Eerste kweekpoging Danio margaritatus


Gaat goed, zo te zien! Zijn al aardig gegroeid. Kleuren ze al wat meer?
 
De jongen van 6 weken krijgen zijn blauwig gekleurd, maar zijn nog geen stippen te bekennen.. zal nog komen...
 
Heb een 3e kweek.. zelfde set up, met het verschil dat ik in de de bak flijn zwart zand heb, meer mos en drijfplanten, maar geen verlichting. (Enkel daglicht)

Nu bijna een week na het verwijderen van de ouders (6 dagen heleden) nog maar 1 visje gezien.. nu is het in deze bak sowieso lastiger te zien, maar heb het idee dat de resultaten teleurstellend zijn. Ik hoop op nog wat meer jongen, maar betwijfel het..
 
Vandaag in de 3e bak 3 jongen tegelijk gespot vandaag. De jonfen uit het eerste nestje van 7 maart krijgen nu langzaam de goudkleurige stippen.. en de kweek van begin maart doet het ontzettend goed. Is wel bizar hoe groot de verschillen in grootte zijn van de diverse jongen!
 
Ik ben benieuwd naar de foto's van de jongen wanneer ze een mooi kleurtje hebben ;).
 
Leuk filmpje! Zijn er inderdaad behoorlijk wat.
Ik heb vandaag net 3 vrouwtjes bij gekocht. Heb nu 3 mannen en 4 vrouwtjes.

Wat is bij jou nou de meest effectieve manier geweest om ze te kweken?
 
Ik heb vandaag alle jongen geteld bij het verhuizen naar een andere bak. Het zijn er in totaal 69 van 2 kweken :) 1 kweek waren 11 stuks.. de andere 58 stuks.

De kweek van 58 stuks was in een 60 cm met veel mos in de bak, goedkoop aquariumgrind en 2v en 1m in de bak. Een week erin laten zitten, waarvan 3 dagen gevoerd met watervlooien en om de dag 30% verversen met koud water. De thermostaat heb ik de laatste 2 dagen overigens ook uitgezet bedenk ik net..
 
Oke dan, mooie samenvatting. Ik hoop het ook nog eens te gaan proberen, ben al javamos aan het sparen :p.
Wat was de begin temperatuur? En hoe ver is de temperatuur gedaald toen je de thermostaat uit had?

Heel leuk om al die jonkies te zien zwemmen!
 
Ik heb niet gemeten.. thermostaat staat op 24. En zal teruggezakt zijn tot 20-21 graden.
 
Oke.

Zou het met 1 vrouw en 1 of 2 mannen ook lukken denk je? Ik heb wel 4 vrouwen alleen is slechts een geslachtsrijp. Dat kun je naar mijn informatie zien aan het zwarte puntje dichtbij de anaalvin van de vrouw. Iemand die dit kan verifi�ren?

Groetjes.
 
N.a.v. de research die ik heb gedaan voor het pogen tot kweken lijkt het mij onverstandig met 1 vrouw en 2 mannen. Beter meer vrouwen dan mannen, maar ik heb ook gelezen dat mensen het 1 op 1 deden en dit ook werkte. Je kan het geslachtsonderscheid gemakkelijk zien:

Vrouwen: valer van kleur, anaalvin is niet met het rode patroon bekleed zoals dat bij mannen is, maar is vaak alleen oranje/roodachtig dichtbij het lichaam. En je kan de legbuis zien (het zwarte stipje bij de anaalvin).

Mijn volgende poging zal worden met een grotere groep. Ik ga experimenteren met bijvoorbeeld 10 vrouwen en 5 mannen. Althans.. dat is de planning.
 
Het zwarte stipje bij de legbuis is toch alleen te zien bij de geslachtsrijpe vrouwtjes? Ik heb op dit moment dus 4 vrouwtjes, waarvan 2 de legbuis is de te zien. De andere 2 vertonen alle uiterlijkheden van vrouwtjes, alleen dat zwarte stipje ontbreekt. De mannen zijn duidelijk vollediger op kleur, donkerder gekleurd en de buik is ook gekleurd, wat bij de vrouwtjes dus veel lichter is.

Ben zeer benieuwd hoe het je verder vergaat met de kweek. Wel super tof dat je zoveel jonkies hebt, lijkt me erg leuk om te zien opgroeien.

Ik ben zelf nog wat aan het brainstormen over de aanpak. Wellicht dat ik de andere vissen wat ga verhuizen zodat deze bak voor de margaritatussen overblijft en dan wellicht nog iets uitbreiden.
Maar ik was sowieso van plan nog een 60 cm aquarium op te starten waar ik met een zandbodem ga werken en wellicht corydorassen wil gaan houden. Echter kan ik deze bak in het begin ook als kweekbak gebruiken voor de galaxy's. Ik blijf nog even nadenken ;).
 
Als die alleen zichtbaar zijn bij geslachtsrijpe vrouwtjes, dan zijn ze bij mij wel erg vroeg geslachtsrijp! Zie dit bij dieren van 6-8 weken oud die nog maar net de eerste blauwe gloed krijgen.
 
Oke, dus die zichtbare legbuis is aanwezig bij de vrouwtjes, ongeacht hun leeftijd?
Ik neem dan aan dat bij de mannetjes dit zwarte stipje bij de anaalvin niet te zien is?
 
bij mannen, althans de volwassen mannen zie ik dit niet nee..
 
Een korte update: inmiddels zijn er 10 jongen verhuist naar iemand anders en zit de rest in mijn gezelschapsbak.
Heb wel behoorlijk veel vergroeide exemplaren. Uiteindelijk van de 68 jongen maar ong. De helft die geen vergroeide vinnen of lichaam hadden.. is dit normaal? Of heb ik gewoon dikke pech?
 
Hoe zou je de vergroeiingen typeren/omschrijven?
 
Het gaat dan vooral om staartvinnen die uit een deel bestaan en in een punt lopen. Verder enkele visjes met een wat vreemde kronkeling in hun lijf. Niet direct een kromme rug, maar lopen niet mooi rond bij de buik, zit een knikje in.
 
Hoe gaat het met de jongen? Groeien ze goed?

Ik heb inmiddels sinds ongeveer 1 a 2 weken, 10 galaxy's in een 60 cm bak zitten met veel mos. Verder geen andere vissen en voer ze veel diepvriesvoer.

Er gebeurt echter heel weinig, moet ik nog iets doen met water verversen bijvoorbeeld? Ze lijken vooral heel erg schrikachtig, ze staan in mijn vissenkamer dus een donkere omgeving(wel met tl boven het aquarium) en ik kom daar af en toe op een dag.

Groetjes.
 
Grappig, maar net vanochtend veel paringsgedrag bij de galaxy's gezien. Ze hadden het erg druk met elkaar en ik geloof zelfs dat ze echt gepaard hebben.

Ben benieuwd, ik kan de 10 volwassenen nog niet verplaatsen omdat mijn 80 cm nog niet ingedraaid is. Hopelijk komen er jongen en worden ze niet opgegeten.

Groetjes.
 
Bij mijn pogingen ververs ik dagelijks/om de dag met koud water. Na 1 week verwijder ik de ouders. Inmiddels heb ik ook wat foto's kunnen schieten met mijn nieuwe camera. Deze zijn echter te groot om hier te uploaden!

Om echt veel jongen over te houden, zou ik adviseren om de ouders echt te verwijderen..
 
Sinds vanmiddag 2v en 1m rasbora galaxy in een 40x25x25 kweekbakje met veel mos en hout gedaan.
Sponsfilter en thermostaat(22 graden) erbij en nu een paar dagen goed voeren.
Kweekpoging chinese danio's was op die manier wel gelukt, hopen dat er bij de galaxy's ook iets gebeurt.
 

Terug
Bovenaan