Een zeewater aquarium


De bak staat nog in de doos omdat we wel die meter nodig hebben om het water aan te maken en we hebben nog even de tijd om alles daarnaast in huis te halen. Inlezen kost ook wel enige tijd maar gelet op de aanbieding hebben we de bak vast in huis gehaald:).
Ik hoop dat we met een week of vier los gaan:deal:
 
nou dat valt wel mee als de hoeveelheid die de verpakking aangeeft aanhoud en afweegt werkt het perfect en zul je weinig problemen hebben met een te hoog of te laag zoutgehalte de rest in huis halen is idd wel noodzakelijk om te kunnen starten
 
Gaaf!!! Gefeliciteerd met deze stap!! Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen!
 
We zijn van plan om met levend steen te starten want RJJ heeft minder goede ervaringen met de andere keus.
 
Nou nog niet echt minder goede ervaring het duurt alleen wat langer mijn amoniak is nu aan het dalen draait nu vier weken. Levend steen brengt het risico met zich mee van parasieten e.d. en daar beperk ik de kans behoorlijk op is mij het even langer wachten wel waard :D
 
Ja dat vertelde je en of je dat als nadeel ziet is natuurlijk persoonlijk. We kunnen er nog heel even over nadenken en komende weel is Jan Willem weer van de partij.
 
Het is alleen wat langer wachten maar levend steen is natuurlijk ook wel erg mooi hoor John ontstaat er vanuit "niets" leven
 
ik heb reel reef gecombineerd met dood steen en voeg daarbij microbe lift special blend
 
Nou nog niet echt minder goede ervaring het duurt alleen wat langer mijn amoniak is nu aan het dalen draait nu vier weken. Levend steen brengt het risico met zich mee van parasieten e.d. en daar beperk ik de kans behoorlijk op is mij het even langer wachten wel waard :D

Als dat daadwerkelijk zo is , zit er iets flink verkeerd in je water !
Reel reef start veel sneller op dan levend steen . Heb ik ook een keer gedaan .
Maar ik het het er ook even snel terug uit gemikt .
Volgens mij had ik u trouwens al eens aangeraden om heel veel water te gaan verversen .

Met vers levend steen ben je op 2-3 weken ook klaar met opstarten , de echte rijping vraagt natuurlijk wel wat langer tijd .

@jessicapilon : keuze levend steen is goed , krijg je met vanalles te maken (dit is tegelijkertijd een leerproces )
Zorg dat je bak draait met ingedraaid zoutwater , dus geen supervers aangemaakt water .
Of beter met NZW , dan kan je zo opstarten .
 
Ik bedoel daar mee dat je het zelf aangemaakte water eerst een paar dagen laat draaien in je bak vooraleer je de stenen plaatst .
Check wel eerst dat je zoutgehalte deugd , dat je er wat naast zit is geen probleem , maar hoor de laatste tijd verhalen waarvan je omver valt .

Noordzeewater kan je gewoon kopen , dat zou mijn optie zeker zijn om op te starten .
Heb ik vorig jaar ook gedaan met mijn 400 literbak , die heb ik aan huis laten volpompen , recht uit de noordzee .
 
Ok, duidelijk Erwin.
 
@erwin2 Ik heb een behoorlijke waterwissel doorgevoerd en het amoniak gehalte is al behoorlijk aan het dalen. Heb het vermoeden dat er toch iets van organisch materiaal in het steen heeft gezeten.
 
Ik zag laatst iemand bij Frits Kuipers een aantal emmers zeewater halen. Haalde ze gewoon uit de bak die daar draaide

Dat zal dan vast gratis zijn geweest:eek::D:D:D
 
We hopen de komende week aan de slag te gaan. Een dezer dagen komt het zout binnen en de nieuwe osmose is vandaag binnen gekomen. Verder is er het een en ander onderweg van Veldhuis dus nog even geduld:).
 
Ben benieuwd! Veel plezier en succes met opstarten
 
Thanks Alwin. Straks eerst de osmose maar een paar uurtjes laten draaien.
 
Leuk, kan dus nu langzaam aan echt gaan beginnen :)
 
Ja dat is zo. Het is geen haastproject en ik doe het liever rustig aan dan gehaast met als resultaat een fiasco:deal:. Al is geduld niet mn sterkste kant, maar ja ik heb ook nog genoeg te doen met de andere bakken dus dat scheelt.
 
Mooi John ben benieuwd gun je minder opstart problemen als dat ik heb :D
 
Ik las je topic Richard en je kan niet alles voorzien natuurlijk. Wij starten wel met levend steen en nemen de gratis bewoners die meekomen op de koop toe;)
 
Ja ik weet het John. Maar het steen is bij mij niet het probleem ach ja uiteinedelijk over een jaar of vijf moet het wel draaien hehehehe :D
 
John, vind het een hele stap. Ga je project ook zeker volgen. Voor mij is het zeker toekomst muziek.
Vooral de kleinere bakken trekken mij wel.

De grote bakken zijn zeer mooi. Maar de bakken die ik heb gezien (en gehoord) maken toch een behoorlijk leven in de brouwerij. Met die enorme machines eronder.
Dus een kleinere zal ook wel stiller zijn.
 
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-75-ba.html

Deze kreeg ik gister binnen met een DI filter en de geleidbaarheid is 0 terwijl die met de iets mindere ( en oudere) uitvoering en zonder DI filter rond de 20uS lag. Leidingwater is hier rond de 550uS.
Valt me niet tegen moet ik zeggen.
 
John, vind het een hele stap. Ga je project ook zeker volgen. Voor mij is het zeker toekomst muziek.
Vooral de kleinere bakken trekken mij wel.

De grote bakken zijn zeer mooi. Maar de bakken die ik heb gezien (en gehoord) maken toch een behoorlijk leven in de brouwerij. Met die enorme machines eronder.
Dus een kleinere zal ook wel stiller zijn.


We gaan je ook nog wel overhalen hoor Marcel;).
 
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-75-ba.html

Deze kreeg ik gister binnen met een DI filter en de geleidbaarheid is 0 terwijl die met de iets mindere ( en oudere) uitvoering en zonder DI filter rond de 20uS lag. Leidingwater is hier rond de 550uS.
Valt me niet tegen moet ik zeggen.

Goed blijven monitoren. Zo'n DI filter raakt verzadigd op den duur.
 
Ja dat doe ik bij iedere keer dat ik het aanmaak hoor. Eerst meten en dan pas zout toevoegen en weer meten. Enig idee hoelang zo n DI filter mee kan gaan als je wekelijks zo n 22 liter moet aanmaken?
 
Ja dat doe ik bij iedere keer dat ik het aanmaak hoor. Eerst meten en dan pas zout toevoegen en weer meten. Enig idee hoelang zo n DI filter mee kan gaan als je wekelijks zo n 22 liter moet aanmaken?

Geen ID. Ze zeggen dat je er ongeveer 12000 ppm mee kunt filteren.bron osmose apparaat DIt is analitisch technisch een flauwekul getal. Denk dat het het filter in totaal 12000 mg (12 gram) zout kan filteren.
Jou EC was 20 uS. Dat is 12,8 ppm TDS oftewel 12,8 mg/liter. Dus 12000 / 12,8 = 937 liter. Dus dat is best wel wat.
 
Geen ID. Ze zeggen dat je er ongeveer 12000 ppm mee kunt filteren.bron osmose apparaat DIt is analitisch technisch een flauwekul getal. Denk dat het het filter in totaal 12000 mg (12 gram) zout kan filteren.
Jou EC was 20 uS. Dat is 12,8 ppm TDS oftewel 12,8 mg/liter. Dus 12000 / 12,8 = 937 liter. Dus dat is best wel wat.


Ja dat is best nog wel veel dan. Ik hou het goed in de gaten.
 

Terug
Bovenaan