Een zeewater aquarium


Nee mijn bak is ook nog ledig op levend steen na dan. 3.5week draait die nu denk ik zo.

Ja zag het al in je topic en de onze draait ongeveer net zolang:)
 
Zal er een maken als ik er later tijd voor heb:). Druk dagje vandaag.
 
Op zich niet zoveel te zien nog behalve wat wieren:D:D

16 3 2017 001.JPG
 
Zijn de wieren met het steen gekomen of hebben jullie ze er zelf in gedaan?

Jullie steen is ook mooi levend, in tegenstelling tot wat ik kreeg...
 
De stenen zijn apart door Frits besteld want wat hij op voorraad had was meer dood dan levend en die wieren die hebben we gekregen van hem.
 
Mooi, John!

Wanneer komt het zand?
Wanneer komt de grotere zeewaterbak?:D
 
Dat ligt al in de kast maar ik denk met een weekje als alles een beetje meezit. Als deze goed gaat draaien dan zien tzt wel weer of er nog een grotere komt;)
 
Haha, ja vrouwen willen wel vaker wat Ruben:oops:. Eerst deze goed zien te laten draaien en dan zien we tzt wel weer hoor. het is heel anders dan zoet dus we moeten eerst de nodige ervaring maar opdoen hiermee.
 
als je deze stabiel kunt houden is een grotere alleen maar makkelijker
 
Ja dat weet ik Patricia maar we gaan eerst kijken hoe dit gaat. Momenteel ook niet de ruimte voor een grotere. Ja dan moet de bank eruit met alle bakken hier:help:
 
Achja, wat heb je aan meubels, als je aquaria's hebt!:D:D;)
 
Nou op de bank kan ik lekker zitten/liggen en in mn bak wordt dat iets lastiger:p
 
Ach, je kunt altijd je tafel nog vervangen...

IMG_0506.JPG
 
ach John je bouwd gewoon je meterbak om tot zeewater
 
Staat in ons FA van de bak;)
 
Nou de egel doet goed zn werk en heeft al stukken helemaal schoon gegeten. Daar kunnen de slakken een voorbeeld aannemen:D:D
 
egels gaan idd een stuk sneller,
alleen als alles op is, krijgt hij honger, daarom is in dergelijk formaat een aantal slakken beter geschikt.

en.. zodra je er koralen in gaat stoppen..lijm ze GOED vast!! egels gooien ALLES om...

mijn grote rotsboor egel kan 20kg stenen verplaatsen...in ze eentje
 
De laatste foto zag er goed uit , frisse alg , proper bakje .
Tijd voor een nieuwe , in een opstart kan er veel veranderen op een paar weken tijd .
Heb je er al vis inzitten ?
 
Nee alleen de egel en nu 3 koraaltjes. Ik zal straks een foto maken want heb net ververst. Moet zeggen dat we haast geen groene algen meer hebben en op de ramen krijgen. Waarden waren gister:
no3 rond de 10
po4 0,03
no2 0
nh4/4 0
ca 420
kh 9
ph 8.1

De no3 moet dus nog iets zakken maar we hadden tot een week geleden geen po4 en dan kun je lang wachten:D:D
 
Onze vriend de garnaal had vanaf vrijdag zn hoekje in de bak niet verlaten en daarom gister er nog maar 1 bij gehaald als gezelsschap. Sinds vannacht gaan ze lekker als gekken door de bak heen dus er zit eindelijk beweging in. Wel merk ik dat ze bij schemer en donker veel actiever zijn dan overdag maar goed dat hoort er denk ik bij
 
*Cough*
Bekijk bijlage 6263 Bekijk bijlage 6264
*Cough*
260 euro, en je kunt er veel meer mee.
Je moet het wel mooi vinden, een kale bak met de tl balk erboven. Zelf vind ik het veel strakker dan een bak met kap, maar smaken verschillen.

Qua verlichting zou je vt dual pro armatuur krijgen (2x24w), daarbij heb ik 2 ati buizen gedaan, de armatuur is inclusief buizen, maar die van ati zijn van betere kwaliteit. Je zou eventueel de ati coral plus weg kunnen laten, en de blue plus in combinatie met de standard witte verlichting van VT kunnen gebruiken. Hiermee kun je al wat meer koralen houden (Leders, buttons, ricordea's, sterpoliepen en mushrooms zouden geen probleem moeten zijn).
De vt dual pro heeft ook blauwe leds die als nachtverlichting te gebruiken zijn.

De tunze 9001 is heel goed voor een 60cm bakje.

De sicce voyager nano 2000 kun je beter afstellen dan de eheim stream 1800 die bij de kit zit.

Bak en meubel zijn van hornbach, gewoon het goedkoopste wat ik heb gevonden.
thnx voor deze post, ik kwam de eheim aquastar tegen in de winkel, typte het in op google en dit topic was de 2e hit.

en nu ff het topic kapen :p
ik heb de mogelijkheid om een sump te plaatsen, denk jij dat ze bij veldhuis de bak kunnen boren voor 20mm buizen in de achterwand? bodem word wat lastig gezien het ontwerp van de kast..

word het armatuur met of zonder VSA geleverd? weet jij dat toevallig of ben ik beter af om dat bij veldhuis te vragen?
gezien ik een sump wil, en daarmee mijn systeem vergroot is een grotere/sterkere afschuimer aan te raden?
 
en nu ff het topic kapen

:petjeaf:

Ik ben niet erg technisch maar een te grote afschuimer is ook niet goed want dan schuimt die alle stoffen eruit. 1,5 keer de inhoudt us dacht ik gemiddeld een mooie afschuimer. In onze Reefer 170 zit er een die max 600 liter doet maar die staat op halve kracht te draaien dus iets over de 1,5x heen.
 
en nu ff het topic kapen :p
ik heb de mogelijkheid om een sump te plaatsen, denk jij dat ze bij veldhuis de bak kunnen boren voor 20mm buizen in de achterwand? bodem word wat lastig gezien het ontwerp van de kast..
Bedoel je in een volglas bak of een Eheim? In ee volglas bak kunnen ze dat zeker wel doen.

word het armatuur met of zonder VSA geleverd? weet jij dat toevallig of ben ik beter af om dat bij veldhuis te vragen?
Dit staat op de site:
"Alle units worden met een externe schakelkasten geleverd deze is 22cm lang bij 7cm breed en 7cm hoog, in deze bevinden zich de VSA’s. De schakelkasten hebben een eigen aan- en uit- schakellaar en een eigen stekkerverbinding."

gezien ik een sump wil, en daarmee mijn systeem vergroot is een grotere/sterkere afschuimer aan te raden?

Jup, altijd het volume van de sump meetellen bij het kiezen van techniek, met uitzondering van de stromingspompen.
 
Top, en inderdaad een volglas bak ;)

Maar word pas december ofzo hoor :p
 
Top, en inderdaad een volglas bak ;)

Maar word pas december ofzo hoor :p
Ik zou nog wel even navragen of de goede buizen van ati in het armatuur passen. Ik weet nog dat ik mailde, maar ik heb helaas geen antwoord gekregen :p
Ik weet dat in vergelijkbare armaturen uit China wél ATI buizen passen, dus daarom nam ik toen aan dat dat in deze ook kon.
 
:petjeaf:

Ik ben niet erg technisch maar een te grote afschuimer is ook niet goed want dan schuimt die alle stoffen eruit. 1,5 keer de inhoudt us dacht ik gemiddeld een mooie afschuimer. In onze Reefer 170 zit er een die max 600 liter doet maar die staat op halve kracht te draaien dus iets over de 1,5x heen.
Afschuimer moet je toch ook afstellen?
Dat je schuim een beetje gelig is?
Niet te wit en niet te donker toch?
Ik zou nog wel even navragen of de goede buizen van ati in het armatuur passen. Ik weet nog dat ik mailde, maar ik heb helaas geen antwoord gekregen :p
Ik weet dat in vergelijkbare armaturen uit China wél ATI buizen passen, dus daarom nam ik toen aan dat dat in deze ook kon.
Dat komt goed, ga ze toch mailen voor het boren en de sump maken en alles
 

Terug
Bovenaan