Eheim pomp verlies druk


D

Dimi.s

Guest
Hey allen,

Ik heb een probleem met mijn Eheim experience 250 pomp.
Sinds enkele weken verliest deze steeds zijn druk.
Als ik hem open maak en weer dicht doe en vervolgens opgang breng is het weer goed voor een dag ongeveer.
Na 1 dag verliest hij zijn vermogen en op dag 2-3 komt er nog amper water uit.

Ik heb de dichtingen binnenin al vervangen: https://www.aquastorexl.nl/eheim-rubber-manchetten-voor-2026-282126-282222-24.html
Het leek even beter, maar nu blijkt toch dat hij weer minder flow heeft.
Iemand nog een idee waar ik nog kan zoeken?
De rotor lijkt nog in orde te zijn, filter media al een paar keer vervangen, leidingen zijn ook proper.
 
Heel af en toe (om de paar dagen) hoor ik ook soms luchtbellen in de pomp.
Ik zie geen waterlekken ofzo, maar het zou wel kunnen dat hij ergens lucht trekt en zo zijn vacuum verliest.
Maar ik heb alles al bekeken, ik weet niet meer waar zoeken.
 
Hoe oud is de pomp? die dingen gaan ook geen leven lang mee en zijn een keer op, en hoe hoog is de opvoerhoogte die die moet overbruggen?
 
Hoe oud is de pomp? die dingen gaan ook geen leven lang mee en zijn een keer op, en hoe hoog is de opvoerhoogte die die moet overbruggen?
De pomp is iets meer dan een jaar oud.
We hebben deze aangekocht in een winkel dat niet echt in de buurt is, en door een verhuis zijn we aankoopfacturen kwijt geraakt enz... :-(
Ik vermoed dat zo een pomp toch wel langer dan een jaar moet mee gaan?
De opvoerhoogte is 1,5m (1,8m is de maximum volgens handleiding)
Ze heeft een jaar goed gedraaid, en nu kan ik ze ook steeds weer goed opgang trekken, pas na een dag verliest ze druk.
 
Ik heb de "oude" slangen gebruikt, die zijn gelijktijdig met de pomp aangekocht dus iets ouder dan 1 jaar.
De verhuis is wel al 6 maand geleden, dus alles heeft hier 6 maand goed gedraaid.
Het rotorhuis heb ik al enkele keren open gemaakt en schoongemaakt.
Ik zie niets mis in het rotorhuis, maar niet echt uitgesloten dat er ook effectief niets mis mee is natuurlijk.
 
Hoe oud is de pomp? die dingen gaan ook geen leven lang mee en zijn een keer op, en hoe hoog is de opvoerhoogte die die moet overbruggen?



Dit is gewoon onzin. Die gaan wel een leven lang mee.
En de Eheim experience 250. is er 1 uit de nieuwe serie.
Ik heb wel oudere staan , die ook nog draaien.
 
De pomp is iets meer dan een jaar oud.
We hebben deze aangekocht in een winkel dat niet echt in de buurt is, en door een verhuis zijn we aankoopfacturen kwijt geraakt enz... :-(
Ik vermoed dat zo een pomp toch wel langer dan een jaar moet mee gaan?
De opvoerhoogte is 1,5m (1,8m is de maximum volgens handleiding)
Ze heeft een jaar goed gedraaid, en nu kan ik ze ook steeds weer goed opgang trekken, pas na een dag verliest ze druk.

Is de 2024.


Aquaria: van 120 tot 250 liter.
Pompcapaciteit: 700 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 1,5 meter.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Afmetingen: 34 x 17,8 cm.
Verbruik: 8 watt.
Filter volume: 3 liter
Slangmaten: aanzuigzijde 12/16 mm, drukzijde 12/16 mm.
Inclusief Eheim filtermassa.

Of omhoog zetten, of zwaardere pomp nemen.
 
Bekijk media item 1489Bekijk media item 1488
Moeilijk te zien op foto natuurlijk, maar aan de uitlaat is de druk normaal veel hoger.
Momenteel is hij 1 dag aan het draaien en begint hij druk te verliezen, tegen morgen/overmorgen komen er nog amper druppels uit.


Is de 2024.


Aquaria: van 120 tot 250 liter.
Pompcapaciteit: 700 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 1,5 meter.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Afmetingen: 34 x 17,8 cm.
Verbruik: 8 watt.
Filter volume: 3 liter
Slangmaten: aanzuigzijde 12/16 mm, drukzijde 12/16 mm.
Inclusief Eheim filtermassa.

Of omhoog zetten, of zwaardere pomp nemen.

Ik dacht ooit ergens gezien te hebben dat het 1,8m was, maar ik vind nu inderdaad ook 1,5m...
Hoewel ik het raar vind dat hij meer dan een jaar geen moeite had met deze opvoerhoogte kan ik het wel is proberen om hem te verhogen natuurlijk.
 
Nog even na gemeten, de huidige opvoerhoogte is 1,28m, kans is klein dat dat dus het probleem is.
 
Heel af en toe (om de paar dagen) hoor ik ook soms luchtbellen in de pomp.
Ik zie geen waterlekken ofzo, maar het zou wel kunnen dat hij ergens lucht trekt en zo zijn vacuum verliest.
Maar ik heb alles al bekeken, ik weet niet meer waar zoeken.
Denkelijk sla je de spijker op z'n kop. Eenzelfde probleem had ik, met een overigens JBL e901, filter. Hier bleek een draaidop van de aanzuiging niet aangedraaid waardoor er "valse lucht" binnen getrokken werd. Bij een opstart schijnt alles te werken maar door de luchtlekkage verdwijnt de druk in de pomp. Jou oplossing ligt waarschijnlijk ergens anders maar er is beslist sprake van lekkage. Probeer om je filter met de aan en afvoer op bijvoorbeeld een wasbak te zetten en zet hem aan. Smeer alle naden in met schuim. Mogelijk zie je door de bellen waar het euvel zich bevindt.
 
Dat wat @benvo zegt kan.
Maar ik zou als eerste toch de slangen vervangen, ze zijn namelijk gezet op de oude installatie en hebben een jaar lang uit kunnen harden.
Waardoor het nu kan zijn dat ze niet helemaal lekker meer zitten en met verloop van tijd valse lucht zijn gaan zuigen
 
Lg de kop in de gootsteen met 8 cm water.


Doek op de uitstroom en aan doen.

Weet je gelijk of hij goed werkt.

In de zijkant zit een schoomaak gaatje, zit daar het dopje op?

anders blijft het water rond draaien.
 
Afbeelding007-1.jpg~c100.jpg
Afbeelding007-1.jpg~c100.jpg
 
Goeden dag,,Ben nieuw op het forum ( dit is m,n eerste berichtje).. zit de boel zo eens te lezen.. zou het niet kunnen zijn dat er ergens een haarscheurtje zit?
 
Heel af en toe (om de paar dagen) hoor ik ook soms luchtbellen in de pomp.
Ik zie geen waterlekken ofzo, maar het zou wel kunnen dat hij ergens lucht trekt en zo zijn vacuum verliest.

Eerst een paar vraagjes voor de formaliteit:

Ik vermoed dat je ook de silicone sluitingsring van de kop al hebt gecontroleerd op slijtage? Eventueel eens ingewreven met vaseline?
Alle andere rubbers en bewegende delen bekeken en gesmeerd met vaseline?
Heb je het klepje van de voorfilter al gecontroleerd?
Is het binnenwerk van de kop droog/vertoont geen sporen van verdampt water? Misschien dat ze daar onmerkbaar een beetje lekt wanneer je ze uitschakelt...

Je zou desnoods eens kunnen proberen of de pomp ook druk verliest wanneer ze naast de bak staat (tijdelijk he). Misschien zuigt ze enkel lucht aan wanneer de druk op de pot toeneemt?

Zitten de mandjes goed op elkaar?



Goeden dag,,Ben nieuw op het forum ( dit is m,n eerste berichtje).. zit de boel zo eens te lezen.. zou het niet kunnen zijn dat er ergens een haarscheurtje zit?

Het lijkt me inderdaad altijd mogelijk dat de pomp via een haarscheurtje lichtjes lucht aanzuigt tijdens het draaien.

Ik zou verwachten dat er dan via dit scheurtje ook wat water zou lekken (door tegendruk) op voorwaarde dat je de pomp uitschakelt wanneer ze nog op vermogen pompt, zodat alles nog onder druk staat.
Maar indien ze pas wordt uitgeschakeld wanneer ze de druk al deels kwijt is zal ze minder snel (of zelfs niet )lekken na uitschakelen denk ik.

Een haarscheurtje is natuurlijk niet makkelijk te vinden dus ik zou eerst @tuinkabouter zijn raad opvolgen en eens proberen met nieuwe slangen. (Desnoods snij je gewoon een stukje van beide uiteindes van de slang zodat de koppelpunten terug strak zijn en vul je de slang eens met warm water om ze terug soepel te maken. Als ze nog maar een jaar oud is kan dat soms helpen.)
 
Laatst bewerkt:
Goeden dag,,Ben nieuw op het forum ( dit is m,n eerste berichtje).. zit de boel zo eens te lezen.. zou het niet kunnen zijn dat er ergens een haarscheurtje zit?

Met haarscheur lekt de kop.

Als de hoogte teveel is krijgt de rotor het niet omhoog.
 
Die haal ik bij mijn ander programma weg. Photo Bucket.
Dan worden ze kleiner, wat raar is.

Is inderdaad niet te zien.
 
Die haal ik bij mijn ander programma weg. Photo Bucket.
Dan worden ze kleiner, wat raar is.

Is inderdaad niet te zien.
Je kan inderdaad een foto die je wilt gebruiken, kopiëren en opslaan in bijvoorbeeld afbeeldingen. Dan kun je de foto gewoon uploaden met de knop upload bestand. Als miniatuur of groot plaatsen maar in beide gevallen wordt een foto dan duidelijk voor iedereen.
 
Ik heb het dus opgegeven.
Ik was om 35 euro aan wisselstukken gaan halen, dichtingen voor de kop, dichtingen voor de bakjes met filters, nieuwe slangen, ...
Alles opnieuw ingewreven met vaseline.
Nadat alles weer gemonteerd was kreeg ik zelfs geen druk meer op de pomp, zelfs niet met een aanzuigsysteem.
Ergens moet hij lucht aanzuigen, maar na weken zoeken ben ik gewoon een nieuwe gaan kopen.
Nuja beter gezegd 2 nieuwe, gewoon simpele eheim classics 150.
Als er nu 1 uitvalt is het niet meteen zo een drama aangezien er 2 draaien.

Voor diegene die het zich afvragen, ja ik heb filtermateriaal uit mijn oude pomp in mijn nieuwe gestopt. :)

Toch bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Dan is het nu tijd om hem na te kijken. he.

Wat er gebeurt is belachelijk.
Als de rotor niet draait, pompt hij ook niet.

Hij is nu leeg. kan je de lektest doen.
halfvol water , met kraan er op, zet hem op zijn kop.

als hij lekt ze je het nu.

denk dat je wat verkeerd gedaan heb.
 
Zijn wel hele leuke filters.

Heb de classic 150 op een cube 60 liter. En de classic 600 op de 300 liter bak.

Tip: Filterschuim.eu verkoopt heel voordelig ronde witte filters voor de Eheim classics.
 
Dan is het nu tijd om hem na te kijken. he.

Wat er gebeurt is belachelijk.
Als de rotor niet draait, pompt hij ook niet.

Hij is nu leeg. kan je de lektest doen.
halfvol water , met kraan er op, zet hem op zijn kop.

als hij lekt ze je het nu.

denk dat je wat verkeerd gedaan heb.

En anders verkoop je de oude aan Bertus! Heeft hij weer wat te doen.
 
Je kan inderdaad een foto die je wilt gebruiken, kopiëren en opslaan in bijvoorbeeld afbeeldingen. Dan kun je de foto gewoon uploaden met de knop upload bestand. Als miniatuur of groot plaatsen maar in beide gevallen wordt een foto dan duidelijk voor iedereen.


Ja, Dat kan niet . omdat ik hem bij Pb, weg haalt.

Dat doe ik nog niet lang,hoor. paar jaar. Ben n bezig om ze dar allemaal weg te halen. wordt gek van de reclame.
 
Dan is het nu tijd om hem na te kijken. he.

Wat er gebeurt is belachelijk.
Als de rotor niet draait, pompt hij ook niet.

Hij is nu leeg. kan je de lektest doen.
halfvol water , met kraan er op, zet hem op zijn kop.

als hij lekt ze je het nu.

denk dat je wat verkeerd gedaan heb.

Ja ik ga nog proberen uitzoeken wat er mis mee is, maar ik laat het voorlopig even zo.
Ik heb er genoeg mee bezig geweest de laatste weken, ik heb het even gehad. :)


Zijn wel hele leuke filters.

Heb de classic 150 op een cube 60 liter. En de classic 600 op de 300 liter bak.

Tip: Filterschuim.eu verkoopt heel voordelig ronde witte filters voor de Eheim classics.

ow wauw merci, altijd handig zulke tips. :)
 
Een Eheimpomp is eigenlijk een mercedes onder de pompen,ik kan geen beter merk adviseren.
Het probleem kan simpel opgelost worden door er een ervaren aquariaan er bij te halen,het kan aan vele oorzaken liggen.

Voorzichtig heb ik het idee dat er een probleem is met de aanvoer,als de pomp er na een zekere periode mee stopt of geen water oppomt is er wel degelijk iets mis met de aanvoer.

Haal de pomp weg van het aquarium en laat de pomp circuleren op en in een 10 liter emmer buiten het aquarium,en controleer de capaciteit.

Als dat goed verloopt zet je de pomp terug.
 

Terug
Bovenaan