Eheim filter borrelt


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Ik heb sinds 4 weken een eheim professionel 4 + 350 in gebruik met interne verwarming . Nu sinds 2 dagen hoor ik een borrelend geluid . Hoe zou dit komen ? Als ik met het hendeltje de stroming wat zachter zet word het borrelen nog erger. Ik heb ook al geprobeerd om een beetje mijn filter te schudden maar dit werkt ook niet . Mijn uitstroom zit helemaal onder water .
 
Ik zou denken wat lucht en dat ie wellicht ergens lucht aanzuigt.
 
Ik zou denken wat lucht en dat ie wellicht ergens lucht aanzuigt.
waar zou het filter dan lucht kunnen aanzuigen ? En wat is handig om te doen ? Gister was hij even gestopt met borrelen maar nu helaas is het weer terug
 
waarschijnlijk heb je bij het vullen van het filter er nog wat lucht in gehad, dit kun je eruit krijgen door (als het filter aan staat) het filter iets schuin te houden (kantelen) en het deel met de uitvoer hou je dan het hoogst zodat daar de lucht heen gaat.

Als dat het niet is kun je nog kijken naar de rotor en evt. hier iets vaseline op smeren die kan ook een kloppend geluid maken. (er vanuit gaand dat die niet kappot is.
 
Kan het zijn dat de interne verwarming een borrelend geluid geeft omdat die heet word?
 
Ga vanavond maar weer eens kijken , misschien even de filter openen en alles goed nakijken
 
Staat het filter onder of naast het aquarium?
 
Filter staat onder mijn aquarium in een juwel kast
 
Als die gaat borrelen dan zit je tegen de 100 graden :rolleyes: dat wordt vissoep!
Leg dan je oor maar eens tegen het glas van je bak en zul je wellicht verbaast zijn over wat er wel niet te horen valt.
Het komt natuurlijk niet doordat je bak aan het koken is, dat is pure onzin.
 
Ik heb een tijdje geleden iets vergelijkbaars gehad, maar dan met een JBL filter. Enig verschil wat ik lees was dat bij mij af en toen eens een belletje door de spaybar kwam. Met de "gewone" uitlaat zag je ze niet een het was maar een paar belletjes per uur. Denk dat ik het filter toen iets langer dan 4 weken had, dus qua tijd klopt het ook ongeveer?

Ben er toen achter gekomen, ook met wat hulp van hier, dat er inderdaad lucht in het systeem zat. De oorzaak was dat er te veel weerstand zat in het filter en de slang daarnaartoe (waar een soort voorfilter op zat). Na het schoonmaken (was de eerste keer, en tot nu toe ook laatste keer dat ik het filter schoonmaakte) bleef het geluid nog. Het hierboven genoemde schuin houden hielp het te verminderen, na een paar dagen was het weg.
 

Terug
Bovenaan