Eheim Experience 150 Vs JBL Cristalprofi e902 Greenline


Diamond3d

Member
Lid geworden
14 juni 2017
Berichten
14
Leeftijd
38
Goedemorgen,

Welke buitenfilter adviseren jullie voor een aquarium van 50x35x35 (60 liter)?

Het wordt een aquascape aquarium met een grasveldje, veel planten, hout, enkele stenen, co2 systeem blablabla...
Er komen uiteindelijk 20 a 30 garnalen in om het levendig te houden.

Specs:
Eheim Experience 150
500 liter per uur
2,3 liter filtervolume

JBL Cristalprofi e902
900 liter per uur
7,6 liter filtervolume

Prijzen zijn vrijwel gelijk.

Als ik naar de specs kijk dan springt de JBL er bovenuit. Over Eheim hoor ik weer veel positieve verhalen mbt kwaliteit en stille filters.

Belangrijk vind ik dat de pomp zeer stil is! Dat is naast zijn werk goed doen, prio nr 1!
Daarnaast vraag ik mij af of de uitstroom wellicht niet to much is voor deze bak. Kan je de uitstroom op beide filters minderen?

Welke adviseren jullie? Eventueel en ander filter?
 
Ik heb altijd op 60 liter een Eheim 2211 gehad maar een 2213 zou prima zijn denk ik met 440 liter.
Of je kan denken aan de JBL 402.
 
Goedemorgen,

Welke buitenfilter adviseren jullie voor een aquarium van 50x35x35 (60 liter)?

Het wordt een aquascape aquarium met een grasveldje, veel planten, hout, enkele stenen, co2 systeem blablabla...
Er komen uiteindelijk 20 a 30 garnalen in om het levendig te houden.

Specs:
Eheim Experience 150
500 liter per uur
2,3 liter filtervolume

JBL Cristalprofi e902
900 liter per uur
7,6 liter filtervolume

Prijzen zijn vrijwel gelijk.

Als ik naar de specs kijk dan springt de JBL er bovenuit. Over Eheim hoor ik weer veel positieve verhalen mbt kwaliteit en stille filters.

Belangrijk vind ik dat de pomp zeer stil is! Dat is naast zijn werk goed doen, prio nr 1!
Daarnaast vraag ik mij af of de uitstroom wellicht niet to much is voor deze bak. Kan je de uitstroom op beide filters minderen?

Welke adviseren jullie? Eventueel en ander filter?
Ikzelf gebruikte op dat formaat de 702 en 902 van jbl ,
J zal ze niet horen na verloop van tijd als eenmaal de biolaag gevormd is op de mechanische delen .

Wel vermeld ik dat na verloop van tijd alle jbl filters die ik heb zijn gaan lekken aan de rubbers , dit kan ook mede mogelijk zijn door een periode stilstaan en dat de rubbers zijn uitgedroogt ... Maar hier heb ik mij niet in verdiept .

Mvg
 
Wat @jessicapilon zegt is idd een goede optie. Deze heb ik op een Lido120 draaien. Oerdegelijk en stil. Bij de plus versie heb je gelijk ook dubbele kranen. Handig bij onderhoud aan je filter.



Je zou ook voor de kleinere kunnen gaan denk ik de 2211 versie. Ook omdat je bak netto geen 60ltr zal zijn gezien je scape. Wl een advies om ee een shrimpguard bij te nemen zodat je garnalen niet allemaal in het filter verdwijnen. De aanzuifkorf ia nl een voedselbron soms voor die beestjes.
 
maar een 2213 zou prima zijn denk ik met 440 liter.
Je zou ook voor de kleinere kunnen gaan denk ik de 2211 versie.
TS gaat een veldje Eleocharis kweken. Dus veel licht en hoog in de CO2. Daarbij veel hardscape en beplanting die de logischerwijs dezelfde lichtbehoefte hebben als het gras, en dat zijn in de regel de soorten die meer CO2 en licht nodig hebben als gemiddeld.
En dat vraagt om een filtercapaciteit van zo'n 10x het bakvolume, daarom lijkt mij de JBL de beste keuze.
 
TS gaat een veldje Eleocharis kweken. Dus veel licht en hoog in de CO2. Daarbij veel hardscape en beplanting die de logischerwijs dezelfde lichtbehoefte hebben als het gras, en dat zijn in de regel de soorten die meer CO2 en licht nodig hebben als gemiddeld.
En dat vraagt om een filtercapaciteit van zo'n 10x het bakvolume, daarom lijkt mij de JBL de beste keuze.
Overcapaciteit zowiezie beter , knijpen van flow kan makkelijk bij een jbl .

Mvg
 
en hoog in de CO2
Altijd een risico met bepaalde garnalen dus ik zou geen moeilijke nemen dan.
En dat vraagt om een filtercapaciteit van zo'n 10x het bakvolume, daarom lijkt mij de JBL de beste keuze.
Waarom dan 10 x en waarom zou een 2213 met 7x niet voldoende zijn want 7x vindt ik ook al heel wat.
 
Waarom dan 10 x en waarom zou een 2213 met 7x niet voldoende zijn want 7x vindt ik ook al heel wat.
Normaal zou minder filtercapacitiet geen probleem zijn.
Maar veel planten en complexe hardscape zijn letterlijk de remmende factor om de CO2 overal gelijkwaardig in je bak te krijgen.
Zo heb ik op een 60 liter, met 95% beplanting, een Eheim 2271+ draaien. Die geeft 950 liter per uur en dat is in mijn ervaring prima.
En je kunt het zoals Plantjesbos al opmerkt de flow wat afknijpen als dat moet.
 
Sowieso kun je de opgegeven opbrengst al door 2 delen, fabrikanten geven theoretisch maximale opbrengst op. Als je werkelijk 950 l/u door zo'n bakje zou pompen kun je forellen houden. :p
 
Sowieso kun je de opgegeven opbrengst al door 2 delen, fabrikanten geven theoretisch maximale opbrengst op. Als je werkelijk 950 l/u door zo'n bakje zou pompen kun je forellen houden.
Bruto l/u is zonder slang aan en geen media in de filter , dus je neemt het hoogteverschill al weg , waarschijnelijk de grootste afnemer van l/uur

Mvg
 
Bruto l/u is zonder slang aan en geen media in de filter , dus je neemt het hoogteverschill al weg , waarschijnelijk de grootste afnemer van l/uur

Mvg
Exact, de theoretische opbrengst, want ik ken helemaal niemand die zijn potfilter zonder slangen en media gebruikt.
 
Binnenfilters hebben een grotere opbrengst.
Met minder verbruikte watts omdat er geen weerstand is vd de slangen en bochten ertussen.
10x de inhoud lijkt me wel heftig, worden garnalen daar bij zo een sterke zuigkracht tegen een,shrimpguard aangezogen?
 
Binnenfilters hebben een grotere opbrengst.
Dat denk ik niet want vaak is het aantal liters niet bijster veel en de hoeveel filtermedia is meestal ook vrij beperkt t.o.v een buitenfilter.
 
Ikzelf gebruikte op dat formaat de 702 en 902 van jbl ,
J zal ze niet horen na verloop van tijd als eenmaal de biolaag gevormd is op de mechanische delen .

Wel vermeld ik dat na verloop van tijd alle jbl filters die ik heb zijn gaan lekken aan de rubbers , dit kan ook mede mogelijk zijn door een periode stilstaan en dat de rubbers zijn uitgedroogt ... Maar hier heb ik mij niet in verdiept .

Mvg
Als je tijdens onderhoud van het filter de rubberen ring insmeert met zuurvrije vaseline, dan voorkom je uitgedroogde (lekkende) rubbers.
 
Dat denk ik niet want vaak is het aantal liters niet bijster veel en de hoeveel filtermedia is meestal ook vrij beperkt t.o.v een buitenfilter.
Toch is het zo, ik heb het gemeten met een maatbeker en stopwatch.
Voor de biochemische filtering beschouw ik de hele bak.
Als het niet efficienter was dan zou ik het ook niet doen hoor!
 
Ja maar goed dan ligt het er wel aan welk binnenfilter je vergelijkt met welk buitenfilter. De een heeft meer debiet dan de ander.
Maar qua inhoud heeft een buitenfilter vaak meer ruimte voor filtermedia en dus ruimte voor meer bacterien.
 
Binnenfilters
Dat denk ik niet want vaak is het aantal liters niet bijster veel en de hoeveel filtermedia is meestal ook vrij beperkt t.o.v een buiten

Dat denk ik niet want vaak is het aantal liters niet bijster veel en de hoeveel filtermedia is meestal ook vrij beperkt t.o.v een buitenfilter.
Een buitenfilter vergoot ook het aantal liters in je systeem , intern doet dat niet .
 
Een buitenfilter vergoot ook het aantal liters in je systeem , intern doet dat niet .
Ook dat al is dat vaak ook maar een aantal liter maar goed het is iets en je hebt veel meer ruimte voor sponzen en dergelijke.
 
Een buitenfilter vergoot ook het aantal liters in je systeem , intern doet dat niet .
Nou, nou! Er komt wel 10 liter inhoud bij! :p Het zet wat dat betreft geen zoden aan de dijk, ga dan voor een bioloog, die voegt echt inhoud toe.
 
Nou, nou! Er komt wel 10 liter inhoud bij! :p Het zet wat dat betreft geen zoden aan de dijk, ga dan voor een bioloog, die voegt echt inhoud toe.
Alle beetjes helpen šŸ˜‰ en nog nooit gehad , zou het wel graag eens ervaren zo een bioloog .


Mvg
 
Voor een hele grote bak wellicht een pre maar ik denk dat een potfilter op een gemiddelde bak ook prima kan werken.
 
Ja maar goed dan ligt het er wel aan welk binnenfilter je vergelijkt met welk buitenfilter. De een heeft meer debiet dan de ander.
Maar qua inhoud heeft een buitenfilter vaak meer ruimte voor filtermedia en dus ruimte voor meer bacterien.
Prakties gezien
1687001967004563846592.jpg
1687002005623563757329.jpg
1687002045550262835676.jpg
16870021376231951262787.jpg
16870022198111552430484.jpg

Potfilters hoeven niet meer zo zeer, en nogmaals dat gezegd moet worden dat er in het aquarium de meeste baccies leven.
Deze verschillende pompen geven zo,n 350l p uur netto
 
Deze verschillende pompen geven zo,n 350l p uur netto
Klopt maar als je de inhoud van de filter vergelijkt met bv een Aquaflow 100 of 200 dan is daarin een wereld van verschil.
 
Prakties gezienBekijk bijlage 361554Bekijk bijlage 361555Bekijk bijlage 361556Bekijk bijlage 361557Bekijk bijlage 361558
Potfilters hoeven niet meer zo zeer, en nogmaals dat gezegd moet worden dat er in het aquarium de meeste baccies leven.
Deze verschillende pompen geven zo,n 350l p uur netto
Dat binnenfilter zal veel sneller dichtslibben waardoor de opbrengst al snel veel minder wordt. Mede doordat het vermogen erg laag is. De Eheim heeft weliswaar veel meer weerstand door de opvoerhoogte en de slangen maar zal veel langer een min of meer zelfde opbrengst houden door het veel grotere filter oppervlak.
 
Ik gebruik de Aquaflow 100 ook op nano s en bijna wekelijks moet je ze licht uitspoelen en dat in een bakje met enkel garnalen.
 
Dan is voor jou een potfilter beteršŸ˜
 
Ik heb inderdaad ook 2x de JBL 1502 in gebruik op de gewone bakken.
 

Terug
Bovenaan