Eheim professionel 4+ ratelt


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal!

Gisteren heb ik de pomp schoongemaakt en nu ratelt hij als een gek. Ik heb ook het rotortje afgespoeld. Ik dacht eerst dat ik het rotortje niet goed zat, dus vanmorgen weer de pomp open gemaakt en opnieuw erin en eruit gehaald en weer vast gezet. Nog steeds blijft hij ratelen. Ik heb een geluidsfragment, maar kan hem helaas niet uploaden.
 
Zit er nog lucht in. zet de kranen dicht , hang de uitvoerslang in een emmer , dat hetwater doorspoelt. dan neemt gelijk lucht mee,

Anders kranen dicht, water bij vullen. door 1 gat.
 
Nee zit geen lucht in. Het is een andere ratel dan de lucht ratel. Het lijkt op het ratelen, wanneer de rotor zwenkt in het rotor huis, alleen mijn pomp is een half jaar oud.......... zou niet moeten kunnen volgens mij.
 
Misschien zit de rotoras niet (aan beide uiteindes) goed verzonken in de (rubberen) ringetjes/voetjes in de behuizing?
Je uitleg klinkt (no pun intended) alsof de as los zit namelijk.
 
Aangezien het probleem begon na onderhoud lijkt het me waarschijnlijk dat er iets verkeerd gegaan is bij het terug assembleren?
Ik vermoed dat er iets los zit, zoals één van de rubbertjes.
Dat heeft dan weinig te zien met de leeftijd van de pomp...
 
Ik zal vanavond nog eens goed kijken, ik ben nu niet thuis.
 
Als aanvulling op het bovenstaande: Na het schoonmaken van met name het rotortje kun je meer herrie verwachten. Dat verdwijnt echter na verloop van tijd ook wel weer. Er vormt zich dan weer een smerend laagje tussen de rotor en het rotorhuis.
 
Na pomp schoonmaken, is alles uit de pomp geweest.
Dan 10 minuten laten staan. dat al het lucht eruit is. dan wat meer water erin. en de kop erop. dat het water eruit spuit.

Dan aanzetten.
 
Nou voor de 3e keer de pomp open. Ik heb eerst gekeken of het asje niet verbogen was, maar die was nog recht. Toen heb ik eerst het asje vastgezet en toen de rotor eroverheen geschoven. Daarna het asje weer in de ring vastgezet en toen de ring aangedraaid/vastgedraaid.

En toen was het ratelen gestopt :D
Wat een rot geluid is dat zeg!
 

Terug
Bovenaan