Eerste co2 set aanschaffen


Madoow

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2023
Berichten
49
Leeftijd
28
Hallo!

Ik ben langzaam aan het rondkijken voor mijn eerste co2 set. Ik heb het tot nu toe altijd zonder co2 gedaan. Ik zie co2 sets van 450 tot 180 euro. Wat is nu een slimme keus?

Ik zie deze van JBL:

Of deze van plantedbox:

Is een ph controller handig? Kan ik die los aanschaffen voor de plantedbox oplossing? Wat is beter? Ik zie dat je ook koppelstukjes hebt om de co2 met je uitstroom water te vermengen, daardoor minder dingen in de bak hangen?

Wie kan mij wat wijzer maken…
 
Het is een persoonlijke keuze. Ik heb hem werkend op een schakelklok. Wat vooral belangrijk is om op te letten is dat de werkdruk goed is in te stellen.
En een 2 kg fles, hervulbaar is erg gunstig idd.

Je kunt de visvoer webwinkel ook bellen om te informeren. Vullen kan ook bij de visvoer webwinkel.
 
Hallo!

Ik ben langzaam aan het rondkijken voor mijn eerste co2 set. Ik heb het tot nu toe altijd zonder co2 gedaan. Ik zie co2 sets van 450 tot 180 euro. Wat is nu een slimme keus?

Ik zie deze van JBL:

Of deze van plantedbox:

Is een ph controller handig? Kan ik die los aanschaffen voor de plantedbox oplossing? Wat is beter? Ik zie dat je ook koppelstukjes hebt om de co2 met je uitstroom water te vermengen, daardoor minder dingen in de bak hangen?

Wie kan mij wat wijzer maken…
Blijf weg bij die "merk" artikelen. Ze zijn te vaak te duur en passen veelal bij op spullen van hetzelfde merk. Overigens worden die "merk" spulletjes geproduceerd in China. Mijn advies zou zijn, nu we het toch over China hebben, om eens te kijken bij tante Ali. Koop alle delen altijd apart! Dus geen drukmeters met een gekoppeld magneet ventiel of druppeltellers. Is er dan eens iets kapot hoef je alleen dat deel maar te vervangen. Kies altijd voor de standaard norm. Kies je bijvoorbeeld voor drukmeters van Colombo moet je ook de veel duurdere gasflessen van Colombo gebruiken. Ga je werken met een automatisch systeem, dus met controller en een CO2 sensor kan je deze kiezen die ik altijd heb gebruikt en die van uitstekende kwaliteit was. Ook van tante Ali trouwens.

 
Hallo!

Ik ben langzaam aan het rondkijken voor mijn eerste co2 set. Ik heb het tot nu toe altijd zonder co2 gedaan. Ik zie co2 sets van 450 tot 180 euro. Wat is nu een slimme keus?

Ik zie deze van JBL:

Of deze van plantedbox:

Is een ph controller handig? Kan ik die los aanschaffen voor de plantedbox oplossing? Wat is beter? Ik zie dat je ook koppelstukjes hebt om de co2 met je uitstroom water te vermengen, daardoor minder dingen in de bak hangen?

Wie kan mij wat wijzer maken…
Zoek ff op mijn naam. Ik heb laatst een CO2 set gebouwd voor weinig.
Met een drukregelaar uit China en een soda Stream fles.
Ben zeer tevreden hier over

Ron
 
Misschien moet je eerst gaan bepalen waarmee je CO2 in je aquarium wil toevoegen. Als je bijvoorbeeld een atomizer of een difussor wil gaan gebruiken, dan vraagt dat een hogere werkdruk dan een CO2 reactor of flipper . De werkdruk moet nauwkeurig tot het gewenste druk level ingesteld kunnen worden.
 
Misschien moet je eerst gaan bepalen waarmee je CO2 in je aquarium wil toevoegen. Als je bijvoorbeeld een atomizer of een difussor wil gaan gebruiken, dan vraagt dat een hogere werkdruk dan een CO2 reactor of flipper . De werkdruk moet nauwkeurig tot het gewenste druk level ingesteld kunnen worden.
Is het een beter dan het ander? Een co2 inline reactor lijkt mij persoonlijk fijn, dan heb je niks extra’s in je bak hangen toch? Maar is het even efficient?
 
Is het een beter dan het ander? Een co2 inline reactor lijkt mij persoonlijk fijn, dan heb je niks extra’s in je bak hangen toch? Maar is het even efficient?
Ik had eerst een jbl inline diffuser maar vond de afgegeven druppels co2 in het water te groot. Ik heb nu een een atomizer pro van plantedbox sinds vorig jaar Vivarium.

 
Zoek ff op mijn naam. Ik heb laatst een CO2 set gebouwd voor weinig.
Met een drukregelaar uit China en een soda Stream fles.
Ben zeer tevreden hier over

Ron
Ik heb het net doorgelezen. Ziet er interessant uit. Welke verloopje heb je uiteindelijk gebruikt? Wil de gok wel wagen en het hiermee proberen haha.
 
Is het een beter dan het ander? Een co2 inline reactor lijkt mij persoonlijk fijn, dan heb je niks extra’s in je bak hangen toch? Maar is het even efficient?
Een goede reactor werkt uitstekend. De CO2 lost 100% op en verlangt geen hoge werkdruk. Ik ben begonnen met een flipper en daarna een paar diffusors gebruikt maar was er na een poos helemaal klaar mee. Hrt CO2 gebruik was hoog en kreeg de dropchecker met moeite licht groen. Daarna heb ik zelf een reactor samengesteld, en sindsdien werkt het goed. Later nog een PH controller uit China aan toegevoegd. Het CO2 verbruik is daarna nog verder afgenomen.
Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Er zijn vast forumleden die het op een andere manier doen en daarmee goede resultaten behalen.
 
Zoek ff op mijn naam. Ik heb laatst een CO2 set gebouwd voor weinig.
Met een drukregelaar uit China en een soda Stream fles.
Ben zeer tevreden hier over

Ron

Ik heb even nog een keer gekeken. Ik zie je verloopt met drukmeter. De 2 meters bovenop geven ook de flesdruk aan toch? Is dit niet dubbelop? Wat is handig?
 
Ik heb het net doorgelezen. Ziet er interessant uit. Welke verloopje heb je uiteindelijk gebruikt? Wil de gok wel wagen en het hiermee proberen haha.

deze CO2 Drukregelaar gekocht


En deze verloop

deze heeft inderdaad ook een Drukmeter voor de fles, is misschien dubbel maardan was ik boven €10 en word het binnen 10 dagen verstuurd.
en je weet nooit later..

hierop een sodastream fles en een slangetje en klaar voor gebruik

Ron

PS eventueel een dropchecker voor weinig en werkt

 
deze CO2 Drukregelaar gekocht


En deze verloop

deze heeft inderdaad ook een Drukmeter voor de fles, is misschien dubbel maardan was ik boven €10 en word het binnen 10 dagen verstuurd.
en je weet nooit later..

hierop een sodastream fles en een slangetje en klaar voor gebruik

Ron

PS eventueel een dropchecker voor weinig en werkt


En dan een diffuser moet je nog hebben toch? Of reactor? terugslagventiel? Vergeet ik nog iets? Weet je de diameter van de slang?
 
En dan een diffuser moet je nog hebben toch? Of reactor? terugslagventiel? Vergeet ik nog iets? Weet je de diameter van de slang?

Diffuser en de slang heb ik hier gekocht, heb een twinstar mini, CO2 slang van Dennerle.
een terugslagventiel moet ik nog bestellen, bv deze

 
Is het een beter dan het ander? Een co2 inline reactor lijkt mij persoonlijk fijn, dan heb je niks extra’s in je bak hangen toch? Maar is het even efficient?
Er is wel een volgorde. Van minst goed tot prima; Flipper, diffuser al of niet inline en tenslotte een reactor.
 
Ik moet zeggen dat ik een flipper prima vond werken en niet minder dan de inline die ik nu heb. Wel is het de kunst om met de flipper een bepaalde werkdruk met een bepaald aantal bellen toe te voegen zodat ze heel rustig opstijgen en zo goed als helemaal oplossen.
Ik heb niet de indruk dat je met een goede afstelling van de flipper meer co2 kwijt bent dan met een inline. Wel werken flippers maar tot een bepaalde inhoudt.
 
Inline is een fijn idee maar ik heb die net weer weggedaan omdat ik er helemaal geen controle meer over had hoeveel CO2 de bak in gaat.
 
Inline is een fijn idee maar ik heb die net weer weggedaan omdat ik er helemaal geen controle meer over had hoeveel CO2 de bak in gaat.
Ik gebruik deze nu ook maar ook valt me op dat er toch vrij veel niet goed oplost .
 
Ik gebruik deze nu ook maar ook valt me op dat er toch vrij veel niet goed oplost .
Ik weet het niet.
Had die inline er nu 3? jaar aan en vond het moeilijk met de bellenteller. De laatste keren zag ik nadat ik water gewisseld had op de computer dat de PH 6,9 was en eigenlijk zou hij heel wat hoger moeten zijn met normaal kraanwater.
 
Ik moet zeggen dat ik een flipper prima vond werken en niet minder dan de inline die ik nu heb. Wel is het de kunst om met de flipper een bepaalde werkdruk met een bepaald aantal bellen toe te voegen zodat ze heel rustig opstijgen en zo goed als helemaal oplossen.
Ik heb niet de indruk dat je met een goede afstelling van de flipper meer co2 kwijt bent dan met een inline. Wel werken flippers maar tot een bepaalde inhoudt.
En zijn bovendien lelijk zichtbaar in je bak...
 
Inline is een fijn idee maar ik heb die net weer weggedaan omdat ik er helemaal geen controle meer over had hoeveel CO2 de bak in gaat.
Naar mijn idee gaat er niets boven een automatisch systeem. Dus met een controller en sensor. Kan je dag en nacht laten aanstaan en de CO2 wordt heel regelmatig naar wens toegevoegd. En met daarnaast nog een reactor. Geen belletjes te zien in mijn bak en een zeer constant CO2 level.
 
En zijn bovendien lelijk zichtbaar in je bak...
Tja ik had hem op de achterwand langs de zijruit geplakt en een mooie Zwaardplant erbij en dan zie je hem amper hoor want hij is ook nogeens transparant. Maar goed mensen die geen techniek willen zien kunnen er problemen mee hebben.
Als ik voor de bak stond dan zag ik hem niet en alleen als ik via de zijruit de bak in keek dus maar dat stoorde me niet.
 
Ik heb die reactor ook aan de achterkant verstopt. In de kleine zie je hem bijna niet meer, in de grote staat er een dikke echinodorus voor.
Ik moet dat eens bekijken hoe dat met de computer en de sensor werkt. Tot nu toe was er te stom voor :oopss:
 
Naar mijn idee gaat er niets boven een automatisch systeem. Dus met een controller en sensor. Kan je dag en nacht laten aanstaan en de CO2 wordt heel regelmatig naar wens toegevoegd. En met daarnaast nog een reactor. Geen belletjes te zien in mijn bak en een zeer constant CO2 level.

Bedoel je dan met een PH controller? Want daar lees ik juist veel negatieve dingen over..
 
Bedoel je dan met een PH controller? Want daar lees ik juist veel negatieve dingen over..
Zoals wat? Inderdaad met een pH controller. Zelf heb ik lang met deze spullen gewerkt. Later zelfs door er zelf systemen voor te bouwen. In zo'n zelfgebouwde aquarium computer werd mijn verlichting, de temperatuur aangestuurd en mijn CO2 op een constant level naar mijn wens gehouden.

IMG_20190929_122527.jpgIMG_20190929_122534.jpg
 
Blijf weg bij die "merk" artikelen. Ze zijn te vaak te duur en passen veelal bij op spullen van hetzelfde merk. Overigens worden die "merk" spulletjes geproduceerd in China. Mijn advies zou zijn, nu we het toch over China hebben, om eens te kijken bij tante Ali. Koop alle delen altijd apart! Dus geen drukmeters met een gekoppeld magneet ventiel of druppeltellers. Is er dan eens iets kapot hoef je alleen dat deel maar te vervangen. Kies altijd voor de standaard norm. Kies je bijvoorbeeld voor drukmeters van Colombo moet je ook de veel duurdere gasflessen van Colombo gebruiken. Ga je werken met een automatisch systeem, dus met controller en een CO2 sensor kan je deze kiezen die ik altijd heb gebruikt en die van uitstekende kwaliteit was. Ook van tante Ali trouwens.


Ik heb ooit een goedkope regulator gekocht bij aliexpress dat zou ik niet aanraden, dat was echt troep, en je wilt iets wat heel fijn regelbaar is.

Verder ben ik ook dennerle CO2 flipper fan, verstopt achter de planten, de grootste kan makkelijk mijn 450 liter tank voorzien, wat producenten adviseren is altijd overgedimensioneerd, veel CO2 heb je niet nodig, ik doe serieus een heel jaar met 1 fles ! (2kg)
 
Mag ik vragen wat want dit werkt het meest stabiele en het gaat automatisch.
Zoals wat? Inderdaad met een pH controller. Zelf heb ik lang met deze spullen gewerkt. Later zelfs door er zelf systemen voor te bouwen. In zo'n zelfgebouwde aquarium computer werd mijn verlichting, de temperatuur aangestuurd en mijn CO2 op een constant level naar mijn wens gehouden.

Bekijk bijlage 369331Bekijk bijlage 369332

Ik kopieer even een stukje dat ik gevonden had:

“Een PH controllers lijkt misschien een goede investering, maar in werkelijkheid leiden ze vaak tot meer problemen.

Het eerste probleem is dat de probe alleen de pH van het aquariumwater kan meten. Het is een fundamenteel foute gedachte om de pH van je aquariumwater in verband te
brengen met de juiste CO2-concentratie. De reden hiervoor is te wijten aan het feit dat er veel andere zuren in je bak aanwezig zijn (dus andere dan CO2)
Als je bijvoorbeeld kalium fosfaat toedient (wat je zou moeten doen) worden de fosfaten hiervan omgezet naar fosforzuur. Er kan ook looizuur afgegeven worden door hout,
en zo zijn er tal van andere soorten van organische zuren. Als je de pH van je bak gaat meten om de CO2-concentratie te berekenen is de waarden bijna altijd te hoog.

Het tweede probleem is de manier waarop de pH wordt geregeld. In het begin zal er een grote dosis nodig zijn om de pH naar de ingestelde waarde te sturen.
Als de pH veranderd en boven of onder de ingestelde waarde komt zal de controller reageren op deze schommelingen door het verhogen of verlagen van de aanvoersnelheid. Het
resultaat van deze actie is dat de CO2-concentratie zelden stabiel gaan zijn. Fluctuerende CO2 kan juist het ontstaan van bepaalde algensoorten aktiveren!
Planten produceren een soort enzym wat reageert op de CO2 concentratie in het water.
Dit enzym, is als een soort sensor waarmee de planten alle andere functies, zoals fotosynthese, de groei, de voedselproductie en de opname van voedingsstoffen regelt. Dit is bijna
allemaal gebaseerd op de op basis van de aanwezige (of juist missende) concentraties CO2. Als het CO2niveau stabiel is dan zijn deze andere functies zijn ook stabiel, maar onstabiele
CO2-gehalte heeft een negatieve uitwerking op de plant metabolisme.
Een pH controller veroorzaakt dan ook onstabiele CO2-waardes door het feit dat het zich voortdurend bijsteld. Het is veel beter om een stabiele aanvoer in te stellen voor je bak.
Het liefst op een niveau dat de planten te maken krijgen met minimale schommelingen. Dus houdt je geld maar lekker in je zak en koop gewoon een dropchecker om je CO2 te monitoren
en zoek naar andere manieren om alg te controleren. Een pH controller gaat je daar echt niet bij helpen.”
 
Diffuser en de slang heb ik hier gekocht, heb een twinstar mini, CO2 slang van Dennerle.
een terugslagventiel moet ik nog bestellen, bv deze


Gebruik je de druppelmeter op de regulator die op de fles zit? Dus ik heb geen diffuser nodig met nog een druppelmeter?
 
Nu heeft Eheim ook een PH-controller uitgebracht. Moet eens nadenken of ik zoiets wil want het past perfect bij mijn CO2-system.
 

Terug
Bovenaan