EI methode en toch niet goed?


M

MisterX

Guest
Goede morgen,

Sinds een week of 8 gebruik ik de ei methode.
Heb zelf poeders aangeschaft en deze aangemengd.
Via de site aquariumbemesting een voedingsadvies aangemaakt en verder nog extra ijzer toegevoegd.
Het gaat om een bak van max 300 liter. De berekening heb ik gemaakt op 250 liter.
Water verversing op ongeveer een 3de.
De voeding voeg ik 1x per week toe.
Bij sommige planten zit nog een klei bolletje extra er bij.
Verder wordt er per dag 15ml vloeibaar co2 toegevoegd.
De verlichting is ongeveer 9 uur per dag aan via 2x 30 watt T8 TL verlichting, zonder reflector.
(Ben wel bezig deze om te bouwen naar led)

Via deze methode dacht ik alles goed gedaan te hebben maar er gaat helaas toch nog iets fout.
Balderen worden bruin en doorzichtig. Zie foto's.

Met vriendelijke groet,

IMG_20170919_065016.jpg
IMG_20170919_065337.jpg
IMG_20170923_210038.jpg
 
Hoelang staat de plant van foto 1 er al in want volgens mij zie ik veel emerse bladeren en die moeten vaak aanpassen en zullen verloren gaan en worden vervangen door submerse. Is ook bij foto 3 het geval denk ik.
 
Foto 1: deze staat sinds 10 aug in de bak.
Foto 3: 1 of 2 weken eerder.
 
De planten in het algemeen viond ik er goed uitzien en denk zelf dat de planten die op de eerste foto s staan moeten wennen.
 
Ja om de EI idd optimaal te kunnen benutten moeten ook het licht en de co2 waardes optimaal zijn anders krijg je soweiso alg
 
Voor de co2 gebruik ik easycarbo 15 ml per dag. Er wordt geen indicator gebruikt.
Het filter is een christal profi greenline E1501, wordt nu om de 3 weken uitgespoeld.

Tot op heden geen sporen van alg kunnen ontdekken. Hiervoor had ik baardalg.
Daarom had ik begin augustus de bak helemaal leeg gemaakt en schoon gemaakt.
Grind uitgespoeld.
Nieuwe plantjes er in en aquariumbemesting gaan gebruiken.
 
Filter alleen schoonmaken als de stroming echt minder is.
Je kunt wel af en toe alleen de voorfilters, die kleintjes in het bovenste mandje spoelen. Maar wel in aquariumwater dan.
 

Terug
Bovenaan