Eheim Professional 3 zuigt geen water aan


J

Jellegs

Guest
Ik heb een nieuwe pomp gekocht (tweedehands) Een Eheim Professional 3, maar nu krijg ik hem niet opgestart. Ik heb het filter en de slangen vol laten lopen en hem toen aangezet. Ik ben al heel de tijd aan het pompen, maar hij start niet.
Hebben jullie tips?

Groetjes,
Jelle.
 
Zuig even aan het de uitlaat en kijk of die dan wel gaat lopen.
 
Kan je aan de uitstroom zuigen en zo het water door de pomp trekken?

Zit de rotor er in?
Is de as nog heel?
 
Kan je aan de uitstroom zuigen en zo het water door de pomp trekken?

Zit de rotor er in?
Is de as nog heel?

Als ik dat doe komt er water in mijn mond, als ik vervolgens loslaat zuigt hij lucht de uitlaat slang in, de uitlaat loopt terug en de inlaat doet helemaal niks.
 
Eheim.

Voorfilter mag geen water inzitten. Slang met zuigkorf moet vol zijn.
Slang naar het aquarium, uitstroom leeg.

Dit doe je door de uitlaat bovenwater te houden. Connector ontkoppelen en openen boven emmer water.
Daarna pomp aansluiten. Pomp aanzetten. Hevelt vol.
Uitstroom moet eerst boven water blijven. Tot de pomp goed loopt.

Vermeld anders even het exacte model.

Ook kun je hier je model zoeken en de handleiding downloaden.
https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters
 
Laatst bewerkt:
Eheim.

Voorfilter mag geen water inzitten. Slang met zuigkorf moet vol zijn.
Slang naar het aquarium, uitstroom leeg.

Dit doe je door de uitlaat bovenwater te houden. Connector ontkoppelen en openen boven emmer water.
Daarna pomp aansluiten. Pomp aanzetten. Hevelt vol.
Uitstroom moet eerst boven water blijven. Tot de pomp goed loopt.
Bedankt voor je reactie. Ik heb helemaal gedaan wat je hier zegt, maar er gebeurd niks. Het lijkt wel alsof de inlaat in de pomp dicht zit (niet de slang, die heb ik vandaag nieuw aangeschaft)
Hoe kan ik de inlaat van de pomp controleren?
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb helemaal gedaan wat je hier zegt, maar er gebeurd niks. Het lijkt wel alsof de inlaat in de pomp dicht zit (niet de slang, die heb ik vandaag nieuw aangeschaft)
Hoe kan ik de inlaat van de pomp controleren?

Connector loskoppelen en dan boven emmer openen.
Moet dan stromen.

Slangen niet verkeerd aangesloten. Rechts is aanzuig. Links uitstroom. Als de slangen naar achteren wijzen.

In de rechter kant zit een terugslagklep.
 
Hoe haal je die kop eruit? De verkoper zei wel dat die kop vast zit en er niet uit kan.. Zijn er tekeningen van hoe de kop er van binnen uit ziet? Als ik de de hele deksel los haal begint alleen de uitlaat te stromen(toen er net nog water in zat), de inlaat niet. Als ik in de inlaat kijk zie ik een witten afsluiten (misschien die terugslagklep?) Zou daar het euvel niet in kunnen zitten??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe haal je die kop eruit? De verkoper zei wel dat die kop vast zit en er niet uit kan.. Zijn er tekeningen van hoe de kop er van binnen uit ziet? Als ik de de hele deksel los haal begint alleen de uitlaat te stromen(toen er net nog water in zat), de inlaat niet. Als ik in de inlaat kijk zie ik een witten afsluiten (misschien die terugslagklep?) Zou daar het euvel niet in kunnen zitten??

MIEEEAAAUUUUWWWWWWWW

De bekende kat in de zak.

Komt bij Eheim wel eens voor (bij slecht onderhoud, dus niet smeren) dat de hendel breekt. Dus dan blijft 1 of 2 afsluiters dicht.
En de connector kan er dan niet meer uit.

Connector kun je zo los kopen. Alleen de oude eruit krijgen. Dat is ff wat.
HELP @Bertus waar ben je????
 
Anders ga ik morgen naar een winkel en vraag of ze hem daar kunnen repareren. Ik had nog gekeken of ik de juiste torx sleutels heb om hem open te schroeven maar die heb ik helaas niet.. ik heb geprobeerd om met een pin tegen die klep aan te duwen maar daar komt onmogelijk beweging in!
 
Anders ga ik morgen naar een winkel en vraag of ze hem daar kunnen repareren. Ik had nog gekeken of ik de juiste torx sleutels heb om hem open te schroeven maar die heb ik helaas niet.. ik heb geprobeerd om met een pin tegen die klep aan te duwen maar daar komt onmogelijk beweging in!

Als ze de oude connector eruit krijgen, en jij daar een nieuwe koopt. Zal het snel opgelost zijn.
Vergeet in de toekomst niet te smeren.
 
Misschien zit er iets in de pomp kop verstopt? Ik heb een Tetra filter waar er soms ook allemaal troep in de kop zit, even goed doorspoelen onder de kraan wil dan wel helpen.
 
Misschien zit er iets in de pomp kop verstopt? Ik heb een Tetra filter waar er soms ook allemaal troep in de kop zit, even goed doorspoelen onder de kraan wil dan wel helpen.

Hij ziet een witte afluiter.
 
Ja en die witte afsluiten zit muur muur muur muur vast en pot dicht. Morgen ga ik naar de winkel en hoor ik wel het gemaakt kan worden of dat ik een nieuwe moet kopen. Bedankt voor alle tips! Ik zal morgen de uitslag laten weten!
 
Ik ben vandaag met de pomp in de winkel geweest en die zeiden dat de pomp opgestuurd moest worden naar eheim om hem te laten repareren. Dan zou de knop voor het loslaten van de kop vervangen worden, de kraan en er was volgens hun een groot risico dat de handpomp ook lek zou kunnen zijn. Dan is die ook nog is 3 a 4 weken weg.. daar had ik geen zin in dus heb ik een nieuwe gekocht! :)

Als ik nou de handleiding van Flipper34 zie, ziet het er een stuk simpeler uit dan ik dacht. Misschien kan ik hem ooit is oplappen. Nu heb ik toch alle tijd:)
 
Diep in de buidel getast, maar dan wel een mooi apparaat in huis........ Ik denk dat je zelf best een eind kan komen. Heb ook al een kop of 3 helemaal open gehad en het zich eigenlijk gewoon heel simpel in elkaar!

Succes verder
 
Diep in de buidel getast, maar dan wel een mooi apparaat in huis........ Ik denk dat je zelf best een eind kan komen. Heb ook al een kop of 3 helemaal open gehad en het zich eigenlijk gewoon heel simpel in elkaar!

Succes verder

Dat klopt helemaal. We heel goed opletten waar alles hoort te zitten. Of snel een foto maken tussendoor.

Welke pomp heb je nu gekocht?
 

Terug
Bovenaan