Eheim te warm?


H

Hst

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje,
Mijn vorige verwarming (hydor) werd te warm.

Hij heeft het jaren redelijk gedaan (moest op 21 graden staan om het water 25 graden te houden.

Echter werd hij te warm en kwam ik er gisteren achter dat het 30 graden in de bak was...

Dus ik vandaag een nieuwe gekocht van eheim. Wederom 100 watt (60L aquarium) dus meer dan genoeg vermogen...

Echter blijft deze continue aan... Ik heb het lampje nog niet uit zien gaan. Ik heb hem zelfs helemaal terug gezet naar 18 graden en de rode calibratie ring ook mee gedraaid dus fabriek af zou die nu eigenlijk op 16 graden staan. Maar hij blijft maat verwarmen.

Het was vanmorgen 22 graden nadat ik de vorige thermostaat uitgeschakeld had en nu weer 28 graden.

Is dit element kapot en moet ik er mee terug naar de winkel of doe ik iets verkeerd.

IMAG1103.jpg
IMAG1105.jpg
IMAG1104.jpg
 
Als je de thermostaat niet op de gewenste temperatuur kan krijgen en een soort eigen leven leid dan kan je er van uit gaan dat de thermostaat niet werkt naar behoren.
Vrijwel elke thermostaat heeft een controle lampje dat gaat branden wanneer hij aan slaat om te verwarmen en eenmaal de gewenste temperatuur bereikt moet hij afslaan en het lampje uitgaan, zo werken de meeste verwarming elementen voor het aquarium.
Dus ik zou er mee terug gaan en laat hem in de winkel waar je hem hebt gekocht testen, is die kapot is het garantie en als de winkel niet moeilijk doet ruilen ze hem om voor een andere.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hst
Oké dank Edje,

Ik zal morgen hiermee terug naar de winkel gaan. Kunnen ze hem zelf testen in een van hun bakken.

Arme visjes, ze hebben het veel te warm de otocinclus houd niet zo van deze warmte dus ik zal voor vanavond de stekker er maar uit trekken.
 
Valt normaal gezien onder de garantie en je hebt veel bakken waar de verwarming in de binnenfilter weg gewerkt zit en dit vind ik dus ergens gevaarlijk omdat je niet kan zien of het lampje uitgaat.
 
Zou ik ook terugbrengen idd en als je bak bruto 60 liter is kan je net zo goed die van 50 watt nemen.
Geeft het filter wel genoeg circulatie aan het water?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hst
Ik ben vandaag terug gegaan.
De verkoper wilde het zelf in een emmer testen want de eheim verwarmings elementen had hij bijna nog nooit terug gehad (en dat geloof ik want de eheim jӓger behoorde jaren tot de beste op de markt)

Maar hij stopte inderdaad niet met verwarmen...

Dus nieuwe gekregen en geïnstalleerd..
Veilig op 23 graden ingesteld (stel hij heeft een paar graden afwijking.) in slaap gevallen op de bank... Word wakker... 32 graden en hij verwarmt nog steeds

Morgen weer terug.. Heb het idee dat het een slechte batch is ofzo.

Stroming is prima ik heb een eheim pick-up 60 en de stroming is zeer aanwezig. Thermometer hangt aan de andere kant van het aquarium als de verwarming.

Gewoon dikke pech.

Nu kan ik me voorstellen dat de visjes deze temperatuur wisselingen niet leuk vinden.

Maar ze geven nog geen tekenen van stress oid. Alleen een aantal planten zijn nogal slapjes geworden.

Ik ga morgen weer terug en ze mogen de gene die ik koop eerst daar testen of hij wel werkt.
 
@Seabait jij bent ook al lang lid! Ik ken je nog van jaren terug toen ik ook op dit forum was. Alleen kan ik niet meer op mijn oude account komen
 
Als je hem helemaal op koud draait blijft hij ook verwarmen? En niet een te hoog wattage?
Vind de eheim ook altijd lastig in te stellen, gaat heel stroef en hij reageert niet gelijk als je hem warmer of kouder draait... mn grotere bakken houdt hij overigens wel mooi stabiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hst
Het is een wat hoge wattage voor mijn Bakje maar dat zou niet uit moeten maken. De thermostaat hoort bij een x temperatuur te stoppen met verwarmen.

Hij stond op 23 graden het werd 32.

Ik heb hem 30 minuten uit gezet en terug gedraaid naar 19 graden.
Toen weet aangezet (aquarium water was ietsjes gedaald naar 31 graden) maar daarna liep het weer langzaam op.


Net even de verwarming in een emmer gehangen op 19 graden gezet en een gepijlde thermometer erin. Het water liep naar 23 graden en hij blijft verwarmen...

Ik denk dat het of een slechte batch is ofzo dat er iets gebeurd is tijdens de verhuizing (mijn vaste aquariawinkel is pas geleden verhuist).

Maar het zou toch wel fijn zijn als ik morgen gewoon weer een goede verwarming heb em dat de boel stabiel blijft.

Bedankt in iedergeval voor het meedenken allemaal word zeer gewaardeerd!
 
Dat wou ik je net voorstellen dat ze de nieuwe eerst zelf testen in de zaak waar je bij staat maar je was me al voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hst
@Seabait jij bent ook al lang lid! Ik ken je nog van jaren terug toen ik ook op dit forum was. Alleen kan ik niet meer op mijn oude account komen

Ja ik kijk hier al sinds 2011 ;)
wat was je vorige forumnaam dan?

Het is een wat hoge wattage voor mijn Bakje maar dat zou niet uit moeten maken. De thermostaat hoort bij een x temperatuur te stoppen met verwarmen.

Klopt helemaal maar je ziet nu al ondanks dat dit wel heel uitzonderlijk is dat je problemen kan hebben met zo'n staaf.
Stel dat de thermostaat ooit weer een keer keuren krijgt en de 100 watt gaat voluit aan de slag zijn je bewoners binnen de kortste keren gekookt en met de helft minder wattage kan het in zo'n geval net de redding van je bewoners zijn.
 
Mijn vorige naam was hellforce,

Ja klopt wel wat je zegt maar ik wil binnenkort een wat grotere bak en dan heb ik die alvast.

Daarnaast kan het behoorlijk koud worden in mijn huis en dan staat de 50w continue te verwarmen.

Ik controleer de temperatuur meestal een tweetal keer per dag.

Ik heb overigens al een jaar of 4 een 100watt erin hangen.

Ben net weer thuis met wederom een nieuwe eheim en deze getest in de winkel en deze werkt. En hij slaat nu ook af hier in mijn aquarium.

Voorlopig zal ik het nog maar even extra goed in de gaten houden.
 
Ik heb dit ook nog voorgehad. 's Morgens thuis een reserve verwarmer getest of die wel aansloeg, wat die ook wel deed dan. In de namiddag een bakje gaan opzetten op een tentoonstelling: inrichting, visjes, filtertje en de verwarmer erin... Voor één dag tentoonstelling moest dat bakje niet ingedraait worden.
's Anderdaags op de tentoonstelling toegekomen en heel de zaal rook naar vissoep. Je kon gewoonweg je hand niet op de ruit van het aquarium leggen zonder je bijna te verbranden eraan.
Sindsdien koop ik me iedere 1 à 2 jaar een nieuwe verwarmer en hou ik die geruime tijd in de gaten.
 
Ik heb even mijn eigen Jager gepakt, maar de verwarming op de eerste foto staat op 34 graden ingesteld.

De blauwe ring dient de andere kant op gedraaid te worden om op 18 ingesteld te zijn.
 
Ik heb even mijn eigen Jager gepakt, maar de verwarming op de eerste foto staat op 34 graden ingesteld.

De blauwe ring dient de andere kant op gedraaid te worden om op 18 ingesteld te zijn.
Ben ik het niet mee eens. De 18 graden staat onder de rode punt, welke nog 2 graden verschoven kan worden voor correctie.
 
Ik vind het allemaal maar vreemd,1 slechte oke maar 2 vind ik al heel sterk.
Zoiets zou je bij Superfish nog niet tegenkomen denk ik dus laat staan bij Eheim ;)

Denk dat het toch echt een kwestie van afstellen is,

 
ik zou hem voor de zekerheid eens op 26 graden instellen, kijken wat hij dan doet(en fototje schieten van de instelling).

Zoals ik de bovenste foto zie is het op de hoogste stand gedraait.
 
ik zou hem voor de zekerheid eens op 26 graden instellen, kijken wat hij dan doet(en fototje schieten van de instelling).

Zoals ik de bovenste foto zie is het op de hoogste stand gedraait.

Dan zou het blauwe nokje dus door de rode pijl geduwd moeten worden?

Dus met kracht door de max instelling doordraaien naar de min instelling?

Blauwe nokje op de foto zit links. En je kunt de schaal rechtsom draaien naar de max. Dan zit het nokje uiteindelijk rechts van de pijl.
 
De blauwe nok kun je niet door het midden draaien.
Het midden van het deel op de kop recht tegenover de kabelinvoer is de temperatuur die ingesteld is.

Het midden komt overeen met 34 graden en een beetje.
Had de blauwe nok aan de andere kant van het midden gezeten had ik 18 graden gezegd.
 
De blauwe nok kun je niet door het midden draaien.
Het midden van het deel op de kop recht tegenover de kabelinvoer is de temperatuur die ingesteld is.

Het midden komt overeen met 34 graden en een beetje.
Had de blauwe nok aan de andere kant van het midden gezeten had ik 18 graden gezegd.

Dus die rode pijl klopt dan ook totaal niet meer?
 
Het was een beetje lastig fotograferen in de lichtkap, maar deze Eheim staat op zijn allerheetst en continue ingeschakeld. De INKBird controller doet de rest......

IMG_20171220_192534.jpg


"Duidelijk" is te zien dat de rode pijl op 34 graden staat en dat de blauwe nok zich rechts van de rode pijl bevind. Verder draaien is dan ook onmogelijk!
 
Bedankt voor het meedenken,

De thermostaat stond op 20 graden.
Toen heb ik hem twee graden terug gedraait toen hij met 30 graden nog steeds aan stond. Dus dat was echt 18 graden!

De twee die ik terug gebracht heb die zijn nogmaals getest bij de LFS en die bevestigde dat ze niet goed werkten.

De gene die ik nu heb doet het goed en blijft netjes op 24,5 graden.

Mijn visjes doen het nog goed. Plantjes zijn wel wat slapjes.
 
Mooi dat ie het nu goed doet en zo n verwarming was niks voor mij hoor met dat afstellen:)k. Ik ben al blij als ik de eierwekker goed instel:Dk:Dk
 
Alles kan kapot gaan helaas. Ik ken iemand die zijn maanvissen kon opscheppen en weggooien. Sindsdien gebruikte hij 2 kleinere verwarmingsbuizen. Als er eentje blijft aanstaan kwam het watertemperatuur niet ver boven de 30 graden uit.
2x150 watt verbruikt trouwens niet meer dan 1x300 watt. Alleen extra aanschafkosten natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan