Een rare gelei substantie...


N

Nieuwkomer

Guest
Ik heb sinds een aantal dagen een aquarium ( een kleintje van 30 Liter.)
Ik ben van plan er tropische vissen in te gaan doen nadat ik het aquarium heb laten 'inwerken', maar ik zit met een klein probleempje (denk ik.)

Sinds gisteren is er op de bodem van het aquarium een rare gelei-achtige substantie te zien, ik heb al wat research gedaan maar wil toch zekerheid, zouden dit bacterieculturen zijn die naar een soort evenwicht opzoek zijn ?
of is het een soort schimmel of alg ?

In het aquarium zitten planten, een stuk hout en keien.
Ook heb ik voor het opstarten van het aquarium twee middeltjes toegevoegd:
- Hs aqua Bacto
- Hs aqua ProCell
( zouden deze er iets mee te maken kunnen hebben ?)

Alvast bedankt.
 
20180626_183419.jpg


20180626_183405.jpg
 
Ik denk inderdaad ook Bacterie die bovenwater leven en nu afsterven.

Ik ben wel benieuwd naar wat dingen... puur uit interesse
Waar je het grind hebt gekocht,
of je het gewassen hebt,
en dan met warm of koud water,
of het nat was toen je het kocht,
Of je nog met andere middelen het grind hebt schoongemaakt?

De afgelopen tijd heb ik ook veel gelezen en ik zie eigenlijk niet snel berichten van mensen die dit in de bodem krijgen. Maar nogmaals, kan geen kwaad en is over een paar dagen weg.
 
Meestal zit het op het hout, nu op de bodem, zie al die vragen geen nut hebben daarvoor.

Nou in zoutwater kun je bv nat grind kopen. Men claimt dat dit is ingedraaid en vol zit met ++++.... Ik denk daar zelf anders over.
En omdat ik dus nooit die bloei op grind zie, ben ik gewoon benieuwd of hier een bepaalde variabel anders is waardoor dit gebeurd.
 
Komt zeker regelmatig voor, en meestal wel op hout maar net zo goed op de bodem, verdwijnt vanzelf maar elke week afzuigen staat wel zo netjes en kan het eerder weg zijn.
 
Ik vindt de vragen van World niet verkeerd want ik zie het ook maar op een kleine plek op de bodem en vraag me dan af waarom juist daar. Je ziet het inderdaad wel vaker maar wat kan dan de oorzaak zijn dat dit zo plaatselijk is.
 
Ik denk inderdaad ook Bacterie die bovenwater leven en nu afsterven.

Ik ben wel benieuwd naar wat dingen... puur uit interesse
Waar je het grind hebt gekocht,
of je het gewassen hebt,
en dan met warm of koud water,
of het nat was toen je het kocht,
Of je nog met andere middelen het grind hebt schoongemaakt?

De afgelopen tijd heb ik ook veel gelezen en ik zie eigenlijk niet snel berichten van mensen die dit in de bodem krijgen. Maar nogmaals, kan geen kwaad en is over een paar dagen weg.

Ik heb het grind bij de lokale Discus dierenwinkel gekocht, van te voren goed met warm water schoongemaakt, onder dit grind heb ik ook nog een voedingsbodem geplaatst.

Het grind heet:
Kristal Kwartsgrind, op de achterkant staat ook vermeldt dat je het grind zeer goed met warm water moet spoelen.
Voor mijn gevoel goed gedaan maar weet niet wanneer dit ' goed genoeg ' zou zijn.
 
Hartelijk dank voor alle reacties,
Ben toch wel wat gerust gesteld, maar weet niet of ik het nou moet/zal verwijderen ( De substantie ).
Wat zouden jullie doen ?
 
Ah excuus, kennelijk krijg je het dus langer dan een paar dagen. Op slangen en op hout duurt het toch geen weken? Althans op mijn slangen was het binnen een week weg.
Ik was mijn grind trouwens met koud water. Het is al zo lang geleden maar volgens mij is dat een tip die ik ooit gehad heb. Temperatuur heeft impact op bacteriën, dus wellicht heb je daar een verschil. In zout heb ik ook nooit iemand met warm water zien werken.

Ik weet het ook niet..!
 
Het is vaak onvoorspelbaar maar het kan geen kwaad dus ik zou mee r niet druk om maken.
 
Ik was mijn grind trouwens met koud water. Het is al zo lang geleden maar volgens mij is dat een tip die ik ooit gehad heb. Temperatuur heeft impact op bacteriën, dus wellicht heb je daar een verschil. In zout heb ik ook nooit iemand met warm water zien werken.
Ik gok dat dit het grind van Dennerle is en als ik me goed herinner wordt hierbij geadviseerd om het met warm water te spoelen.
 
Maar in grind kunnen toch geen bacterien huisvesten als je het in de bak gaat doen?
 
Ik gok dat dit het grind van Dennerle is en als ik me goed herinner wordt hierbij geadviseerd om het met warm water te spoelen.

Het is inderdaad het grind van Dennerle, zou ik het dan toch niet goed genoeg hebben schoongespoeld ?
 
Het is inderdaad het grind van Dennerle, zou ik het dan toch niet goed genoeg hebben schoongespoeld ?
Vast wel. Deze opstartschimmel hebben nieuwe bakken vaker. Niks om je druk over te maken. Gewoon laten zitten of mocht het te veel worden of je ergert je eraan dan kun je het afhevelen (het kan wel terugkomen).
 
Afhevelen is vaak een oplossing voor erg korte duur en je kan het net zo goed laten uitrazen.
 
Nou uitrazen, weten jullie nog dat stuk hout in mijn Home? Ondanks tussendoor twee keer verwijderen heeft het er in mijn herinnering bijna 3 maand op gezeten. Het werd wel steeds minder erg.
 
Het is inderdaad het grind van Dennerle, zou ik het dan toch niet goed genoeg hebben schoongespoeld ?
Ik heb hetzelfde grind en er nooit last van gehad. En gewoon met lauw water uitgespoeld met de simpele reden dat het ander te koud is aan mijn handen om dat ik door het grind woel tijdens het spoelen.. En echt warm was dat dus ook niet. Vermoed dat het gewoon aan de opstart ligt idd
 
Nou uitrazen, weten jullie nog dat stuk hout in mijn Home? Ondanks tussendoor twee keer verwijderen heeft het er in mijn herinnering bijna 3 maand op gezeten. Het werd wel steeds minder erg.

Dat is erg lang inderdaad en ik heb het al vaak op hout gehad in nano s maar na 2 weken was het wel weg volgens mij.
 
Het is inmiddels een paar dagen later, ik heb de schimmel grotendeels verwijderd.
Inmiddels heb ik een andere vraag :
iemand enig idee wat dit zijn ?
20180701_015547.jpg

Het is een soort aanslag dat over mijn hele aquarium raam verspreid zit.
Het zit vast maar beweegt wel mee met het water.
Zelf zat ik te denken aan slakken eitjes omdat er plots ook een paar slakken in zitten, zelf vind ik de slakken niet vervelend maar hoop niet dat het een plaag word...

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
 
Het zijn slakkeneitjes. Het ziet eruit als een mini versie van kikkerdril.
Niks om je zorgen over te maken in ieder geval.
 

Terug
Bovenaan