Eheim 3e 600T capaciteit minder


Zo'n miserie heb je dan toch allemaal niet met een bioloog lijkt me.:)

Tuurlijk heb je dat ook.

Jou opvoerpomp heeft een fabrieks capaciteit. Praktijk is ook anders.

Bioloog kan veel herrie maken. Kan vervuilen. Kan overstromen. Veel vocht in huis.
Veel afgifte CO2.
 
Ik heb een 2078 staan met daar achter een AM1000 CO2 reaktor.

2018-02-08_20h12_07.png


Pomp draait soepel en met zelden reinigen levert deze een flow van 770 liter netto. Keurig dus.

Ik heb een 2178, pompkop identiek aan de 2078. Deze is nagenoeg leeg qua media op dit moment, slangen zijn schoon en in orde, maar
kom niet boven de 500 liter netto uit.

Echter bij een opvoerhoogte van 0 -> loopt het als een tierelier en haal ik dik 800+ lpu

Daarom zoek ik naar de oorzaak hiervan, omdat er iets niet klopt, maar wat.....?????

Heb nu alle afdichtingen besteld, inclusief een nieuwe voorfilter tray, just to check.

En als ik hem op manual zet

2018-02-08_19h12_38.png


1440 lpu dus een stevig briesje zeg maar........

Afijn, ik ga gewoon door tot ik de oorzaak heb, want ik ben gewoon nieuwsgierig
 
Ik heb een 2078 staan met daar achter een AM1000 CO2 reaktor.

Bekijk bijlage 243316

Pomp draait soepel en met zelden reinigen levert deze een flow van 770 liter netto. Keurig dus.

Ik heb een 2178, pompkop identiek aan de 2078. Deze is nagenoeg leeg qua media op dit moment, slangen zijn schoon en in orde, maar
kom niet boven de 500 liter netto uit.

Echter bij een opvoerhoogte van 0 -> loopt het als een tierelier en haal ik dik 800+ lpu

Daarom zoek ik naar de oorzaak hiervan, omdat er iets niet klopt, maar wat.....?????

Heb nu alle afdichtingen besteld, inclusief een nieuwe voorfilter tray, just to check.

En als ik hem op manual zet

Bekijk bijlage 243318

1440 lpu dus een stevig briesje zeg maar........

Afijn, ik ga gewoon door tot ik de oorzaak heb, want ik ben gewoon nieuwsgierig

Heb je de pot / kop al eens omgewisseld op de leidingen. Connector is hetzelfde. Dus is zo gewisseld. Kun je een hoop uitsluiten.
 
Tevens een vreemd iets. Hoe kun je met dezelfde u/min. Toeren per minuut (rpm) een verschillende flow halen??

Dat apparaat heeft geen aparte flowmeter!!!!!! Die pomp rekent met rpm zijn liter per uur uit.

Dus zelfde rpm is zelfde flow!!
 
als de unit geen flow meter heeft, hoe weet hij dan dat hij bij vervuiling harder moet gaan pompen om de flow constant te houden? En hoe kan hij dan een waarschuwing geven als hij onder de 50% van de ingestelde waarde uitkomt?

Snap het in ieder geval nog niet!
 
Rpm staat recht evenredig met flow.

Om een bepaalde rpm te halen moet er energie (watt) in gestopt worden. De motor is max 35 watt.

Schone pomp gebruikt misschien 20 watt voor zijn max rpm, dus max flow.
Vuile pomp gebruikt 35 watt voor zijn max rpm.

Het aantal rpm wat uit de 35 watt gehaald kan worden is de max flow.
 
Het enige wat die electronic doet. Zichtbaar maken wat de pomp doet.

Iedere pomp heeft 50 tot 67% verlies van opgegeven capaciteit. Alleen weet je dat niet.

Je sluit hem aan. Pomp pomt van begin tot eind op P-max. Alleen loopt de output terug.

De electronic stel je in op een mooi debiet. En dat houd hij constant. Dat kan alleen als je de pomp niet op max zet.

Vroeger had ik een Eheim 2324 (expeience 250T) Deze kon max 700 liter. Praktijk was schoon 200 liter, vuil 150. Op een netto 150 liter bak.

Nu heb ik dus een 300 liter bak. En stel de Eheim 600T in op 2 leds. Is 475 liter netto. Dat houd hij van begin tot eind aan.
Dus prima pomp.
Hoe lang is jou uitstroom als ik vragen mag? Ik heb 350 liter zeg maar 300liter gok ik zonder allen grind etc. Maar mijn uitstroom is 1 meter 10 en bij 2 streepjes heb ik te weinig beweging in de bak
 
Hoe lang is jou uitstroom als ik vragen mag? Ik heb 350 liter zeg maar 300liter gok ik zonder allen grind etc. Maar mijn uitstroom is 1 meter 10 en bij 2 streepjes heb ik te weinig beweging in de bak

In mijn foto topic 1e pagina's staat mijn hele leidingwerk. Heb vaste pvc buizen. En 2 uitstromers in de bak.
 
Vandaag het nodige in de pomp vervangen, te weten:

o ring rotor deksel
voorfilter bak compleet
o ring rond "standpijp"
o ring pompkop
deksel pakking pompkop

Met betrekking tot de flow -> geen verandering
Met betrekking tot het geluid -> heel veel stiller
Met betrekking tot het geluid -> manueel op hoogste toeren lijk ik de rotor te horen -> punt van aandacht
Smulders gebeld ivm eerder gestuurde email -> nog geen reactie

We blijven verder zoeken
 
Vandaag het nodige in de pomp vervangen, te weten:

o ring rotor deksel
voorfilter bak compleet
o ring rond "standpijp"
o ring pompkop
deksel pakking pompkop

Met betrekking tot de flow -> geen verandering
Met betrekking tot het geluid -> heel veel stiller
Met betrekking tot het geluid -> manueel op hoogste toeren lijk ik de rotor te horen -> punt van aandacht
Smulders gebeld ivm eerder gestuurde email -> nog geen reactie

We blijven verder zoeken
Engelen geduld moet je hebben he Steven pfffff.
 
Heb je dit onderdeel in de outflow goed gemonteerd? Het rubber dopje moet om het asje zitten van dat rode dingetje. Als deze los zit tussen de witte vlotter en rood dingetje dan scheelt dat behoorlijk in je flow heb ik uit ervaring gemerkt.

2018-02-20_20h10_30.png
 
Met aan zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid zit het goed, echter komende keer dat deze opengaat: CHECK

en met DANK!

Hoeft de filter niet voor open hoor. Slang connector eruit en in het gat kijken.
Met een planten pincet trek je het er zo uit. Ook niet vergeten schoon te maken. Kan best wat vuil op gaan zitten.
 

Terug
Bovenaan