eerste nestje eitjes apistogramma cacatuoides


rick.v

Member
Lid geworden
30 augustus 2020
Berichten
14
Leeftijd
21
Locatie
den bosch
hoi allemaal,
even vooraf ik ben compleet nieuw op dit forum dus alvast sorry als ik dit ergens anders had moeten doen.
ik heb sinds 2 weken een jong koppeltje apistogramma cacatuoides in mijn beplante tank, ik heb 3-4 dagen geleden gezien dat er eitjes zaten aan de onder kant van een steen.
het vrouwtje past er goed om maar volgens mij heeft ze nu toch een hoop eitjes opgegeten (helaas).

ik merk wel dat het vrouwtje opnieuw eitjes wil gaan leggen want ze is het mannetje heel erg aan het uitdagen en naar haar "grotje"proberen te leiden. het mannetje lijkt hier alleen wat minder zin in te hebben, alleen het vrouwtje reageert een beetje agressief op het mannetje als hij niet mee werkt.

waar zou dit aan kunnen liggen? of is dit normaal, en moet ik nog meer eitjes verwachten binnenkort of zit dat er voor nu niet meer in?

ik hoop dat iemand mij verder zou kunnen helpen.

alvast bedankt,

gr rick
 
Hihihi welk ... grotje?! :oo

Klinkt niet echt heel logisch dat ze zo snel alweer eitjes wil leggen. Wel dat ze er een paar heeft opgegeten. Degene die niet bevrucht zijn, worden wittig en die eten ze vaak op zodat de rest niet ook gaat schimmelen.

Succes met je nestje! Groetjes
 
ze heeft het bodem spul onder de stenen uitgehaald en daar haar "grotje"gemaakt :)

ze heeft bijna de helft van al haar eitjes opgegeten, ook de eitjes die al in de wiggler stage waren :(
 
Lijkt me erg bijzonder om zo van dichtbij te zien! Mocht je grappige foto’s van het stel hebben dan zie ik ze graag :) ik had een stel Ramirez en het derde nestje was pas succesvol. Ze moesten eerst oefenen ;p
 
ik zal is wat foto's en filmpjes gaan maken, het is erg leuk om naar te kijken hoe ze samen werken om een veilig plekje te creëren voor de eitjes :)

weet jij hoelang het kan duren voordat ze weer eitjes leggen? want het lijkt erop alsof het vrouwtje er al weer klaar voor is
 
ik zal is wat foto's en filmpjes gaan maken, het is erg leuk om naar te kijken hoe ze samen werken om een veilig plekje te creëren voor de eitjes :)

weet jij hoelang het kan duren voordat ze weer eitjes leggen? want het lijkt erop alsof het vrouwtje er al weer klaar voor is
Soms leggen vrouwtjes niet al hun eitjes ineens. Dus dan kunnen ze direct nadien terug afleggen. Maar zelfs al leggen ze alles, dan heben ze binnen de 7-10 dagen terug nieuwe.
 
ik heb net bij de eitjes gekeken maar ik zie helemaal niks meer zitten, kan dat komen omdat ze uitgekomen zijn en ik de vrijzwemmers gewoon niet in mijn bak kan vinden of heeft ze de rest ook opgegeten?

het goeie nieuws is wel dat ik een tweede nestje met eitjes heb gevonden :)
 
het goeie nieuws is wel dat ik een tweede nestje met eitjes heb gevonden :)
Is maar de vraag of dat goed nieuws is, in de natuur leggen ze ook niet zovaak een nestje achter elkaar, vissen kunnen zich in aquaria letterlijk doodbroeden, verstandiger is om in te grijpen en d etemperatuur 2 graden te verlagen zodat ze niet in constante broedmodus staan
 
@Nicolientje-W mijn aquarium draait nu op 22,5/23 graden dus ik weet niet of het slim is om die 2 graden naar beneden te doen
 
Ik zou me nu nog echt geen zorgen maken over uitputting, het is maar de tweede keer en dat kan prima gebeuren. Als dit vaker gebeurt zou ik er inderdaad wel iets aan doen.
 
ik heb van meerdere mensen begrepen dat als het het eerste nestje eitjes is en het gaat fout dat ze de eitjes opeten en het meteen nog een keer proberen, ik denk dan dat ze daar mee bezig zijn.....

maar mocht dit aanhouden dan ga ik er wel wat aan doen want ik heb ook helemaal geen ruimte voor al die kleine visjes :(
 
net even bij de eitjes gekeken en tot mijn grote verbazing zie ik dat de eitjes al zo goed als vrij zwemmers zijn :)
 

Terug
Bovenaan