Eerste kweek met chlamydogobius eremius


A

Aerialgirl

Guest
Mijn chlamydogobius eremius / Woestijngrondel, heeft sinds ongeveer een week zijn eerste nestje wat hij actief bewaakt en verzorgd.
Ik heb een perfect uitzicht op het nestje, en kan zelfs de eitjes zien. Gister ontdekte ik al oogjes in het legsel, natuurlijk betekend dat het nestje goed is bevrucht.

Aangezien deze soort maar 1 jaar oud wordt wil ik graag de populatie in stand houden.
Ik wil de eitjes in een eigen bakje laten uitkomen zodat er geen fry wordt opgegeten. Maar wanneer kan ik dit het beste doen? Ik las dat na 10-17 dagen de eitjes uitkomen. Dat is een marge van een week. Het liefst zet ik de eitjes zo laat mogelijk over.
Ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft met deze soort die me kan helpen!

IMG_20181110_123631.jpg


IMG_20181110_125359.jpg


IMG_20181031_182021.jpg
 
Hoe gaat het met de eitjes?

Een hele late reactie maar het gaat goed met het nestje! De eitjes kwamen uiteindelijk op dag 11 al uit, ze zaten nog in de grote bak en heb ze toen ik het zag direct overgezet in hun eigen bakje.
Slechts het halve nestje was bevrucht, maar dat was toch goed voor zo'n 40 kleintjes!
Helaas ben ik er wat verloren doordat ik ze samen had gezet met iets grotere rhinogobius fry. Die deden in het begin niks, maar een week later was het verschil zo groot dat ze toch de kleinere chlamydogobius gingen eten.
Die rhinogobius fry was nog lastig uit te vangen ook :br: nu zitten ze apart en gaat alles weer goed. Ze zijn nu 3 weken oud. De ouders hebben al weer een nieuw nest gemaakt dat volgende week uit komt.

Foto's : Nestje, net uitgekomen fry, fry na 2 weekjes

IMG_20181205_110812.jpg


IMG_20181205_110820.jpg


IMG_20181205_110829.jpg
 
Ondertussen zijn de fry al aardig gegroeid, en zitten ze in een grotere bak die ook wat meer is ingericht. Ze zijn meer zichtbaar dus ik denk dat ze het wel op prijs stellen.

Ze zijn nu 5 weken oud, ik voer artemia nauplien en micro aaltjes, volwassen watervlo en artemia kunnen de grootsten ook al eten.



IMG_20181222_113701.jpg
 

Terug
Bovenaan