Zeewateravontuur van erwin2


Vandaag weer leders weggedaan . De grote bruine hilversoni is er niet meer , buiten wat hele kleine stukjes in de sump .
Het grote stuk kreeg ik maar net uit , wat een gewicht samen met het steen .
De 2 witte leders aan de linkerkant zijn ook weg .
Dan heb je ineens toch een groot leeg gat in je bak .
3 koralen per ongeluk aangestoten , allemaal gebroken , hamertjes , hystrix en nog wat meer .
Hystrix ligt nu in spagaat tussen 2 stenen ;)

Nieuwe dood steen ingebracht en wat koralen op geplakt en dan de bak in .
1 koraal heb ik erop geplakt , maar die gaat er waarschijnlijk terug af (te fragiel op die plek met mijn egel)
Zal met de tijd vanzelf naar beneden komen .
Nieuw acro stekje natuurlijk vergeten mee te nemen op dat stuk steen :mad:

Hopen dat het snel weer wat dichtgroeit , kale bedoeling nu .

En veel stekjes bijgemaakt van afgebroken stukken en van de hydnopora .

Voor de rest ben ik aan het twijfelen om toch terug naar full T5 te gaan .

Nieuwe ATI ook terug , niks geks te merken , alleen tekorten in sporenelementen (zink,barium,fluor) en vrij laag strontium van 5,5 .

Nog wat beeld erbij :

nieuw steen.JPG


hystrix.JPG


overzichtje.JPG
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig geweest dus, wel jammer dat dit soort acties altijd wel voor de nodige onbedoelde schade zorgt. Ik weet er alles van helaas :stom:
Het voordeel is wel dat de koralen weer voldoende ruimte hebben om te groeien.
 
Het is weer eens tijd voor een update .
Alles gaat nog steeds goed , geen gekke dingen gehad intussen .
Nitraat wel laag , rond de 0.1 .

Paar foto's :

2018-12-26 overz.JPG


2018-12-26-1.JPG


2018-12-26-2.JPG


2018-12-26-3.JPG
 
Ziet er nogsteeds goed uit, het mooiste vindt ik dat je er 3 gele zijlvindokters in hebt rondzwemmen. Ze zijn redelijk standaard maar wel 1 van mijn favorieten.
 
Gele dokters zijn wel leuk . Maar de nigricans en vooral de borsteltand zijn qua gedrag veel leuker , ook qua activiteit .
Borsteltand is ALTIJD bezig .
Vijlvisje vind ik ook nog altijd een leuke vis en henkie natuurlijk .
De juffers zijn pestkoppen .
 
Juffers zijn inderdaad etters en vijlvissen zijn er leuk qua gedrag, ik heb er twee die onafscheidelijk zijn echt heel leuk om te zien hoe ze samen verticaal of diagonaal hangen.
 
Bedankt John .

Lauwrenz , ik wist niet dat je deze ook samen kunt houden .
 
Bedankt allen .
Laatst ook nog aardig wat stekken weggedaan .
Nu weer nieuwe staan (stuk of 30) , die gaan binnenkort ook weg .
 
Lauwrenz , ik wist niet dat je deze ook samen kunt houden .

Dat wist ik ook niet, ik kon er op internet niet veel over vinden. Ik heb er twee, in beiden bakken 1 en ik heb ze gewoon bij elkaar gezet waarna ik ze natuurlijk goed in de gaten gehouden heb, maar het gaat echt heel goed samen.
 
Mooie aanwinst Erwin en gelukkig groeit de hydnophora snel genoeg dus die zal snel genoeg weer op het oude formaat zitten :D
 
Bedankt John en Nicolientje .
Lauwrensz , ik heb er 28 stekken afgeknipt , meeste zeer mooi formaat .
Heeft hem wel even zeer gedaan , uit water , veel knippunten , die moet wel efkens herstellen .

Triton vorige week was ook vrij goed . makkelijk aan te passen .

Volgende week begin ik met de hqi's te vervangen , die zijn echt op aan het geraken .

Morgen nog een tweedehands RW8 halen voor op de accu , nu zit er een rw4 op , maar die gaat mijn bak niet redden bij stroomuitval .

De 2 paddestoelen die meestal dicht staan , ga ik er maar uithalen denk ik .
 
Zo, dan heb je wel echt flink gesnoeid, gelukkig zijn hydnophora stekken erg gewild.
 
Zo, dan heb je wel echt flink gesnoeid, gelukkig zijn hydnophora stekken erg gewild.

Merk ik nog maar weinig van .:)
Eerst maar eens laten herstellen en dan over een maandje weg .
Kan nu geen stekken meer bijmaken , sump en stekkenbak staan propvol .
 
Gisteren zat ik te kijken naar hoe goed de groene monti tegen de achterwand groeit , fotoke van gemaakt van de grote poliepexpansie .
En vandaag ligt een groot stuk beneden :mad: Ik denk dat er intussen al hetzelfde van wat je ziet er ook al een keer is vanaf gevallen .
Vandaag ook eens een N-doc van triton opgestuurd .
 
Dat is zonde zeg :( Is het afgebroken of losgelaten?
Ik heb 3 verschillende kleuren montipora digitata en bij mij breken ze echt heel makkelijk af, heeft mij al veel onbedoelde stekken opgeleverd.
 
afgebroken , egel doorheen of combinatie van met zijn eigen gewicht , horizontaal op 15cm afgebroken (daar zit ie vast)
het is enkel bij de groene , bij de blauw grijze eigenlijk nooit , maar die zijn takken zijn ook dikker .
gisteren maar weer 6 stekken van gemaakt . staan er nu denk ik 80 of 90 in totaal :juggle:
 
ben ook eens spaarzaam vsv aan het toevoegen , 2x 2ml per dag .
nitraat/fosfaat is aan de hoge kant 2.5/5.0 over 0.08
en terug ijzer aan het doseren , 3 druppels per dag .
 
vorige week 2 hqi's vervangen , wat een verschil ineens .
zie je toch maar weer hoe hard een lamp achter uitgaat .
zaten er 16,5 maand in . Nu toch maar max. 12 maand aanhouden .
volgende week de volgende 2 . ander type een 16000 K.
Hoop dat ze gaan branden , want ik heb het al eens geprobeerd , enkel niet gelukt , lampen zijn wat beschadigd , keramiek stukje eraf en bij de ander een heel klein stukje glas . Als het niet lukt een dure les .

n-doc test ook terug , beetje verhoogde organische belasting .
logisch , ik overfilter niet . niet teveel aan doen als het allemaal goed draait is het advies van triton .
 
trace dsr , niet om fosfaat omlaag te brengen .
 
Ik zal t hier vast eerder gezegd hebben, maar ik kom niet verder dan: wauw!
 
Bedankt Fuubs en Lauwrensz .

Mijn grote paddestoel heeft wat last van de rode montiplaten , als je goed kijkt zie je waar die de monti's raakt (afhankelijk van de stroming en hoe hij zich "zet').
Een stuk afknippen zou gaan , echter wil ik dat niet . Verplaatsen ook geen optie . Iemand suggestie ?
Tis een groot stuk aan het worden , helemaal plat denk richting de 50 cm . Verkopen vind ik ook zonde , het is mijn eerst gekocht koraal destijds (al weer bijna 4 jaar terug)
Net een fotoke teruggevonden van een jaar of 3 terug .

paddestoeltje.JPG
 
Hij is wel heel mooi groot en ik snap heel goed dat je hem niet weg wil doen.
Naar mijn ervaring kunnen leders heel goed tegen netelende koralen, ik verwacht dan ook niet dat het erger zal worden als dit.
Een rand eraf knippen gaat ook prima met een paddestoel, deze herstellen heel snel, je moet er alleen voor zorgen dat je de vorm enigszins in tact laat zodat hij mooi blijft. Na 2 weken zie je er niets meer van.

Ik denk dat ik ervoor zou kiezen om hem bij te knippen, hij is veel te mooi om weg te halen.
 
Weet ik eigenlijk niet zo goed wat betreft de netelresistentie , dat kleine paddestoeltje wordt constant geneteld door de bruine broccoli , paddestoel is daar in elk geval niet blij mee , en komt slechts sporeadisch wat open . ook aan de broccoli zie je een verschil waar de paddestoel staat . De broccoli netelt een monti gewoon met stukken weg .
Ik zit er aan te denken om dat klein paddestoeltje eens aan de overloop te laten vastgroeien , weet alleen niet goed hoe aan te pakken .
 
Ik heb een rode tepelanemoon gehad die 6 maanden lang tegen een duivelsklauw gestaan heeft en er was alleen een soortgelijke rand te zien als bij jouw paddestoel. Als de anemoon maar even tegen een steen koraal aan kwam was er meteen een witte plek te zien.
Hij stond wel mooier open toen de anemoon weg was.
 
Net weer 3 nieuwe koralen bijgehaald ;)
3 groene montisoorten .
 

Terug
Bovenaan