Eerst aquarium of eerst vissenkeuze?


A

Awkwa-rd

Guest
Aangezien ik nog nooit vissen gehouden heb, vraag ik me af waar ik moet beginnen als ik vissen wil houden...

Eerst denk ik dat het logisch is om te weten welk aquarium en de grootte ervan?
Of moet ik eerst weten welk soort dieren ik er in wil houden? Want ik neem aan dat sommige vissen eerder een groter aquarium nodig hebben dan andere soorten?
 
Als je eerste zoekt naar welke vissen je wil dan kan je daar je bak op afstemmen of als je plaats hebt om een mega grote bak te zetten dan maakt het niet uit en kan je eerst de bak aanschaffen.
 
Zou zelf kijken naar wat kwa grootte & prijs haalbaar is voor jou.

Voor veel vissen is een 60x30x30 bak het minimum, maar zou zeker bij beginners altijd minimaal vanaf 80cm (100-120liter) aanraden. daar kan je namelijk veel van de standaard scholenvisjes goed in kwijt en dit aantal liters is makkelijk om stabiel te houden.
 
Als newbee is het van belang dat je er vooral in slaagt om je bak goed aan het draaien te krijgen, want zware teleurstellingen liggen ook hier op de loer. Bedenk dat planten en vissen van over de hele wereld heel verschillende eisen stellen aan het water, de bodem en de belichting.

Ga voor jezelf na:

1) Hoe groot kan-ie maximaal en minimaal zijn ( denk aan je beurs)
2) Wil ik een echte plantenbak?
3) Wil ik een biotoop bak met vissen en planten uit een bepaalde regio?
4) Of liever een zgn gezelschapsaquarium, met makkelijke planten en vissen.
5) Waar komt de bak te staan, krijgt die direct zonlicht of (gelukkig) juist niet?
6) Wil ik een interne of juist een externe filterpomp?

Als je daaruit bent, dan ga je jezelf inlezen op de items van jouw keuze, en als je dat gedaan hebt DAN PAS, ga je beginnen met de aanschaf van de bak en apparatuur en dan de bodem en decoratie en dan pas inrichten met planten en water en pas WEKEN later, als je de onvermijdelijke nitrietpiek achter de rug hebt, dan komen de eerste bewoners erin.

Veel succes en als het een beetje lukt...dan ben je voor de rest van je leven een aquarioot, net als heel veel medeleden hier op forum....:D:D
 
Het is een combi. Als je besluiten haaien te houden dan moet je veel ruimte gaan maken in huis. Als je besluit dat je maar 50cm kwijt kunt zul je op vissen cpnsessies moeten doen.

Dis bedenk eerst wat je kwijt kan in de door jou gekozen ruimte. Is dat 2 meter of meer dan kun je eerst vissen kiezen.

Maar nog eerder zou ik een budget kiezen. Het maakt ook in vis en aquarium keuze nogal uit of je 200 of 20.000 hebt te besteden.
 
Het is een combi. Als je besluiten haaien te houden dan moet je veel ruimte gaan maken in huis. Als je besluit dat je maar 50cm kwijt kunt zul je op vissen cpnsessies moeten doen.

Dis bedenk eerst wat je kwijt kan in de door jou gekozen ruimte. Is dat 2 meter of meer dan kun je eerst vissen kiezen.

Maar nog eerder zou ik een budget kiezen. Het maakt ook in vis en aquarium keuze nogal uit of je 200 of 20.000 hebt te besteden.
20.000 euro lijkt me een onmogelijke opgave om dat te kunnen spenderen aan een aquariumhobby.;)
 
Kijk je wel eens tanked?
en moet je na gaan dan zijn die bakken nog zo lelijk:stom:
maar inderdaad hoor als je een grote bak wilt van. 3x3meter voor rovers. Dan Haal je dat wel
Zeker als je ervan uit gaat dat sommige grotere mooiere vissen al snel 600euro per stuk zijn. Denk maar aan roggen of arowana's
 
Ja heb ik al gezien maar das eerder uitzonderlijk en niet voor gewone mensen zoals ons he.
Daar gaat het toch niet om. De vraag is eerst vissen of eerst aquarium. Ik zeg eerst budget.

Weet jij of er hier geen uitzonderlijke mensen zijn. Ik zie hier soms projecten voor bij komen die die kant wel op zouddn kunnen gaan.
 
Aangezien de topic starter nog nooit geen vissen heeft gehouden ga ik er wel van uit dat die NOOIT met zo'n mega grote aquarium zou beginnen. tenminste ik toch niet. Jij wel misschien.:S
 
Aangezien de topic starter nog nooit geen vissen heeft gehouden ga ik er wel van uit dat die NOOIT met zo'n mega grote aquarium zou beginnen. tenminste ik toch niet. Jij wel misschien.:S

Ppff jeetje... het gaat puur om de vergelijking... het is toch zo dat je voor 200 iets anders kunt kopen voor 20.000 of niet?
Gezeur...
 
Het is maar net hoe je het bekijkt zeg ik altijd.;)
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Budget voor inrichting en aanschaf aquarium ligt maximum rond 250-300 euro zonder bewoners ingerekend. Maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk... een lege aquarium kan je uiteindelijk nog doorverkopen moest het nodig zijn.

De grote van een aquarium zeker al geen 3 meter. Het gedacht was eerder om een aquarium op mijn slaap/bureaukamer te houden. Deze is niet al te groot maar een aquarium van 120 liter moet volgens mij te doen zijn later deze week zal ik eens wat metingen doen daarvoor.

Mocht ik 20.000 euro ter beschikking hebben zou ik uiteraard een hele aquarium kunnen bestellen zonder iets te hoeven doen en ‘ze’ daar gewoon te smijten. Maar dat is gelukkig niet het geval. In mijn geval lijkt het mij een uitdaging want ik wil alles zelf doen, ookal ken ik er eigenlijk niets van... En daar kan ik wel wat hulp gebruiken van mensen die er wel iets van kennen ;)

Ik heb al wat gelezen van aquascaping en daar wil in mij wel verder in verdiepen. Je mag het beroepsmisvorming noemen (ik ben grafisch ontwerper ;))

Qua vissen hou ik erg veel van verschillende kleuren en patronen. Wat ik nu al weet en absoluut wil zijn vampierkrabben, ik heb gelezen dat die beter met meer zijn dus 3-4 stuk ervan lijkt me aardig.

Van daaruit kunnen jullie mij evt al helpen welke soort vissen erbij kunnen leven.

Een andere tweede optie zoek ik ook naar dieren waar wat meer ‘actie’ in zit, ik heb geen idee welke richting ik daar zou kunnen inslaan. Vissen die andere dieren zoals andere kleinere dieren verslinden misschien?

Maar ik ga voornl uit naar dieren die samen kunnen leven met de vampierkrab.

Naast dat, hoop ik dat in iets kan vinden zodat ik niet te veel apparatuur nodig heb, veel liever een aquarium waarbij bijna alles ‘natuurlijk’ kan gebeuren.

Een beginner ben ik wel maar de uitdaging wil in wel aangaan om niet te beginnen met een gemakkelijk aquarium en vissen.

Er moet iets zijn om naartoe te streven uiteraard.
 
Een duidelijk idee natuurlijk! Voor een aquarium kun je ook eens een site als marktplaats afstruinen. Hier worden soms mooie, vrij complete bakken, aangeboden voor een aantrekkelijk bod. Zo kun je al wat geld besparen uiteraard
 
Benieuwd wat je er dan uiteindelijk van gaat maken en alvast veel succes toegewenst.
 
Vampierkrabben zullen niet in een gewoon aquarium kunnen zoals net al is gezegd. Die hebben land nodig met veel verstop plekken en nemen af en toe een bad.

Ik lees hier dat een 80cm bak mer mogelijkheden biedt en dat is ook zo. Wel kan ik uit ervaring zeggen dat daar vaak meer licht boven zit dan bij een 60cm en daar moet je rekening mee houden voor wat betreft de plantenvoeding en de behoefte van de planten. Mijn ervaring is dat met wat makkelijke planten je een 60cm veel makkelijker als beginneling goed kan krijgen en houden dan een 80cm. Tenzij je goed weet wat je doet en zorgt dat je geen tekorten krijgt bij een wat grotere bak.
 
Een andere tweede optie zoek ik ook naar dieren waar wat meer ‘actie’ in zit, ik heb geen idee welke richting ik daar zou kunnen inslaan. Vissen die andere dieren zoals andere kleinere dieren verslinden misschien?


Hmmm, misschien is een kleine Orca dan een idee:S:D:D;)
 
Gewoon een sleutelgatcichlide erin zetten en wat zwangere guppen, spektakel verzekerd en je hoeft niet eens te voeren dan

Nou ik heb Maroni s en qua gedrag zijn die vrij mild dus dan is de kersenbuik misschien een beter idee:D:D.

Nee we grappen wel wat maar er is keus genoeg en veel hangt ook af van de inrichting en de waterwaarden van de bak.
 
als je actie wilt, exodons. Maar dan heb je geen aquascape, en geen andere vissen. Krabben zijn er helaas niet voor aquaria. Je hebt natuurlijk wel kreeften en garnalen.
Danio soorten zwemmen ook erg veel. Maar dat is wel een andere manier van actief
 
Krabben heb je wel voor aquaria maar dan voor zeewaterbakken.
 
zonder heel het topic te lezen. Er zijn drie voorname factoren waar je rekening mee moet houden. Je budget, de beschikbare ruimte en de dieren die je wil houden. Elk van deze factoren legt je beperkingen op. Het budget en de ruimte spreken voor zich, de dieren die je wil houden geven je eerder een beperking in minimum formaat van bak maar denk toch op voorhand goed na over welke vissen je wil houden. Er is niets zo ergerlijk als na een half jaar te ontdekken dat je echt scalaren wil houden en je een 80 cm hebt aangeschaft, zeker als je niet zo'n groot budget hebt. Meestal raad ik aan om te beginnen met een aquarium van 80 cm (zo'n 100l) tot een 1m20 (zo'n 250l) Deze formaten zijn makkelijk stabiel te houden en toch is het niet te veel werk om te onderhouden. Een volgende factor om rekening mee te houden is : kennis. Die kan je opdoen uit ervaring, door makkelijk te beginnen met en te leren met vallen en opstaan, of door je op voorhand in te lezen, een basis zal je sowieso moeten aanleren voor je goed kan opstarten.
 

Terug
Bovenaan