Eheim installatie set 1 en 2


W

Wentelsteefje

Guest
Ik vroeg mij af hoe het mogelijk is om met een 3D achterwand toch de uitstroombuis vanaf de achterwand naar de voorruit te laten stromen. De oplossing voor mij bleek de Eheim instalatieset 1 en 2

Mijn aquarium is een Juwel Rio 300 die ook daadwerkelijk 300 liter netto inhoud heeft. Het nieuwe (diepere) model dus.

Ik had voorheen de standaard uitstroombuis van mijn Eheim 2075 aan de rechterzijde van het aquarium gemonteerd. Met de zuignappen tegen de zijruit en stromend over de hele breedte van de bak. Ik moest de pomp 1/4 van de kracht terug zetten omdat de stroming in de bak veel te erg was voor sommige vissen.

Toen bedacht ik mij om de uitstroombuis een kwartslag te draaien, te verlengen en met tieraps aan de dwarsleggers van de rio te bevestigen. Uiteindelijk leek mij het installatieset 2 van Eheim een betere oplossing. Voordelen voor mij waren:

De kleur van de buizen (transperant grijs ipv het afschruwelijke groen)
De buis bestaat uit segmenten die allen individueel te stellen zijn.
Het verlengen met los verkrijgbare segmenten voor meer controle over de uitstroomkracht.
In hoogte en hoek eenvoudig in te stellen.
Veilige slangbevestiging.
Eenvoudig los te koppelen voor onderhoud.

Het is onvoorstelbaar dat Eheim deze techniek niet standaard bij de duurdere pompen meeleverd, eventueel tegen een kleine meerprijs.

Maar goed, ik heb de buis verlengt met 2 sets van 2 pijpjes waardoor mijn uitstroombuis nu uit 7 pijpjes van 10cm bestaat. Netto houd je dan 7x8cm over omdat de buisjes in elkaar schuiven. De buisjes zijn naar ieders voorkeur te verdraaien, zo kun je er voor kiezen om alle buisjes het wateroppervlak in beweging te laten brengen maar je kunt natuurlijk ook kiezen om een aantal naar beneden te draaien als je minder beweging wilt om bijvoorbeeld CO2 uitdrijving tegen te gaan.

In mijn geval heb ik ze allemaal op het wateroppervlak staan. 7 buisjes met een 1200 liter per uur pomp geeft niet al te veel oppervlakte beweging maar wel een breede uitstroom van gefiltert water. Voor mij lijkt dit nu een goede afstelling.

Door de constructie van de set hangt deze heel stevig in de uitsparing van de bak en blijft de buis zonder enige bevestiging stabiel tegen mijn 3D achterwand hangen. Vaak las ik dat mensen net als ik voor de zijruit hadden gekozen maar dat is dus niet noodzakelijk.

Ik hoop dat dit een tip kan zijn voor mensen die ook zoeken naar een andere oplossing om de stroming te verminderen of van richting te veranderen.

Hier kun je een filmpje bekijken van hetgeen ik hierboven beschreven heb.

Set nummer 1 (zuigbuis) moet ik nog installeren maar dat werkt niet anders dan de standaard buis. Alleen de kleur is beter! :)
 
heb ik ook,met grijs electrabuis. kostte 1 euro.
Kan je net zo lang makennals je wilt.
Hoekje om? electrabochten.
ong 6 euro.
 
Alles kan goedkoper Bertus, ik ben van het gemak :) geen gaatjes boren en zo ;-) maar je hebt gelijk alles is ook zelf te maken. Gelukkig maar!
 
Mooie oplossing dit. Zouden ze idd standaard moeten meeleveren bij hun prijzige modellen.
 
Tja.. eheim heeft ruimte voor verbetering. Documentatie is vaak ruk en inderdaad, kranen en installatie materiaal mogen wel 's vaker meegeleverd worden
 

Terug
Bovenaan