Eheim filter snel vuil, te weinig capaciteit?


E

Eline

Guest
hallo kenners,

Ik heb een aantal jaren geleden een kleine bak van 60-30 overgenomen van mijn broertje. Dit draaide altijd goed met een paar simpele vissen (guppen bv) en een binnenfilter. Tot deze op een nacht lek was en ik toen besloten heb om een iets grotere bak aan te schaffen. Ik heb toen een bak van 108 liter gekocht waar een binnenfilter bij zat. Dit was onvoldoende waardoor ik een verhoogd nitraat gehalte in mijn bak kreeg.
Alles omgebouwd zodat er een buitenfilter op kon. Ik heb toen een eheim classis gekocht voor max 130liter. Het nitraar gehalte lijkt nu na een aantal weken weer goed te zijn.

Ik heb 5 guppen, 2 van die grondzoekers (weet de naam niet), 1 raamklever (ook geen idee hoe het heet), 7 tetra's en 1 kwikwi meerval, de andere heeft het nitraat helaas niet overleefd. Verder staat de hele achterste rij vol met planten en voorin een paar kleintjes. Alles lijkt het goed te doen, de planten groeien en de vissen zijn actief en lijken relaxt.
Nu dan het probleem.. de eheim pomp lijkt te weinig capaciteit te hebben voor de bak. Na een paar dagen is de uitstroom zo weinig dat ik de pomp moet reinigen. Sowieso vind ik zelf dat het lijkt alsof hij weinig uitstroom heeft, er komt een vrij lullig straaltje uit. Ik heb nu alleen beweging in een klein stukje oppervlakte.
In het filter zitten een paar stenen, daarop van die anti-nitraat balletjes, dan een grove spons, pantykous met koolstof en als laatste een hele fijne spons.

Kan ik de capaciteit verhogen? Moet ik toch een andere pomp/filter? Of zijn er nog meer opties waar een leek als ik niet aan gedacht heeft.
Ik heb nog wel een pomp liggen met een hogere capaciteit dan moet ik alleen een filter maken (??) waar de pomp op kan? Geen idee hoe ik dat zou kunnen doen..

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen!
Alvast bedankt,
Eline
 
Hoi Eline,

Hoe lang heb je deze pomp al? Is het probleem begonnen na een onderhoudsbeurt of gelijk vanaf het begin dat je hem aangesloten hebt?
Dit heb ik namelijk wel eens gehad met hetzelfde filter. Na een onderhoudsbeurt dacht ik wat raar, m'n vermogen is compleet weg. Na een hoop zaken schoongemaakt te hebben, bleek dat het lag aan de manier hoe je het filtermateriaal in het filter stopt. Bovenin het filter hoort een plastic rondje te zitten met 3 pootjes, wat ervoor zorgt dat de witte filterspons niet aangezogen wordt door de motor bovenin het filter. Als je de volgorde omdraait, zoals mij toen gebeurde, dan gaat het vermogen behoorlijk omlaag. Mogelijk iets om na te gaan:D
 
Eline de opgegeven waarde is bij nullast dus zonder filtermateriaal en slangen neemt de opbrengst ga 50 procent af
je filter is voor het aantal liters bak gewoon veel te klein zeker als je filtermateriaal gaat toevoegen dat niet origineel niet voor het filter bedoelt is
zou dus een groter en sterker filter overwegen
 
Ik heb op de 80cm met 120 liter een Eheim classic draaien oftewel de 2213. dat gaat al jaren prima.
 
Ik las een Classic maar niet de maat en de 2211 gaat tot 150 liter zag ik. Dus ik denk dat hier de 2211 in gebruik is en die zal inderdaad dan aan de kleine kant zijn. Die heb ik ok maar dan op een Aqua65.
 
Nitraat probleem is GEEN filter probleem. Nitraat is eindproduct. Dus filter doet zijn werk goed!
Meer verversen is dan een oplossing. Groter filter alleen nodig als het water NH3/4, Nitriet bevat, of wazig blijft.
 
Wauw wat een fijne reacties!
Ik heb inderdaad de 2211 pomp. De inhoud is wel goed geïnstalleerd, het gaasje zit niet tegen de pomp aan.
Dan is het helaas noodzaak dat er een grotere pomp op komt. Behoorlijk balen want deze is dus net 2 of 3 weken oud. Vervelend dat ze dit in de winkel geadviseerd hebben. Heb ze hier nog wel een bericht over gestuurd.
 
Oh en het water bevatte inderdaad nitriet en geen nitraat. Hoe dan ook zijn nu de water waarden gelukkig wel goed.

Hebben jullie nog tips over welke pomp ik het beste kan nemen? Wel gewoon een eheim maar dan 1 maat groter? Of beter 2 maten groter?
 
Toch nog even eheim Benelux gebeld omdat de pomp wel verkocht wordt als zijnde geschikt voor een max150 liter bak. En ik het dus eigenlijk belachelijk vind dat ik nu met een verkeerde pomp zit.
Hij zegt dat ik de koolstof en de dunne witte spons eruit moet halen omdat de koolstof volgens hem niets doet na 2 weken? En dat die witte spons ook overbodig is.
In mijn ogen nogal een vreemd advies?

Ik ga sowieso kijken voor een andere pomp hoor maar wil toch proberen of eheim of de winkel iets voor me kunnen beteken qua inruilen oid. Ben bang van niet..
 
"advies" van winkel is PURE lariekoek! Ga er bij een Eheim maar vanuit dat je een pomp nodig hebt die MINIMAAL 4 x de bakinhoud per uur trekt, omdat ( en dat is gewoon ervaring van de laatste 45 jaar) de media en de vervuiling binnen een vrij korte tijd tot wel 50% van de capaciteit wegnemen. Is niet erg, maar houd er rekening mee.
Ik heb op dit moment op mijn 345 liter bak, 3 eheims draaien, een 2229, en 2 x 2213, samen goed voor 1600 liter per uur ( zegt Eheim). Je kan niet of nauwelijks overfilteren!

Verder, bij het vullen van het filter, altijd ( van inlaat naar uitlaat) eerst de GROVE media en dan steeds fijnere. Wat de kool betreft, die gebruikte ik vroeger standaard in al mijn filters in de GROVE variant. Omdat het ook poreus is, is het nadat het uitgewerkt is (na 2-3 maanden) als vestigingsplaats voor heel veel GOEDE verwerkingsbacteriën.
Maar sinds ik jaren terug Purigen heb ontdekt, gebruik ik geen kool meer, anders dan na een ernstige ziekte in de bak, als ik daarna de medicatie eruit wil filteren. Dat kan niet met Purigen, want dan wordt de Purigen onbruikbaar.

Beetje duidelijk zo?
 
Filter is idd aan de te krappe kant voor je bak maar met zo'n vulling helpt het er de doorstroming ook niet aan mee.
Had zelf dit filter draaien met wat balletjes onderin en 2 sponzen die er standaard bijzitten met bovenop een dun laagje filterwatten.
Filtermateriaal moet niet ingedrukt worden als je de kop erop zet want dan drukt het teveel samen.
 
Bedankt voor de reacties. Zeker een helder verhaal BigSmoke, dank je. Dan is het nu een kwestie van zoeken naar het juiste filter en hopen dat ik deze nog kan verkopen..

Is het nog zinvol om te gaan werken met uitstroomstukjes zoals een difuser?
Met een sterkere pomp en dus sterkere stroming zouden in principe ook mijn planten wat schoner geblazen moeten worden toch? Of heb ik daar iets anders voor nodig?

Hiervoor had ik een 80liter bak met binnenfilter en nooit problemen. Sinds deze overstap is het wel ineens veel werk. Hopelijk krijg ik het snel optimaal draaiende :)
Mochten jullie nog andere tips hebben, ze zijn zeer welkom!
 
zelf zou ik de 2215 nemen (2 maten groter)

of iets vergelijkbaars zoals de 2424 (experience serie)

heb zelf altijd een pomp van 790L/U op een 120liter bak gehad, werkte perfect.

in het begin als de pomp nog niet "verzadigd" is moet je misschien de uitlaat wat remmen door het kraantje/hendeltje iets dicht te draaien. maar na verloop van tijd kan die gewoon voluit staan.

zelf laat ik het water via een breedstraler de bak inlopen, in en uitlaat aan dezelfde kant van de bak.

breedstraler naar de andere kant van het aquarium richten, dan weerkaatst het water tegen het glas naar onder en stroomt zo weer terug naar de inlaat.
 
Aanvulling:

Ik heb afzuiging van de 3 filters als volgt: 1 x linksvoor; 1 x rechtsvoor en 1 rechtsachter ( met oppervlakte zuiger ). Uitlaat:
voor de grote pomp de Eheim sproeibuis, beetje schuin naar boven gericht, ( echt maar een BEETJE) de gaatjes flink opgeboord naar 1cm, de 2 E 2213 uitlaten gewoon zo uit de slang zo vlak mogelijk op het wateroppervlak. Alle 3 aan de linkerzijkant van de bak instromend.
Voor je planten is stroming heel goed: goede aanvoer van Voedingsstoffen en zo, en goede afvoer van afvalstoffen, de bladeren worden tevens vrij gespoeld van zweefvuil.
Voor de viskes is het ook heel prettig, ze moeten blijven zwemmen en kunnen niet lui ergens gaan "hangen" zonder beweging. Ook het voer zwiert door de hele bak en daar moet dan achteraan gejaagd worden.
 
Eheim classic 150 heeft een debiet van 220ltr/uur (leeg) met filtermedia haalt hij een krappe 100ltr/uur en dat is op Aquarium met 100liter water veel te krap debiet, ook al is het filter volume om filter medium in te doen prima.
Voor een 80cm bak en je kiest voor een Eheim moet je mininaal een debiet hebben van 400-600ltr/uur en kom je al snel uit op een 2213 of een 2215.

Ik zou voor een 2215 kiezen omdat deze al wat dikker aanzuigbuis heeft en dikkere slangen, volgens mij zijn er complete sets te koop met Kranen en slangen en filter media.
Bovendien heb je een flinke filterpot waar een boel filtermedium in kan en niet snel verzadigd raakt van vuil.
Normaal op een 80cm bak met dit filter duurt het zeker wel 4-6 maanden voordat je het filter hoeft te reinigen en dat heeft grote voordelen omdat je het filter dan zo minimaal verstoord en bacterien hier een groot plezier mee doen door ze niet te vaak uit te spoelen tijdens een schoonmaakbeurt.
Je bak zal dan een stuk stabieler blijven maar wel even wekelijks 20-30% water verversen en altijd even je Nitraat en Fosfaat in de gaten houden.
 
De 150 heeft een capaciteit van bruto 300 liter per uur maar die 80 extra maakt idd ook niet zoveel uit.
 
WoW.. inderdaad. Ik heb het filter leeg gehouden en getest. Thuis kwam ik op 250 liter per uur. Dus terug naar de winkel want er staat duidelijk op dat hij 300l per uur moet pompen.
In de winkel kwamen we niet verder dan 186l per uur. We hebben toen meteen een nieuwe pomp uit de winkel ook getest en die kwam ook op 186l per uur! Echt bizar! Is dit dus een bekend eheim probleem?
Ze gaan nu in de winkel hun pomp terugsturen en kijken wat eheim er van zegt.
Mijn probleem is er nog niet mee opgelost maar ga even research doen. Als het vaker voorkomt wil ik dat ze deze pomp sowieso terugnemen en dan koop ik de 2213 of 2215 inderdaad.
Super wat een adviezen! Top!
 
Inderdaad, dat vind ik dus ook irritant. Je koopt iets op basis van wat er op de verpakking staat. Maargoed.. ik hoop van harte dat ik er morgen met de winkel uit ga komen en ik thuis kom met een 2215 pomp. *duim duim*
 
Ah.. 2215 gaat sowieso niet lukken. Die verkopen ze namelijk niet zie ik op de site. Dan zou het toch een 2213 moeten worden als ik hem kan terugbrengen.. anders ben ik al m'n geld van de 2211 kwijt en dat kan ik me eigenlijk niet veroorloven. Ik las hier dat een 2213 ook wel kan toch?

Die zou 440l per uur moeten pompen. Dus wel 4x mijn bakinhoud. Daar gaat dan de helft af heb ik me hier laten vertellen dus dan pompt hij nog steeds 220l per uur ongeveer. Zou voldoende moeten zijn denk ik. En ook voldoende uitstroom wel denk ik?
 
Is ook maar krap hoor maar je zou toch eigenlijk gewoon je geld terug moeten krijgen vind ik,product voldoet niet dus lijkt me simpel!
 
Ik ga het proberen morgen.. m'n broer gaat mee aangezien ik me nogal makkelijk onder tafel laat kletsen ;)
 
Geld terug krijgen was absoluut niet mogelijk. Zij willen het wel opsturen om te kijken wat eheim er van zegt.
Ik heb de pomp nu weer mee naar huis genomen zodat zij eerst kijken wat eheim van hun eigen pomp zegt. Dan kunnen we daarna alsnog mijn pomp ook opsturen. Als dat allemaal niet kan probeer ik hem nog te verkopen voor iemand met een kleine bak.

met €20,- korting kon ik een eheim eco pro 200 kopen. Dat was de beste optie die ze hadden. (2215 konden ze niet bestellen). Deze zou 600l per uur moeten pompen, leeg.

Inmiddels aangesloten en vind hem perfect. De aanzuiging is veel krachtiger dan met de 2211 en inderdaad is de uitstroom perfect. Heb hem iets rimpelig over het oppervlakte gericht op de tegenovergestelde ruit. De visjes maken gretig gebruik van de stroming. De plantjes dansen een klein beetje wat me voldoende lijkt.
Voor nu ben ik er zeker tevreden mee.

Klopt het dat zuurstofplantjes erg veel rotzooi geven? De vastere planten zien er wel goed uit maar heb het idee dat de zuurstofplantjes veel blaadjes loslaten.
 
Je hebt altijd debiet verlies. Het verliest capaciteit tgv bv filtermateriaal, hoe grover des te minder. diam van de slangen, wrijving van die slangen oftewel hoe schoon zijn die? Hoogte van uitstromer tov wateroppervlakte. Vorm van mondstuk waar het water uitkomt. Maar ook vorm van de zuigmond. Lilypipes zijn bv efficienter. Aantal bochten in een slang en de vorm daarvan. Vorm van de waaier van de pomp. De een heeft uiteraard meer invloed dan de ander. Daarom zou een praktijktest teveel variabelen hebben.
Water moet zo min mogelijk verstoringen hebben, zodat je geen wervelingen er in krijgt. Hoe miniscuul die ook zijn.
Daarom de helft vd capaciteit aanhouden is een goede vuistregel.
 
Bedankt voor de reacties. De pomp die ik nu dus aangeschaft en geïnstalleerd heb geeft helemaal compleet, dus met gevuld filter en de slangen en uitlopen zoals deze goed op mijn bak passen voor mij de juiste stroming.

Ik heb inmiddels begrepen dat de liters per uur echt alleen gelden voor een leeg filter zonder slangen. Ben wel benieuwd wat eheim zelf voor reactie gaat geven aan de leverancier. Aangezien die nu dus door gaan geven dat ze met 2 schone slangen van max 1 meter niet verder komen dan 186l per uur. In ieder geval voor de leverancier ook zeker leerzaam zo'n testje.

Ik heb ergens gelezen dat om meer zuurstof in het water te krijgen je kunt zorgen dat het wateroppervlakte heel iets rimpelt? Momenteel geen mogelijkheden om iets met zuurstof te doen. Vraag me ook af of het nodig is als er voldoende planten in zitten?
Maar vandaar dat ik de uitstroom zo heb staan dat het water heel iets rimpelt.
 
Heb jij ook Siporax onderop? is voor biologisch,. dan grof blauw, fijn blauw, voor mechanisch. dan de witte laag?

Als die 2011 vol sponzen zit ,remt teveel. met siporax veel minder.
 
Ik had er twee sponzen in. Een blauwe dikke en een witte dunne. Die erbij geleverd waren. Verder van die witte balletjes die nitriet omzetten in nitraat en een zakje koolstof. Maar inmiddels gebruik ik de 2211 pomp dus niet meer.
 
Ik weet niet hoe de exacte opstelling is gesteld, maar is het debiet/stroomsnelheid niet gemeten in een opstelling die je nooit thuis doet, nl de pomp naast het aquarium, zodat er geen hoogte overwonnen moet worden. Bij de opgegeven maximale opvoerhoogte is de uitstroomsnelheid nul

Als ik dan even naar de 2111 kijk, dan adviseert Eheim deze voor een aquarium van 50 l (kijk maar hier https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters/classic), en maximaal 150 l. De maximale opvoerhoogte is 1.2 m, en de maximale stroomsnelheid 300 l per uur. Dus zet je deze 60 cm onder het oppervlakte (zeg maar onder het aquarium), dan is de capaciteit nog maar 150 l per uur. En dan is de filter leeg!

Denk niet dat Eheim zo geheimzinnig doet, maar zoals alle verkopers proberen de beste resultaten naar voren te brengen.

succes met het uitzoeken van een nieuwe pomp
 
dat ze die liters per uur zo neerzetten snap ik wel.

alleen zouden fabrikanten de van ...l tot ...l moeten aanpassen (naar beneden toe).
 
De proefmeting hebben we gedaan met de pomp en de emmer op gelijke hoogte. Dus er hoefde niet omhoog gepompt te worden. In mijn opstelling staat de pomp inderdaad onder het aquarium dus nog minder druk. Maar zelfs met een leeg filter, korte schone slangen, gelijke hoogte kwamen we niet verder dan 186l Per uur. Dus vind persoonlijk dat dit niet klopt, als er op de pomp staat dat hij 300l per uur moet pompen zouden we toch op z'n minst in de allergunstigste omstandigheden bij dat getal in de buurt moeten kunnen komen.
Voel me daarin als consument wel voor de gek gehouden dus ben alsnog benieuwd wat eheim er van zegt.

Ik heb er van geleerd en zal deze fout niet nog eens maken.

Inmiddels heel blij met de eco 200 die ik nu heb.
 

Terug
Bovenaan