Zeewateravontuur van erwin2


Vervolg :

triton-2.jpg
 
Laatste wil niet lukken , maar fosfaat is 0,025 . Dat meet ik zelf ook .

Conclusie voor mezelf :

-verbruik Magnesium -Kalium - Strontium hoger dan verwacht .
Dit was 1 maand terug mooi op peil of erboven.
-10 Liter extra zeewater toevoegen (in stappen)
Hoe kan ik dit uitrekenen ???? Uitgaande van het natriumgehalte ?
-rigoreus fyto en zoo voeren uit eigen kweek geen bezwaar .
-Aluminium ongewijzigd
 
Laatst bewerkt:
strontium kan je mixxen in je calcium oplossing als je calciumchloride toevoegd?

zo voorkom je een dalende strontium waarde..

download, of vul anders online eens de dsr calculator in, die geeft na ingave van het aquarium volume en mg waarde, direcr het aantal gram magnesium chloride om tot streefwaarde te komen..

www.dsrreefing.com kies de fullscreen versie, probeer eens voor de lol, ik vind het heel handig

de tool geeft na ingave zoutwaarde ook direct de aantal grammen Natriumchloride dat je toe moet voegen om tot 34ppm te komen.



verder petje af.
met die test mag je trots zijn!!
 
Ik klaag niet , was zoals ik eigenlijk zelf verwachtte , ging me vooral om de voordelen van goede fyto te voeren icm met de zooplankton .
Kost wel aardig wat centen die planktonkweken , maar dat is hobby he .
De zoo komt van buitenkweek , daar waait en valt veel in , maar dus geen reden om er mee te stoppen .
De copepodenkweek /brachionus , onvoorstelbaar , zekers nu in combinatie met de cyanokweek ... echt een topper .
Hele rijke plankton kweken (dit lukt niet met een commercieel product) en resultaten volgen vanzelf .
 
hey Erwin ik lees juist in het andere topic dat je ook een houten bak hebt, kan je daar eens wat meer uitleg over geven. Ik ben erg benieuwd of dat goed gaat, kan ik als ik (als ooit groter wil gaan) ook aan een houten bak denken.
 
Dat klopt , de bak in dit topic is gemaakt van betonplex 22mm , maar aan de binnenkant heb ik er gewoon glas ingekit .
Deze bak is 100x80x50 zowat , voorruit is 10mm , en de rest allemaal 6mm , en de onderkant van de bovenring is 4mm glas bekleed vanbinnnen .
Voordeel is vooral dat er zogoed als niet gestookt moet worden , maar een ander voordeel is ook dat als er een ruit zou breken of een kitnaad zou lekken (geldt enkel niet voor de voorrruit)
dan komt er nog steeds geen waterballet in je woonkamer . Dan loop gewoon je betonplex bak wat met water vol (en dat is het) , dit zul je vanzelf wel merken .
Dus eerst kit je de voorruit aan de betonplex met een polymeerkit (pattex) , dan is je bak al waterdicht , en daarna ga je verder met het maken van je aquariumpje .

Mijn sump is ook van betonplex 18mm , en ook met gewoon serreglas 4mm (tuinbouw) vanbinnen erin gekit .
Lekker goedkoop en degelijk !
De bak van 100x80 is wel wat duurder uitgevallen dan een volglas bak (betonplex-glas-mdf-schilderen-afwerklatjes) , maar ook niet zo gek veel duurder .
 
o, ik had gehoopt dat de bak volledig uit hout was, maar ik vermoed dat het zout hier te agressief voor is. Heb jij daar enig idee van?
 
Ik durf het niet aan om een zeebak gemaakt uit epoxy of andere varianten in dezelfde aard te vullen met koraal en ander spul .
Glas is gewoon goed als het nieuwe eraf is en de azijnkit is ook geen risico .
Met bv. epoxy blijft het voor mij gissen , in principe vormen ze geen risico , echter kan je thuis geen fabrieksvoorwaarde creeren voor uitharding (wil je die absoluut goed laten uitharden zonder dat deze nog iets afgeeft , moet je het afbakken op hogere temperatuur , nou begin er maar aan .

Ik vind het wel een mooie manier zoals ik het doe , bakje in elkaar schroeven is niet moeilijk , voorruit uitfrezen en kitten . Daarna kun je alles mooi positioneren zonder dat er beweging in komt en dan is afkitten niet moeilijk .
Bak staat er ondertussen weer 7 jaar volgens mij .

Vanmiddag onder de pauze nog wat uitgetekend op mijn werk op dezelfde manier , 3 kleine bakjes gekoppeld op 2 meter lengte , denk eens wat nemo's ga proberen te kweken met de tijd .
 
Net nog wat foto's gemaakt , nog wat montiplaten provisorisch tegen de ruit gepositioneerd .
Nu zitten er 4 kleuren van in , rood , groen en fel groen , en tegen de overloop hangt er ook nog eentje , dat is wel een pareltje .
Acrootje hangt ook tegen de ruit links , onder de sterpoliep .
Zeer opvallend gegeven sinds het verspelen van 1 planktonsoort , dit merk ik volgens mij goed in mijn bak .
Sinds ik die niet meer voer merk ik dit naar mijn "gevoel" in zowel leders als steenkoraal , de monti's groeien minder (of ik zie het niet goed)
Mijn kH verbruik is wat verminderd , voor de rest is er niet veel veranderd , misschien door nieuwe inbreng van koralen .
Ik hou het in de gaten .
Misschien toch maar weer bestellen , gewoon om te zien of het dan terug verbeterd .
Ook last aan het krijgen van rode pluisalg , op zich wel mooi , maar verspreid zich wat makkelijk in de bak .

Foto's uit verschillende hoek :

07-11-2016-3.jpg


07-11-2016-2.jpg


07-11-2016.jpg
 
Bedankt beiden .
Gaat binnenkort toch wel veranderen , de pocci's , stylo's , calendrium en verschillende montitakken gaan eruit en in de plaats komen meer leders .
Misschien nog een anemoon erbij .
Die boeien me toch meer en met enkel leders is het toch wel wat makkelijker (wilder) werken in de bak .
Iemand interesse in alles ...?
 
ik vind het een erg mooie bak, het ziet er erg gezond uit. alleen wat jammer dat je niet meer moeite wil doen om de bak te scapen, je zou hier een toppertje van kunnen maken, nu lijkt het iets te veel op een verzameling koralen. Ik weet dat je dat bewust doet, maar je zou de bak veel mooier kunnen maken.
 
Daar heb je helemaal gelijk in babysnake , dat scapen boeit me totaal niet .
Dat was vroeger zo met zoetwater en dat is nu vanzelfsprekend niet anders .
De hobby voor mij zit hem meer in het laten groeien van alles ipv overleven en op een redelijke natuurlijke manier . Is wel efkens wennen hoor als je plantengroei in zoet gewoon bent .
Ik zal ook nooit een medicijn toedienen als voorbeeld .
 
Laatst bewerkt:
ik vind het een erg mooie bak, het ziet er erg gezond uit. alleen wat jammer dat je niet meer moeite wil doen om de bak te scapen, je zou hier een toppertje van kunnen maken, nu lijkt het iets te veel op een verzameling koralen. Ik weet dat je dat bewust doet, maar je zou de bak veel mooier kunnen maken.

Heb je misschien een idee / tip hoe ik de pocci's en stylo's die op de bodem staan kan integreren in de bak ?.
Vanmorgen dacht ik er weer net wat anders over dan eergisteren :)
Was ze weer aan het voeren met copepodjes en als je dan ziet wat die vreten :smitten:
Als ik zie wat sommige koralen op een paar maanden gegroeid zijn zou het toch zonde zijn om ze weg te doen ...

Vandaag ook een poging gedaan om de brachionus van buiten , binnen door te kweken .
Wordt te koud voor deze rakkers buiten .
Hoop dat ze aanslaan , want zo goed als onzichtbaar toppertje onder het koraalvoer .
En nog aan het kijken naar een alternatieve diatomee voor de verloren cheatoceros .
Ik zoek er eentje die tegen wat kou kan .
 
Advies geven kan ik je niet, ik ben zelf totaal beginner en weet nog veel te weinig van de verschillende koralen hun wensen en behoeftes, mijn mening geven dat kan ik wel ;) . Ook is dat moeilijk in te schatten van op de foto's maar het ziet er naar uit dat je bak al aardig vol staat :)
 
Naast mijn bovenste verdieping planktonkweek heb ik sinds kort een bakje 50x30x30 gezet om eens te testen hoeveel artemia ik er in kan opkweken en hoe snel .
Eigenlijk meer als test op de kwaliteit van de plankton die ik kweek .
Zitten er nu 12 dagen in en het worden al mooie exemplaren .
Gevoed met 3 soorten plankton en dat gaat als een tierelier .
In de begin eten ze nog niet echt veel weg , maar nu gaat het echt hard .
Sta ook versteld hoeveel afval ze produceren .
Zal eens zien of ik een iets wat duidelijk filmpje kan plaatsen .

Ook nog flinke grote wijzigingen aangebracht in de bak zelf , als dat binnenkort terug wat gestabiliseerd is zal ik nog eens een update doen .
 
Laatst bewerkt:
ik nu sinds 6 weken een 60x30x30 bakje voor de helft gevuld met water uit mijn zeewater bak (verdund tot een zoutgehalte van 1023). Hierin heb ik twee zakjes levende artemia gedaan van de LFS welke ik om de dag voer met een klein beetje voer (mengsel van water, gist en spirulina poeder). Verder doe ik hier helemaal niets aan.
Inmiddels kan ik 2x per week een mooie portie grote artemia scheppen om te voeren. Kost erg weinig, ik hoef er bijna niets aan te doen en mijn vissen vinden het heerlijk.

En inderdaad ik verbaas me er ook over dat er na verloop van tijd er veel afval op de bodem ligt, ik weet nog niet echt wat ik hiermee moet/wil/ga doen gezien afzuigen ook niet echt werkt met al die ieniemienie beestjes.
 
Het zoutgehalte vind ik niet zo belangrijk voor artemia .
Het "afval" laat ik liggen , omdat ik voer met phytoplankton , deze houdt de waterkwaliteit goed , het bakje ontvangt genoeg licht om de plankton zijn werk te laten doen totdat deze opgegeten wordt .

Filmpje net geplaatst , 13 dagen nu .

 
mooi gezicht!
Het zoutgehalte is inderdaad niet heel belangrijk zolang het maar niet te hoog is, anders komen de eitjes niet uit.
 
Dan moet je wel echt gek doen , deze zitten nu op NZW , met verdamping hou ik vooralsnog geen rekening .
Nog een weekje , max. 2 en dan begin ik toch overnieuw met nieuwe nauplien , ben ze nl. al mee aan het opvoeren .:)
Eitjes hoeven ze niet te leggen , het wordt geen coninu bakje , maar meer opkweek , voeren en van voren af aan beginnen met nieuw water .
En ik ga eens zien of ik de hoeveelheid kan verdubbelen , of zelfs meer in hetzelfde bakje .
Dan wordt het echt interessant .
 
mooi man!!

stylo kan veel hebben en kan je bijna overal zetten.

pocci houdt niet van veel licjt en veel stroming, ik houdt deze t liefst in de onderste helft.

ik heb vorigw week cyanoacrylaat gel uit china besteld.. kijken hoe dat plakt..
 
Had onlangs nog een filmpje gezien van het werken met cyanoacrylaat .
De methode was om verschilllende lagen van dat spul te maken zodat de koralen met steentje ook geplakt kunnen worden .

Deze had ik gisteren nog geschoten .
Ik blijf het een mooie vis vinden .

geringde_gobie.jpg


En hier een voorproefje van welke richting het uitgaat met de bak , der is veel veranderd intussen .

05-12-2016-1.jpg
 
Mijn bak zit ook efkens in een dipje .
Zondag eens 50 liter ververst met supervers NZW (paar uur oud).
Leek niks gek na de verversing , alles stond mooi open ,'s nacht gingen 2 paddestoelen dicht en tot op heden komen ze niet meer uit .
Inmiddels staan er 4 dicht . Nitraat is hoog zat (minstens 25) , en fosfaat ook meetbaar , wat ik wel extra bijdoseer , Ca , Mg , kH mooi op peil .
Wel draai ik al een tijdje over purigen , en dat er eens uitgehaald en zien of het verschil maakt .
Weet efkens niet goed waar zoeken ...:juggle:

Mijn ander bakje ga ik van weekend eens uitbreiden met een gekoppeld aquariumpje ,van 60x40x40 dat ik nog heb staan , gewoon voor wieren te laten groeien en een hoop extra beestjes .
2 T5 zoetwaterlicht erop en wat steen erin , trage doorstroming vanuit de sump en terug in de sump zodat het niet gaat kletteren .
 
Dipje is over , was een gezamenlijke vervelling , wellicht door de verversing getriggerd .
Heeft 3 dagen geduurd .
Wat wel opviel is dat de poliepjes wat vernieuwd waren toen ze terug opkwamen , en wat kleiner , heel apart .
De leders eten terug volop , dus zal wel niet veel aan de hand zijn .

Het 60x40 wierending gaat niet door , ik blijf de sump gebruiken daarvoor (sinds vorige week zit hier cheato in en dat bevalt prima)
1 klein bolleke is nu doorgegroeid naar een pluk van 25x20 ofzo .
En kan ik nog verder uitbreiden in een ander vak van de sump (heeft 5 vakken)
Cheato zit vol met leven , veel copepods , e.d. .

Maar in de plaats ga ik er een meterbakje bij aankoppelen , wederom met betonplex (oud bakje wat ik ooit mee begonnen was , echter was de achterkant krom getrokken na het verzagen en daarom achterin de hoop rommel beland , tot nu , nieuw achterkant in gemaakt , en dan alles klein beetje aangepast zodat de ruiten die ik nog had goed uitkomen voor te kitten .
Die bak ben ik nu aan het maken , met 2 gaten erin voor overloop .
Zelfs een oud deurruit e.d. zit er in verwerkt , kwamen mooi 2 ruiten van 6mm van een meter uit .
 
Dat petieterig wierenvakje doet me toch wel verbazen .
3 goedkope ledjes van den ikea erboven .
Mijn nitraatgehalte was >25mg/l twee weken terug , nu meet ik nog amper 2,5 a 5,0 mg/l . Ik had wel 2x 30 liter (op 280 liter) ververst in deze periode .
Ik had het vakje geent met een klein plukje wat op mijn egel meelifte ....

cheato.jpg
 
En sinds gisteren is het totaal gekelderd , geen meetbaar nitraat meer :smitten:Tis zo simpel .
Nu finetunen in de hoeveelheid cheato , want mijn leders moeten ook niet gaan verhongeren .
Nu ga ik dit kopieren naar mijn andere bak , want die draait ook op 25+ (dat is gewoon teveel , ook voor leders) , de spullen inmiddels gehaald , nu nog halen , bouwen en aansluiten .
Mijn andere bak die ik net gemaakt heb moet maar efkens wachten .
Zal buiten de bak en sump moeten , maar dat is weer wat extra liters water :)
 
Mooi hoor ben mezelf ook wat aan het verdiepen geweest om eventueel ook een wieren afdeling te maken in mijn sump maar werkt goed dus zo te lezen
 
Ja idd , te goed , je moet het goed in toom houden , dus een aan te houden hoeveelheid voor je bak hanteren.
Ik heb nu de enting (flinke bos) voor het andere systeem er nog in liggen ter bewaring , echter krijg ik nu dus voor het eerst flap , dus het wier trekt het teveel naar beneden .
Dit is ook de eerste keer dat ik zichtbaar flap heb .
 
Lang niks meer gepost , de 2 bakken draaien op een laag pitje .
Reden ; volop bezig met een uitbreiding , en daar kruipt aardig wat tijd in .
De 2 bakken ga ik samenvoegen in 1 , in een aparte ruimte , waar alles nog aangepast moet worden voor de hobby .
Schiet aardig op , maar nog ontzettend veel werk aan .
Ik hoop met de bouwvak water in de bak te hebben zodat ik die periode alles kan indraaien .
 
Hier een voorproefje van de bak en het sump gedeelte .
Na volgende week kunnen de tegels er eindelijk in .

fundering bak.JPG


fundering bak 2.JPG


fundering sump.JPG
 
mooi man!!
allemaal zelf gedaan?

ik ben echt absoluit niet handig, ecjt jammer als k dit soort dingen zie
 

Terug
Bovenaan