Eheim Thermocontrol-E


Jurgen69

Well-known member
Lid geworden
5 april 2019
Berichten
45
Leeftijd
54
goededag,

ik heb zojuist mijn verwarmings element vervangen. dit na ongeveer anderhalf jaar, langer doe ik er niet mee. ik heb altijd een reserve in huis, zojuist erin gehangen en weer een nieuwe besteld als reserve. ik vraag me af of het normaal is dat ze zo kort meegaan. ze doen het prima zolang je ze aan laat staan maar tijdens het wekelijkse onderhoud haal ik hem van de stroom af en op dat moment is het klaar. je doet de stekker er weer in na afloop en het lampje blijft uit. dit is nu de 2e keer al. ik heb al zo`n 30 jaar aquaria maar ik heb dit nooit meegemaakt. misschien toch tijd om voor een ander merk te gaan....
 
Ik heb zo'n JBL e300? (Eentje die buiten de bak hangt) ik trek vaker de stekker eruit maar als ik die er dan weer in die werkt alles weer. Kan mij niet voorstellen dat dit normaal is. Klinkt meer alsof die een spanningspiek heeft gehad..
 
goededag,

ik heb zojuist mijn verwarmings element vervangen. dit na ongeveer anderhalf jaar, langer doe ik er niet mee. ik heb altijd een reserve in huis, zojuist erin gehangen en weer een nieuwe besteld als reserve. ik vraag me af of het normaal is dat ze zo kort meegaan. ze doen het prima zolang je ze aan laat staan maar tijdens het wekelijkse onderhoud haal ik hem van de stroom af en op dat moment is het klaar. je doet de stekker er weer in na afloop en het lampje blijft uit. dit is nu de 2e keer al. ik heb al zo`n 30 jaar aquaria maar ik heb dit nooit meegemaakt. misschien toch tijd om voor een ander merk te gaan....
Zelf heb ik dit type verwarming nooit gebruikt Dit soort verwarmingselement werken niet met een bi metaaltje maar elektronisch. Ze slaan op uit wanneer het water op temperatuur is maar ook wanneer je het ding droog legt! Droogloopbeveiliging dus . Kan het zijn dat je wanneer je het apparaat weer wilt gebruiken dat het even weer in het water moeten om weer "los" te geraken en te werken?
 
Ik doe mijn verwarming nooit uit, bij het verversen.
Die laat ik gewoon aan staan.
Ik zorg er wel voor, dat bij de wekelijkse verversing de verwarmer niet boven water komt.
Ik heb het idee, dat veel electronica niet tegen steeds uit en aan kan.
 
Bedankt voor de reacties. Hij hangt altijd in het water, ook als ie uit is. Mijn bak is vrij laag, Eheim vivaline 180 dus hij hangt maar zo'n 2 centimeter boven de bodem en zit net onder de oppervlakte, het is de 125W versie, de 150W zou ik niet kunnen plaatsen, niet rechtopstaand in ieder geval. Bij water verversen komt ie dus meteen boven water. Ik durf hem dus niet aan te laten. Ik kan dat wel eens testen maar niet voordat ik de reserve binnen heb.
 
Ik heb het idee, dat veel electronica niet tegen steeds uit en aan kan.
Zolang ik bakken heb doe ik ze uit als ik ververs want anders komt ie boven het water uit. Ze gaan jaren mee en ik heb hier niet de indruk dat het veel kwaad kan.
 
Ik heb dit probleem ook al wel wat vaker gehad, welliswaar in een zoutwater aquarium maar dat maakt niet veel uit. bij de speciaalzaak waar ik kom blijkt het een 'normaal' dingetje te zijn dat ze vaak stuk gaan. Klachten bij Eheim hebben blijkbaar niet veel zin maar vaak krijg je wel een nieuwe als het in de garantie valt. Bij mij gebeurt dit meestal 3x per jaar bij groot onderhoud, en heb inderdaad ook 2 reserve liggen (heb er namelijk 2 in de bak zitten).
 
Ik ververs zo'n 10% per week. Ik heb hem nu aangelaten en schuin gehangen tijdens het verversen, hij blijft nog net onderwater. Sinds de eerste keer dat er een sneuvelde heb ik een reserve achter de hand. Het blijkt helaas nodig te zijn. Voor mijn eheim filter heb ik ook een reserve maar die heeft me nog nooit in de steek gelaten
 

Terug
Bovenaan