EHEIM aqua ball filtermateriaal


H

Hoefsje

Guest
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier op dit forum en het uitgebreidere verhaal kun je lezen bij het voorstelhoekje. Nu heb ik begin deze week een bak over gekocht via marktplaats met daarbij dus de EHEIM aqua ball pomp. Deze filter kreeg ik alleen zonder sponzen. In de dierenwinkel hier hadden ze alleen filters van een ander merk dus kreeg ik daar filterwatten mee en een biologisch filtermedium (crystal clear, actieve koolstof en zeoliet). Eerst dus de steentjes in de 'grotere' voorste ruimte gedaan en daarna fijne watten zodat die steenjes niet in de motor komen. Hierdoor werd er eigenlijk maar n heel klein beetje gefilterd. Dus heb ik nu in de grotere en kleinere ruimte filterwatten zitten en los in mijn aquarium een zakje met aqua clear. Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen met de aquaball, de filter watten en het crystal clear of wat nog nodig is om bij te kopen. Ik snap dat het natuurlijk altijd beter kan, maar ik ben student met een beperkt budget dus helaas is niet alles mogelijk.

Alvast bedankt,
Rens
 
Kool en zeoliet kan je beter eruit halen.
Siporax of biohome als biologisch medium werkt het beste.

Watten en spons kan je overal wel krijgen denk ik, en anders filterschuim.nl dacht ik
 
ik heb de kool en zeoliet nu inderdaad niet meer in mijn filter zitten. Het hangt nog wel los in een zakje in het aquarium. Werd mij verteld dat dit zeker bij het opstarten van een aquarium echt nodig was. Maar ja, dat was een verkoper, dus weet niet hoe het echt zit. Zal ik het zakje laten hangen of niet?
 
Laat ik het zo zeggen:
-Het is niet noodzakelijk.
-het absorbeert ook voedingstoffen die de bacteriën nodig hebben om te groeien.
-kool helpt iets met verkleuring van bijvoorbeeld hout tegen te gaan.

Een aantal zweren erbij, maar de meeste laten het achterwege en houden het gewoon bij een normaal onderhoudregime
 

Terug
Bovenaan