaat opslaan en dat je daarom in het begin minder nitraat en fosfaat zal meten tot de bodem verzadigd is.
Al heb ik geen ervaring met deze bodem.
 
Hoi Mensen,

Weer even een update, inmiddels is de Ammonia gedaald, nitriet daarin tegen niet. Ook krijg ik nu wat meer groene plukjes groene alg en bruine sluier alg. Qua EI heb ik afgelopen week de helft gedaan qua dosering, deze week 2/3 van de normale dosering (zie start post). Ik ben er nog niet gerust op, morgen laat ik mijn water testen bij de lokale shop, voor de zekerheid, kan ook niet alles testen.

Hieronder nog wat foto's van de alg:
BDPjnP2GYVZYIOOlFtHnnCoWKvcomtkP.jpeg

BDPjnP2GYVZYIOOlFtHnnCoWKvcomtkP.jpeg
 
De bruinalg zal vanzelf wel verdwijnen als alles goed op orde is. Groenalg kan een co2 tekort zijn.
Een co2 continutest is altijd aan te bevelen omdat je dan goed kan zien hoeveel co2 je in je bak hebt.
 
Dank voor de reply, ik heb 2 dropcheckers aan weerskanten van mijn bak zitten, beide groen/lichtgroen. Zat nog te denken aan de stroming, maar goed. Bij de aquarium zaak zeiden ze dat ik absoluut geen plant bemesting mag toevoegen. Weer zo'n antwoord waar je niks mee kan.
 
@Jessicapilon
Ik ga gewoon op de zelfde voet verder, niks geven lijkt mij ook niet de oplossing. Zo maar weer even wat algen harken ;)
 
Belangrijk is dat je voldoende voeding in de bak hebt want anders krijg je tekorten en daardoor vaak weer algen.
 
Ik heb de Co2 nu ietsjes hoger gezet, en een extra pompje geplaatst, kijken hoe gaat. Viel mij namelijk op de dat de plantjes die dicht bij de Co2 uitstroom staan, er beter bij staan dan verderop in de bak.
 
Hallo mensen,

Weer even een update: We zijn nog steeds in gevecht met alg en water waardes, er is ook goed nieuws de bruin alg lijkt te zijn gestabiliseerd. Verder groeien de planten wel ok (zou nog wel iets beter mogen) Maar ik zie bij de planten geen te korten.

Helaas is de hoeveelheid groene "draad" alg flink toegenomen, ook heb ik hier en daar groen/blauw slijm achtige "alg".

Verder doseer ik nog steeds halve dosering i.p.v. de hele dosering. De verlichting staat nu 6,5 uur aan.

Bij de de lokale aquarium boer (2 weken terug) hebben ze mijn water gemeten. Vooral po4 was te hoog vertelde ze .. waarde: 2.0

Ik heb zojuist nog even snel gemeten met test stripjes

no3 50
no2 2
kh 15
gh 16
ph 7 - 6.8

Ik doe echt iets fout dat kan niet anders, maar wat ... ik weet het niet meer :(. Iemand een idee?
 
Je hebt een erg hoge kh zie ik en dat bemoeilijkt (soms) de opname van voeding. Dat je po4 bij de EI 2 is dat is niet hoog hoor. Bij mij is die 2-4 mg namelijk en doseer wekelijks al 2 mg.
Wel is de no3 wat hoog ,maar met strips is dat een indicatie natuurlijk.
Je no2 zit met 2 veel te hoog. Hoe kan je zoveel nitriet in de bak hebben dan?? Je hebt nog geen bewoners toch?? Daarnaast draait de bak al langer dan 1 maand.
Je hebt blauwalg denk ik als je spreekt over de slijmalg. Ik ben geen scheikundige maar je kh is te hoog. Net als de no2 die echt 0 moet zijn.
 
Hoi John,

Dank voor je reply, ik heb inderdaad nog steeds geen bewoners, gooi er wel af en toe een heel klein beetje voer in, maar dat is 1x per week.

Ik zal morgen nog een keer testen met een andere testkit, i.p.v. strips, ga nu twijfelen misschien zijn ze te oud.

Bij de aquarium boer, hadden ze 2 weken geleden dit gemeten:

Ph: 7.4
KH: 8
No2: 0 <- dit is wel vreemd
No3: 10 <- ik zelf had vele hoger gemeten
Po4: 2

Ietsje beter maar goed.
 
Strips zijn ook niet hel betrouwbaar en de waarden die de lfs heeft gemeten lijken me eerder goed moet ik zeggen.
 

Terug
Bovenaan