Eheim 3e 600T capaciteit minder


A

Andy_Rio350

Guest
Hoi

Wie heeft toevallig de zelfde pomp en krijgt ook niet meer de maximale capaciteit eruit. Mijn pomp loopt al Max en dan heb ik nog 2 streepjes over. Heb alles toch al goed schoon gemaakt. Zo ver ik weet dan. Ik denk dat de bakjes misschien te vol zijn kan dat? Zijn wel mooi afgestreken passen dus goed op elkaar.

ik heb onderin Mech dan BioMech en dan 2 rekjes met substraat pro. Ik heb wel een uitstroom van bijna de hele lengte van de bak 1,20 m. Dit is in het begin geen probleem geweest.

Weet iemand wat ik nog kan proberen?
 
Ik heb niet zo'n zelfde filter maar misschien de slangen eens schoonmaken bv? doe dat hier een paar keer per jaar en scheelt enorm veel rondstroming!
 
Ik heb zowel de 600 als de 600Tdraaien. Mijn ervaring is om de bakjes tot een centimeter onder de rand te vullen. Ik had ze eerst ook tot de rand, maar kreeg dezelfde ervaring als jij nu hebt. Daarnaast is het enige wat ik regelmatig schoonmaak de voorfilter en vervang dan ook de witte watten. Ik gebruik niet de standaard Eheim op maat gemaakte filterwatten, maar gewoon dat bulk spul wat je zelf even op maat moet maken. Eens in de zoveel tijd haal ik de rotor uit de kop en maak die schoon inclusief het gedeelte waar de rotor inzit en de leiding van de kop.
 
Oke bedankt @Crash dan wil ik wel eens proberen heb idd het idee dat het door de inhoud komt. heb de rotor er ook al uitgehad en alles goed schoongemaakt. nieuwe witte watten bovenin en de voorfilter schoongemaakt. @Seabait de slangen zitten er net nieuw op omdat er nu een uv lamp tussen zit. Die kunnen nog niet dicht zitten. Ik blijf binnen een beperkte lengte naar de bak dus verwacht niet echt dat dit het probleem is. Had er hiervoor zonder uv ook al last van.
 
@robru nee zitten geen kousen in. Heb ik alleen bij de kolen gehad maar die gebruik ik zo niet ,zit er dus eigenlijk nooit in.
 
@Crash dit helpt helaas niet. Moet ik in het weekend toch maar eens opnieuw alles bekijken. Heb geen idee hoe dit komt
 
Heb precies hetzelfde probleem.

Bij opvoer hoogte 0 geen probleem.
Bij opvoer hoogte van 1 meter tot max 4 lampjes zelfs bijna zonder vulling.

Mijn andere identieke pomp zit tot de nok en gaat makkelijk tot 800+ liter.

Rotor vervangen, zelfde probleem is nog aanwezig.

Ben ook aan het zoeken
 
Wat het probleem zou kunnen zijn is vacuum lek, de pompkop opening waar het water aan wordt gezogen moet goed aansluiten op de eerste tray waar het grove spons in zit.
Als hier een kleine kier ontstaat zal hij zonder veel tegendruk op niveau 0 water level gewoon goed water geven, maar zodra er onderdruk ontstaat door de pomp lager te zetten dan het water niveau ontstaat een vacuum waardoor de pomp niet veel water meer kan aanzuigen en verplaatsen omdat de druk door de kier ontsnapt het filter in.


Om dit op te lossen is heel simpel, doe wat snel drogende kit (aquascape lijm voor planten o.a) rondom op deze rand zodat hij deze geheel afsluit pomp opening en de trayhouder waar de pomp zijn water uit aanzuigt.
Indien kan het vacuum lek ook in de pompkop zelf zitten, zoals het afdekplaatje van de rotor en raakt hier zijn druk kwijt.
Mogelijk hier ook wat sneldrogend kit gebruiken, en niet gevreesd als je Aquascape lijm gebruikt trek je bij onderhoud deze ook zo weer los.

Dit moet het probleem verhelpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet precies wat je bedoelt met opvoer hoogte 0 en 1 meter ? Je bedoelt als de pomp onder in de kast staat of gelijk met water niveau of wat
 
Ik ga eens proberen het bovenste bakje juist wel goed te vullen dat die tegen de bovenste bak gaat aanduwen waar de blauw spons inzit
Mischien sluit die dan wel goed af.
 
Ik ga eens proberen het bovenste bakje juist wel goed te vullen dat die tegen de bovenste bak gaat aanduwen waar de blauw spons inzit
Mischien sluit die dan wel goed af.
Niet te hoog afvullen, anders heb je een waterballet als de pomp kop erop gaat.
 
Niet te hoog afvullen, anders heb je een waterballet als de pomp kop erop gaat.

Bedoel je dat de lucht er niet uit gaat dan? Als die dicht gaat is het toch goed. Ik heb nu overal een cm vrij gehouden maar ja als dat niet de oorzaak is kan er ook weer meer in de bakjes.
 
Ik heb toch best wel al veel negatiefs gelezen over het merk Eheim hoor en dat hoor je toch allemaal niet bij JBL.
 
Om dit op te lossen is heel simpel, doe wat snel drogende kit (aquascape lijm voor planten o.a) rondom op deze rand zodat hij deze geheel afsluit pomp opening en de trayhouder waar de pomp zijn water uit aanzuigt.
Indien kan het vacuum lek ook in de pompkop zelf zitten, zoals het afdekplaatje van de rotor en raakt hier zijn druk kwijt.
Mogelijk hier ook wat sneldrogend kit gebruiken, en niet gevreesd als je Aquascape lijm gebruikt trek je bij onderhoud deze ook zo weer los.

Wat bedoel je juist? Welke randen lijm je aan elkaar?
En als je zegt dat je de lijm bij onderhoud zo terug los trekt wat doe je daarna dan?
Opnieuw lijmen (op de plek waar de oude lijm zit)?
 
Ik zal binnenkort eens een stukje 2 cm dunne spons boven mijn groene rooster en onder de mand van mijn voorfilter leggen. Het resultaat daarvan moet zijn dat de voorfilter mand beter aansluit op de pompkop.

Ik zal uiteraard mijn bevindingen laten weten!
 
Deze Eheim pomp heeft meerdere afdichtringen. De ring die aansluit op de groene filterpot is de droge afdichting. Buitenste ring in de pompdeksel. Als de andere 2 ringen goed werken, komt bij deze afdichting GEEN water.

De 2e afdichting is de prefilter mand op de pompkop (buitenste afdichting) deze is waterkerend. Deze ring zit in de pompdeksel binnenste ring.

De 3e afdichting zit in de prefilter mand. Direkt om de water aanzuig van de pompkamer. Als deze ring niet sluit, dan ontstaat er een "kortsluiting" tussen het vuilwater en schoonwater. De pomp circuleerd dan voor een deel intern. Dus het debiet neemt af. Bij opvoerhoogte 0 merk je dit niet. Bij hogere hoogtes wel.

Oplossing.

Alle afdichtingen eruit halen met een plat afgerond (niet scherp) voorwerp. De ringen met een mild sopje schoonmaken. Ook de ruimtes waar de ringen inzitten. Daarna de ringen invetten met vaseline.
En terug plaatsen.

Als dit niet werkt, dan zijn de ringen te ver ingedroogd / gekrompen. Dan een nieuwe set kopen.

Probeer aan te leren bij ieder onderhoud de ringen schoon te maken. En in te vetten met vaseline.

Eheim heeft daar ook een spray voor.
 
Ik heb de ringen vandaag ingevet zonder resultaat en ik heb een nieuwe witte filter erin gelegd. Ik heb nu zeker genoeg druk op de filterbak waar de blauwe spons inzit. Ik heb de dichtingen andersom erin gedaan deze hadden een platte kant gekregen.

Maar het probleem blijft ik kan idd eens een nieuw setje dichtingen proberen. Vond het alleen vreemd de pomp is pas 7 maanden oud
 
Ik heb een extra spons onder het voorfilter gelegt. Denk niet dat ik resultaat zie. Bij een komende gelegenheid ga ik alle rubbers eens eruit halen, schoonmaken en invetten.

De extra spons geeft in ieder geval op de flow nul verandering. Terwijl ik nu de kop toch even omlaag moest drukken omdat deze op de voorfiltermand "dreef" voor het sluiten.

Wordt vervolgt.

@biljoenblik thanks voor de info en de tip over de afdichtingen, wordt vervolgt!
 
Vandaag toch maar ff de pomp nogmaals open getrokken.

Rubber buitenring en binnenring in de kop schoon gemaakt, in de vaseline en terug geplaatst
Rubber o ring rond deksel van de rotor schoon gemaakt, in de vaseline en terug geplaatst
Rubber ring rond grijze standpijp in het filter compartiment schoon gemaakt, in de vaseline en terug geplaatst
Rubber ring in het voorfiltercompartiment schoon gemaakt, in de vaseline en terug geplaatst

Extra filtermat onder voorfilter verwijderd. Resultaat: geen verandering
Extra filtermat onder voorfilter weer geplaatst. Resultaat: geen verandering

Nieuwe Eheim service punt voor nederland (Smulders) een email gestuurd met de vraag of men hier iets van kan zeggen.

Ga in ieder geval wel de afdichtingen bestelling zodat ik deze kan vervangen...... Alhoewel ik nog een vorm van twijfel heb......

Keep on going
 
Nee ik merk ook geen verbetering door de ringen schoon te maken en in te smeren. Denk dat nieuwe ringen niet veel uitmaken.
Ik denk dat er wat anders misschien aan de hand is met de pomp. Ben benieuwd @sschot wat het service punt zegt.
 
Ik moet wel zeggen dat als ik de pomp het schoon gemaakt. Dat er 6 leds branden. En dat ik nog 2 keer door kan drukken voor het gele lampje erbij komt. Dat is met schoon voorfilter en schone vlies.

Na 2 weken is dit terug gelopen tot max 5 leds. En dat houd de pomp dan zeker 3 maanden vol.

Maar ik laat de pomp zelf altijd maar op 2 leds lopen. Dat vind ik voor mijn bak al ruim voldoende.

Er zit een atomizer en een uvc lamp tussen pomp en aquarium.

Een hele enkele keer komt het wel eens voor dat ik na een maand merk dat het maximaal vermogen weer op 6 plus 2 ligt.
Maar dan is er iets fout gegaan met de kalibratie. En is het minimum veel te zwak.
Dan reset ik hem door de s en de +- tegelijk in te drukken. En dan doet die het weer normaal.

Verder maak ik de pomp altijd om de 10 a 12 weken schoon. Omdat ik hem zelf te vies vind. Maar volgens de indicatie zou deze nog 4 maanden mee kunnen???
 
@biljoenblik der zijn toch maar zes groen leds. Je kunt dan volgens mij nog maar 1keer door drukken naar max dan gaat het orangje lampje er boven aan. Ik heb mijn aanzuigbuis ook met 1stuk verlengt zou dit misschien nog een rol kunnen spelen?

Ik raak mijn pomp nu een week even niet aan :) voordat ik straks andere problemen heb. Het is frustrerend dat je bij de 3e kunt zien dat je maximale capaciteit weg is :( en waarom, alles is schoon.
 
Klopt, er zijn 6 groene leds. Maar als het gele lampje niet brand, kan je de pomp nog harder zetten. Tot het gele ledje brand.
Dit is eigenlijk de reserve capaciteit.
 
Ja alleen bereik ik die helaas niet meer haha bij het vijfde groene ledje gaat bij mij ook het oranje ledje onderbranden :(
 
Heb ook zo'n eheim e ding gehad en vond het enirm frustrerend dat je hem nooit voluit kreeg.
 
Heb ook zo'n eheim e ding gehad en vond het enirm frustrerend dat je hem nooit voluit kreeg.

Het enige wat die electronic doet. Zichtbaar maken wat de pomp doet.

Iedere pomp heeft 50 tot 67% verlies van opgegeven capaciteit. Alleen weet je dat niet.

Je sluit hem aan. Pomp pomt van begin tot eind op P-max. Alleen loopt de output terug.

De electronic stel je in op een mooi debiet. En dat houd hij constant. Dat kan alleen als je de pomp niet op max zet.

Vroeger had ik een Eheim 2324 (expeience 250T) Deze kon max 700 liter. Praktijk was schoon 200 liter, vuil 150. Op een netto 150 liter bak.

Nu heb ik dus een 300 liter bak. En stel de Eheim 600T in op 2 leds. Is 475 liter netto. Dat houd hij van begin tot eind aan.
Dus prima pomp.
 

Terug
Bovenaan