Eerste visbestand


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Dag allemaal,
in afwachting tot mijn Aquatlantis 100 (190 l ongeveer) ingedraaid is, ben ik al eens aan het uitkijken naar de toekomstige bewoners.
Om de juiste waterwaarden te geven is het nog wat te vroeg denk ik, maar om al een eerste idee te krijgen zijn dit de huidige waarden:
pH 8,0 (hiervan vermoed (hoop) ik dat deze nog licht gaat dalen)
KH 5
T 24°C
GH kan ik nog niet testen.

Aan bewoners dacht ik aan het volgende:
- Danio Margaritatus ofwel Paracheirodon Axelrodi x 20
- Vuurgarnalen x 15
- Corydora Panda x 8
- Misschien nog een L-nummer of wordt dat te druk beneden?
- Wat kan ik als hoofdbewoner nemen icm de garnalen?
 
L-nummers zijn leuk, maar de meest mooie dieren zie je nooit omdat het eigenlijk nachtdieren zijn, je moet het uiteraard zelf weten maar ik vind het weggegooid geld om een duur L-nummer te nemen. Kijk eens in de ancistrusfamilie, daar zitten ook hele leuke soortjes tussen (en dan heb ik het niet over de standaard kleurtjes, blond of wildkleur, maar ook rood, of helemaal zwart met hele fijn witte spikkeltjes, of groen) die familie is behoorlijk groot. Op www.planetcatfish.com kun je zoeken op de familie ancistrus.
Waarom benoem ik de ancistrusfamilie? omdat die bekend staan dat ze zich meer laten zien overdag.
 
Ancistrus is inderdaad heel erg leuk. Heb zelf de rode kweekvorm en die laat zich inderdaad prima zien.
Je visbestand ziet er prima uit. Wel zou ik voor de margaritatus gaan in plaats van de axelrodi. Axelrodi wil namelijk een stuk warmer dan de rest van je bestand. Wil je iets wat er op lijkt, zou ik voor de innesi gaan.
Als hoofdbewoner wil je dan iets wat niet al te groot wordt. Ik heb heel lang Epiplatys annulatus bij de garnalen gehad en die jaagden er eigenlijk niet op. Nu zitten er honinggoerami's bij de garnalen. Gaat ook prima, maar die jagen er wel actiever op. De volwassenen laten ze wel met rust. Maar mijn kolonie is ondertussen zo groot dat het jagen geen kwaad kan. Als je begint met 15 garnalen wil je dat denk ik liever niet.
 
Bedankt voor de reacties, inderdaad een goede bedenking Nicolientje. Als ik ze zo bekijk zijn ze inderdaad prijzig voor enkel het water te vervuilen.
De honinggoerami's lijken wel leuk, zijn er nog goerami's die erbij kunnen of iets anders?
 
Bedankt voor de reacties, inderdaad een goede bedenking Nicolientje. Als ik ze zo bekijk zijn ze inderdaad prijzig voor enkel het water te vervuilen.
De honinggoerami's lijken wel leuk, zijn er nog goerami's die erbij kunnen of iets anders?
Misschien de knor goerami ?
 
Om even een vervolg te breien op dit topic:

Het huidige visbestand is uiteindelijk geworden (voor wie mijn foto-album niet volgt):
- 14 Neocaridina Heteropoda (Bloody Mary)
- 8 Corydora Panda
- 28 Trigonostigma Espei
- 2 Trichogaster Chuna

1) Zou ik dit bestand nog kunnen uitbreiden?
2) Waarmee? Liefst relatief combineerbaar met de garnalen natuurlijk.

Ik dacht eventueel aan:
- Otocinclus Affinis
- Een klein groepje Danio Margaritatus
- Andere suggesties?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!
 
Persoonlijk zou ik niet erg veel meer uitbreiden in deze 190L bak. Mocht je alsnog willen uitbreiden, dan zou ik eerder gaan om te egaliseren, dan voor de mooiigheid

Daarmee bedoel ik dat ik zelf zou gaan voor een diersoort in elke laag, met 7 verschillende in totaal:
  1. Slakken
  2. Garnalen
  3. Bodemvissen
  4. middenvissen
  5. Bovenvissen
  6. Haremvissen
  7. Solitaire vis
Uiteraard wel eerst gekeken naar het aquarium zelf én de eisen van elke vissoort.

Bon, een vissenbestand voor een gezelschapsbak is idd anders dan voor een biotoop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan