EI methode tijdens opstartfase


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
452
Locatie
Gelderland
Ik ben me aan het verdiepen in de EI methode en ik heb voor mezelf besloten dat ik het ga toepassen in mn Aqua 40.
Wat ik hier en daar teruglees is dat je direct met EI mee kunt starten, dus al in de opstartfase van je bak. Bij EI dien je dus ook wekelijks 50% water te verversen. Is dit wel verstandig in de opstartfase, om zoveel water te verversen? Met opstartfase bedoel ik eerste 3/4 weken.
Wat is nu wijsheid?
 
Waarom ga je deze methode toepassen en wat komt er uiteindelijk in het bakje als ik vragen mag?
 
Omdat ik in het verleden niet altijd even succesvol ben geweest met mijn Aqua 40 projecten. Altijd zoekende geweest naar een juist voedingsregime voor de planten, dus nu EI proberen.
Wellicht Rasbora maculata's of misschien helemaal niks. Ik hecht meer waarde aan mooie planten dan bewoners.
 
Ah op die manier,dan kan je zonder problemen gelijk beginnen met toevoegen en het voorlopig laten draaien zonder bewoners.
 
Maar wat met de 50% waterwissel? Wel of niet doen na week 1? Bakkie draait dan ook pas 1 week.
 
Dat kun je vanaf de start doen maar of het in zo n klein bakje veel nut heeft betwijfel ik een beetje.
In zo n bakje wordt niet veel voeding verbruikt namelijk.
Maar als je wil kan het wel hoor.
 
Oke. Ik ga het gewoon proberen, we zien wel hoe het uitpakt.;-)
 
Wouter18 zei:
Maar wat met de 50% waterwissel? Wel of niet doen na week 1? Bakkie draait dan ook pas 1 week.
Waterwissels tijdens de opstart is altijd een goed idee, zo verwijder je afvalstoffen die in de beginperiode toch niet verwerkt geraken.
Zoals John al zegt kan je de EI wel gebruiken in zo een klein bakje, maar omdat er meestal weinig licht boven hangt zal het verbruik meestal laag zijn. Je kan b.v. beginnen met 1/4 - 1/3 van de EI toevoeging en kijken of dat genoeg is.
 
Ik heb diverse bakjes van dat formaat en ik heb geleerd dat bij een normale belichting alleen plantenvoeding volstaat. het is anders als je het licht 14 uur aan gaat laten.
Maar goed ik ben benieuwd naar je ervaringen met de EI in zo n bakje ;).
 
backplay zei:
Wouter18 zei:
Maar wat met de 50% waterwissel? Wel of niet doen na week 1? Bakkie draait dan ook pas 1 week.
Waterwissels tijdens de opstart is altijd een goed idee, zo verwijder je afvalstoffen die in de beginperiode toch niet verwerkt geraken.
Zoals John al zegt kan je de EI wel gebruiken in zo een klein bakje, maar omdat er meestal weinig licht boven hangt zal het verbruik meestal laag zijn. Je kan b.v. beginnen met 1/4 - 1/3 van de EI toevoeging en kijken of dat genoeg is.
Zat zelf ook al te denken aan beginnen met een lagere dosering Nitraat en Fosfaat, ik heb zojuist 33% toegevoegd. Profito volgens voorschrift toedienen morgen of ook op lagere dosis starten?
 
Als ik je plantenbestand bekijk is nitraat en fosfaat toevoegen waarschijnlijk helemaal niet nodig. Als je het toch doet, wissel dan zeker elke week 50%.
Profito kan wel nuttig zijn. Voeg elke week een keer of 2-3 een kleine dosis (1-2ml) toe.
 
backplay zei:
Als ik je plantenbestand bekijk is nitraat en fosfaat toevoegen waarschijnlijk helemaal niet nodig. Als je het toch doet, wissel dan zeker elke week 50%.
Profito kan wel nuttig zijn. Voeg elke week een keer of 2-3 een kleine dosis (1-2ml) toe.
Ga ik zeker doen die waterwissel. Als het fout uitpakt met EI dan ben ik in ieder geval weer een ervaring rijker. Leuk experimentje. Ik zal de ontwikkelingen posten.
 

Terug
Bovenaan