Eerste plantenbak met "easy" planten ...


Christoph

Well-known member
Lid geworden
21 november 2018
Berichten
120
Leeftijd
50
Eerst even wat gegevens:

250l Bak gestart op 1/12/18
KH 2
GH 2
PH 6,8
NO3 probeer ik rond 10ppm te houden
PO4 probeer ik rond 1ppm te houden

Geen voedingsbodem, filter zand
toevoeging 25ml/week Profito en BioCO2 rond de 15mg/l
1/12/18 een aantal tabletten JBL Ferropol Root toegevoegd.

visjes: een 10-tal Poecilocharax weitzmani

Licht 2 balken, 54W 840 en 28W 840 branden 8u.

25°C

Ververs 1/3 tweewekelijks met regenwater.

Draadalgen overal zowat veel of wat minder aanwezig.
En graag wil ik nog een aantal foto's met mijn bemerkingen meegeven.
Graag wat raad.

Overzichtje:

20190117_120609.jpg


Eleocharis viviparus: het overgrote deel van de algen hangt hierin...

20190117_120626.jpg


Pogostemon erectus: groeit wel, maar blijft eerder traag en laagblijvend

20190117_120632.jpg


Stauroggyne repens: blijft heel laag, kreeg allemaal grondscheuten maar gaan precies niet omhoog.

20190117_120638.jpg


Lilaeopsis novae-zelandiae: vormen nu wel wortels en af en toe een nieuwe scheut maar ook traag, misschien nog wat aanpassen aan submers.

20190117_120645.jpg




20190117_120656.jpg
 
toevoeging 25ml/week Profito en BioCO2 rond de 15mg/l

Bio co2 is moeilijker om stabiel te houden en draadalg is een gevolg van te weinig CO2 of wisselende co2 niveau's...

Met profito voeg je trouwens enkel sporen toe, er zit geen nitraat of fosfaat of kalium in... Je planten hebben niet voldoende voeding ter beschikking nu. Tenzij je nog iets anders toevoegt?


NO3 probeer ik rond 10ppm te houden
PO4 probeer ik rond 1ppm te houden

Aangezien je zegt dat je met regenwater ververst en je geen nitraat of fosfaat toevoegt vraag ik me af hoe je dat precies stuurt? Voeg je dan toch nog andere voeding toe?
In dat geval zou ik wat meer doseren.

Ik zie naast de draadalgen ook blauwalg (voorlaatste foto, centraal, in de lilaeopsis en ook in de staurogene zit blauwalg!) en ook zie ik heel veel vuil op de bodem en op het hout...
Blauwalg houdt van vervuiling dus dat ga je moeten aanpakken voor het escaleert...

1-Alle draadalg, blauwalg, andere alg en vervuiling manueel verwijderen. Draadalg met een sateprikker, blauwalg hevelen. Bodem hevelen, wapperen, hout schuren.
2-Veel verversen, ook een percentage kraanwater toevoegen want je kh en gh zijn onnodig laag.
3-Ook macro-voeding (nitraat, fosfaat en kalium) beginnen doseren.
4-CO2 eventueel wat hoger maar vooral zorgen voor stabiele levels. Beter geen co2 dan wisselende co2 imo.
5-Licht evalueren, je hebt vrij weinig licht voor 250 liter denk ik.
6-Filtratie evalueren: je hebt echt veel vuil op de bodem en het hout. Dus er is iets mis met de flow/distributie/werking van je filter.
Of zijn dat allemaal plukjes baardalg dat ik zie?
7-Meer verversen! Wekelijks!
Beter schoonmaken van bodem en verwijderen van algen bij elk onderhoud.


Op zich zien je planten er niet zo slecht uit dus met wat aandacht krijg je de bak wel op de goede weg denk ik!

Vraagjes:
Hoe lang brandt je verlichting?
Schakel je de bio CO2 uit 's nachts of hoe pak je dit aan?
Welke filter gebruik je en hou zijn de slangen geplaatst?
 
Laatst bewerkt:
6-Filtratie evalueren: je hebt echt veel vuil op de bodem en het hout. Dus er is iets mis met de flow/distributie/werking van je filter.
Of zijn dat allemaal plukjes baardalg dat ik zie?
Yep, alsook op het hout.

Hoe oud zijn je T5 buizen @Christoph ?


Zo te zien zitten er nog geen vissen in. Hier nog wat extra tips dat je naast dat van Willem kunt doen.
-waterwissel doen van 90% waarbij je zoveel mogelijk rotzooi laat opstuift met je handen en opzuigt me de slang. Daarnaast de gehele bovenste laag van je zand (waar de algen dus op zitten) mee afhevelen en wegdoen.
-terwijl je waterpeil zo laag is kun je alle stukjes baardalg met een penseeltje/kwast 'verven' met Easycarbo en 5-10 minuten laten intrekken.
-vervolgens de bak weer vullen, stap 1 van mij herhalen en dit blijven doen totdat er geen rotzooi meer drijft.
 
Zover ik het kan bekijken zie ik ook veel draadalg en wat plukjes baardalg en dat duidt toch op problemen met de co2.
 
Ik wou er ook nog bij vermelden dat Hydrocotyle leucocephala ook redelijk laag blijft en traag groeit terwijl ik verwachtte dat deze plant heel snel zou gaan groeien,
20190117_120705.jpg


dat Hygrophila corymbosa en Limnophila heterophylla goed groeien

20190117_143142.jpg
20190117_142859.jpg


en dat ook Echinodorus ozelot Red wel bladeren vormt maar ook heel laag blijft

20190117_120659.jpg
 
Die rode Ozelot heb ik er ook 2 van, aan de ene kant van de bak blijft hij laag maar wel genoeg nieuwe bladeren aanmaakt, terwijl hij aan de andere kant bijna de bak uitgroeit.
Beiden hebben klei aan de voeten staan, de kleinere staat echter meer in de stroming. Misschien dat het daar iets mee te maken kan hebben?
 
Bio co2 is moeilijker om stabiel te houden en draadalg is een gevolg van te weinig CO2 of wisselende co2 niveau's...

Met profito voeg je trouwens enkel sporen toe, er zit geen nitraat of fosfaat of kalium in... Je planten hebben niet voldoende voeding ter beschikking nu. Tenzij je nog iets anders toevoegt?


Vraagjes:
Hoe lang brandt je verlichting?
Schakel je de bio CO2 uit 's nachts of hoe pak je dit aan?
Welke filter gebruik je en hou zijn de slangen geplaatst?

Wel ik hou met poeders NO3 op 10 en PO4 op 1
De lampen branden 8u, nu heb ik 1 lamp gedoofd omdat ik dacht meer een evenwicht te creeeren
Ik schakel mij bioCO2 niet uit, ik heb een omgekeerd bakje boven de diffuser hangen waardoor het teveel aan CO2 kan wegglippen. Das de theorie. Als ik smorgens de CO2 check zie ik geen grote schommelingen...voor zover ik dat op zicht kan vergelijken.

20190117_150151.jpg


een fotootje van de filter:

20190117_150133.jpg


20190117_145910.jpg
 
Die rode Ozelot heb ik er ook 2 van, aan de ene kant van de bak blijft hij laag maar wel genoeg nieuwe bladeren aanmaakt, terwijl hij aan de andere kant bijna de bak uitgroeit.
Beiden hebben klei aan de voeten staan, de kleinere staat echter meer in de stroming. Misschien dat het daar iets mee te maken kan hebben?

Helaas, ze staan beide uit de stroming.
 
82 watt op 250 liter is lage verlichting, ongeacht hoe oud de buizen zijn. Dat bedoelde ik eigenlijk...

Ok, dan is 54W veel te laag, ik laat de 28W lamp terug branden.
Ik had gericht naar ongeveer 0,3W/l, een lage verlichting maar wel goed genoeg voor de easy planten.
 
Zover ik het kan bekijken zie ik ook veel draadalg en wat plukjes baardalg en dat duidt toch op problemen met de co2.

Toch ?... Ik heb nochthans een redelijk stabiele conc. aan CO2 als ik mijn zicht op mijn leeftijd nog mag vertrouwen, bellen varieren wel van 35 tot 50.
 
Laatst bewerkt:
Wel ik hou met poeders NO3 op 10 en PO4 op 1
De lampen branden 8u, nu heb ik 1 lamp gedoofd omdat ik dacht meer een evenwicht te creeeren
Ik schakel mij bioCO2 niet uit, ik heb een omgekeerd bakje boven de diffuser hangen waardoor het teveel aan CO2 kan wegglippen. Das de theorie. Als ik smorgens de CO2 check zie ik geen grote schommelingen...voor zover ik dat op zicht kan vergelijken.

Bekijk bijlage 266362

een fotootje van de filter:

Bekijk bijlage 266363

Bekijk bijlage 266364


Met je uitstroom half boven water verlies je veel van je co2 denk ik.
Wanneer er 24/7 co2 wordt toegevoegd wordt er ook regelmatig 's nachts (extra) belucht omdat anders het co2 gehalte tijdens de nachturen kan oplopen.
Ik wil zeker niet zeggen dat bio-co2 niet werkbaar is, hé maar het is wel een pak moeilijker om stabiel te houden en een stuk bewerkelijker maar soit.

Voor de rest blijf ik wel bij het al gegeven advies. ;)



Enne: ik ben geen kenner van elektriciteit, alles behalve zelfs!!
Maar is die tl-aansluiting 100% waterproof, ja? :juggle::S




Ok, dan is 54W veel te laag, ik laat de 28W lamp terug branden.
Ik had gericht naar ongeveer 0,3W/l, een lage verlichting maar wel goed genoeg voor de easy planten.

Je kan dat wel doen met de geschikte planten maar dan wordt de bio-co2 misschien wat overbodig?
Extra werk en extra risico op schommelingen...

Maar ik weet niet of al jouw planten het goed gaan blijven doen met zo weinig licht.
Met 82 watt zit je inderdaad op 0,3 w/l maar met 54 zit je amper op 0,2w/l...
Watt per liter is nu natuurlijk zeer relatief maar hoe dan ook is dat wel echt zeer weinig lijkt me.
 
Begin ik met de N en P te verhogen naar 15 en 1,5 ? Dat lijkt me gemakkelijk te doen.
De verlichting hou ik nog even op 0,3W/l. Maar ik geloof graag dat hier ook de oorzaak kan zitten.
De bioCO2, tjah, wacht ik ook nog even af... Het is geen lange termijn plantenbak dus flessen zou ik nog liever wat uitstellen.

Ik vind het toch raar dat bepaalde planten laag blijven als de verlichting aan de lage kant is.

Ik moet nog wat geduld leren hebben, heb geen ervaring met dit soort plantenbakken, Maar ik zal bij verversen ook proberen zoveel mogelijk als weg te zuigen.
Waarom wordt er eigenlijk wekelijks verversing aanbevolen terwijl ik ervan uitging dat een plantenbak juist minder zou moeten ververst worden in vergelijking met een cichlidenbak ?
 
Condens heb ik niet, geen druppel water op te merken in mijn viskot, maar ik begrijp je bekommernis. Hou ik in de gaten...
 
Condens heb ik niet, geen druppel water op te merken in mijn viskot, maar ik begrijp je bekommernis. Hou ik in de gaten...

Het is dus een volledig open bak, geen (deels) afgesloten kap?
Maar ik schreef condens bewust tussen haakjes, ik dacht bvb ook aan momenten waarop je wat planten snoeit en uit de bak haalt, of je spat wat tijdens het verversen of er drupt iets van je filterbak of ...

Zo dicht bij/boven een gevuld aquarium waar je ook nog geregeld in werkt kan je best waterbestendige koppelingen gebruiken ongeacht de condens.
My two cents...
;)
 
Maar ik weet niet of al jouw planten het goed gaan blijven doen met zo weinig licht.
Met 82 watt zit je inderdaad op 0,3 w/l maar met 54 zit je amper op 0,2w/l...
Watt per liter is nu natuurlijk zeer relatief maar hoe dan ook is dat wel echt zeer weinig lijkt me.
Hij heeft er wel reflectors boven hangen hé. Ik heb hier 150 liter met 2x39W=78W T5 totaal, zonder reflectors. En dat is ruim voldoende voor mijn tapijtje. Dus mét reflectors op 250L moet hij toch toekomen lijkt mij. Ik zou het eerder in de stroming zoeken + gebrek aan CO2.
 
Hij heeft er wel reflectors boven hangen hé. Ik heb hier 150 liter met 2x39W=78W T5 totaal, zonder reflectors. En dat is ruim voldoende voor mijn tapijtje. Dus mét reflectors op 250L moet hij toch toekomen lijkt mij. Ik zou het eerder in de stroming zoeken + gebrek aan CO2.

Wel ik kan me voorstellen dat ik misschien te weinig rondpomp.....
CO2 zal ik proberen wat te verhogen.
 
Het is dus een volledig open bak, geen (deels) afgesloten kap?
Maar ik schreef condens bewust tussen haakjes, ik dacht bvb ook aan momenten waarop je wat planten snoeit en uit de bak haalt, of je spat wat tijdens het verversen of er drupt iets van je filterbak of ...

Zo dicht bij/boven een gevuld aquarium waar je ook nog geregeld in werkt kan je best waterbestendige koppelingen gebruiken ongeacht de condens.
My two cents...
;)

Ik ben zo een aquariaan die zijn lampen ook al eens onderwater heeft moeten gaan uitvissen en zich geen vragen stelt hoe veilig het is.
 
400-1000l/h opvoerpomp Eheim, en nieuwe. Zie wel juist dat ze niet open stond en dus waarschijnlijk maar 400l/h op pompte....

Heb nog een stromingspompje van 2500-5000l/h liggen of opvoerpompjes met een kleiner debiet...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het eerder in de stroming zoeken + gebrek aan CO2.

Inderdaad, sowieso flow, distributie en co2 moeten herbekeken worden maar dat zijn maar 2 van de 7 punten die ik al aanhaalde. ;)

Maar alleen co2 en stroming aanpakken zal niet volstaan, een bredere aanpak icm aanpassingen blijft volgens mij noodzakelijk.
 
Nog twee kleine tips:

-De visjes die je hebt doen het volgens mij (?) ook prima op iets lagere temperatuur en ik las al meermaals dat baardalg goed gedijt bij 25 graden en meer maar geen grote fan is van temperaturen vanaf 23 graden of lager. Kan misschien helpen als deel van het strijdplan.

-Je hout geeft volgens mij vrij veel vuil af. Ik zou het eens (indien mogelijk buiten de bak) schoon schrobben en dan een L-nummer in de bak doen om het wat proper te schrapen. Of een kolonie garnaaltjes (eventueel japonica's). Japonica's zijn een beetje als 'santa's little helpers' in de strijd tegen algen, en zwerfvuil, ze doen niet alle werk voor je maar ze helpen wel.
 
Je kan wat silicone op die lamp aasluitingen doen. Het zal de kans op ongelukjes aanzienlijk verminderen. Silicone werkt ook isolerend, dan is de kans dat condens zorgt voor kortsluiting ook weg. Ik zie wel dat de kabel naar beneden gebogen is, dat is uitstekend gedaan
 
Begin ik met de N en P te verhogen naar 15 en 1,5 ? Dat lijkt me gemakkelijk te doen.
De verlichting hou ik nog even op 0,3W/l. Maar ik geloof graag dat hier ook de oorzaak kan zitten.
De bioCO2, tjah, wacht ik ook nog even af... Het is geen lange termijn plantenbak dus flessen zou ik nog liever wat uitstellen.

Ik vind het toch raar dat bepaalde planten laag blijven als de verlichting aan de lage kant is.

Ik moet nog wat geduld leren hebben, heb geen ervaring met dit soort plantenbakken, Maar ik zal bij verversen ook proberen zoveel mogelijk als weg te zuigen.
Waarom wordt er eigenlijk wekelijks verversing aanbevolen terwijl ik ervan uitging dat een plantenbak juist minder zou moeten ververst worden in vergelijking met een cichlidenbak ?

Dat is niet raar. Licht is een eerste vereiste voor groei. Je plant wil niet echt groeien want ze krijgt te weinig licht dus is er weinig groei! Je waterwaarden komen nu wellicht nog redelijk over maar dat wordt anders wanneer je het plantenbestand een juiste lichtintensiteit biedt. Ook bij de Limnophila heterophylla waarvan je zegt dat ze goed groeit merk ik op dat hij onderop vol alg ziet. Je hebt misschien wel gemakkelijke planten maar ook zulke planten stellen eisen. Je moet per plant eens opzoeken hoeveel licht gevraagd wordt. Begin er eens mee om die lichtintensiteit te bieden. Daaraan zal je het CO2 niveau moeten aanpassen en weer daaraan overige bemesting. Je schrijft dat je nog niet aan CO2 toevoeging middels een CO2 systeem toe bent. Als dat het geval is moet je het gekozen plantenbestand aanpassen! Een aantal van je huidige bestand vallen dan af! Alleen op die manier kom je van je problemen af.
 
Toch raar dat men op de gespecialiseerde sites vertelt dat Limnophylla heterophylla matig tot veel licht nodig heeft, dat die plant ook heel snel groeit bij mij en dat men van bvb
Staurogyne repens zegt dat ze weinig licht nodig heeft terwijl die heel weinig groeit. En met medium licht bedoelen ze 20-30lumen/l. Ik geef ze 28lumen / liter.
Medium CO2 betekent 6-14mg/l, en de meeste van mijn planten hebben weinig CO2 nodig. Ik geef ze ongeveer 12-15mg/l.
Eigenlijk zie ik geen tekortkomingen in mijn bak als ik die sites mag geloven. Het enige waar ik dan wel aan denk is stroming en ciculatie....
Of ben ik nu heel koppig ?
 
och raar dat men op de gespecialiseerde sites vertelt dat Limnophylla heterophylla matig tot veel licht nodig heeft, dat die plant ook heel snel groeit bij mij en dat men van bvb
Staurogyne repens zegt dat ze weinig licht nodig heeft terwijl die heel weinig groeit.
Ik dacht dat Limnophylla heterophylla zijn voeding volledig uit de waterkolom haalt en Staurogyne repens een waterkolom en bodem voeder is. Misschien helpt wat kleinbolletjes aan de wortels? Maar dit ben ik totaal niet zeker, iemand met meer ervating in planten zal dit wel beter weten ;)
 
Ik geef ze 28lumen / liter.
Medium CO2 betekent 6-14mg/l,
Daar zat ik ook zo ong. op met mijn bak, (wel met de binnenkant van de kap met alu folie beplakt) tot en met de medium plantjes ging dat nog goed.
Staurogyne repens heb ik ook een keer gehad, maar die deed het niet best bij mij.
 
Staurogyne repens heb ik ook een keer gehad, maar die deed het niet best bij mij.

Bij mij komt hij ook niet van de grond....

Ik probeer de circulatie wat te verbeteren en het voedselaanbod zo stabiel mogelijk te houden.
 
ja je moet toch wat proberen, ik had eigenlijk ook maar een simpel binnenfilter, geen sproeibuis, maar pompte wel redelijk hard.

Maar al met al groeit het toch wel?

De foto's van de Hygrophila corymbosa en Limnophila heterophylla zien er goed uit
 
Succes, bij mij duurde het ook even voor het allemaal lekker liep.
 
Toch raar dat men op de gespecialiseerde sites vertelt dat Limnophylla heterophylla matig tot veel licht nodig heeft, dat die plant ook heel snel groeit bij mij en dat men van bvb
Staurogyne repens zegt dat ze weinig licht nodig heeft terwijl die heel weinig groeit. En met medium licht bedoelen ze 20-30lumen/l. Ik geef ze 28lumen / liter.
Medium CO2 betekent 6-14mg/l, en de meeste van mijn planten hebben weinig CO2 nodig. Ik geef ze ongeveer 12-15mg/l.
Eigenlijk zie ik geen tekortkomingen in mijn bak als ik die sites mag geloven. Het enige waar ik dan wel aan denk is stroming en ciculatie....
Of ben ik nu heel koppig ?
De Staurogyne repens zowel als de Limnophylla heterophylla zijn volgens neutrale bronnen het best gebaat bij intensief licht. Hun tolerantie is echter erg groot waardoor je bij de aanbieders vaak ziet staan; matig tot veel licht. Uiteraard maakt dat de kopers groep groter. De Limnophila doet het goed in hard/alkalisch wat ook een mogelijke verklaring is voor het feit dat deze plant het, volgens jezelf, wel goed doet. Je hebt een, volgens mij, CO2 tekort. Dus wat harder water. Staurogyne gedijt beter in zachter tot middelhard water, zo tussen PH 6.5 en 7.5. Beide hebben baat bij een voedselrijke bodem. Je probleem, dat maakt ook dit weer duidelijk zit in de licht/CO2 verhouding.
 
De Staurogyne repens zowel als de Limnophylla heterophylla zijn volgens neutrale bronnen het best gebaat bij intensief licht. Hun tolerantie is echter erg groot waardoor je bij de aanbieders vaak ziet staan; matig tot veel licht. Uiteraard maakt dat de kopers groep groter. De Limnophila doet het goed in hard/alkalisch wat ook een mogelijke verklaring is voor het feit dat deze plant het, volgens jezelf, wel goed doet. Je hebt een, volgens mij, CO2 tekort. Dus wat harder water. Staurogyne gedijt beter in zachter tot middelhard water, zo tussen PH 6.5 en 7.5. Beide hebben baat bij een voedselrijke bodem. Je probleem, dat maakt ook dit weer duidelijk zit in de licht/CO2 verhouding.

Ik geloof graag dat mijn probleem ligt bij het licht of CO2, al heb ik heel zacht water. GH 2 KH 1,5. Dus als de Limnophylla het goed doet is dat waarschijnlijk niet omdat ik hard water heb. Mijn pH schommelt tussen 6,7-6,9
 

Terug
Bovenaan