Een polkadot splitfin bevalt...


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,329
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Hierzo een video van mij over een vrouwelijke polkadot splitfin (Chapalichthys pardalis) die op het punt staat te bevallen. Voor een dergelijke goodeïde (waar deze levendbarende soort tot behoort) is een normal worp aan jongen klein in aantal. Destemeer is het apart te noemen dat dit vrouwtje 40 jongen wierp. Het mooie is dat volwassen exemplaren de jongen compleet met rust laten. Ook qua formaat zijn de jongen bij de geboorte al groot te noemen t.o.v. de lichaamsgrootte van de moeder.
 
Is dezelfde video als die van je mixguppentopic
Och ja, ik was klaarblijkelijk niet goed wakker... Mijn verontschuldigingen hiervoor.

Hierzo het juiste filmpje:
 
cool om te zien! ik snap wel waarom ze niet in grote getallen jongen werpen, want jeetje wat zijn die al groot bij de geboorte
 
Zo hoe kunnen er daar 40 van ingepast hebben zeg!
 
Sta er ook van te kijken hoe groot ze al zijn bij de geboorte.
 
Wat vet om te zien zeg
Oh, zekers. Als je goed opgelet hebt gingen er wel eens 2 jongen tegelijk eruit.
cool om te zien! ik snap wel waarom ze niet in grote getallen jongen werpen, want jeetje wat zijn die al groot bij de geboorte
Het merendeel aan goodeïden hebben grote jongen t.o.v. de lichaamsgrootte van de moeder bij de geboorte. Je kunt ze ook gerust bij de volwassen dieren inhouden. Ik maak weld e uitzondering bij de Alloophorus robustus. Ook wel de buldog goodeïde genoemd. Die gaat zo los op hun eigen jongen ondanks de grootte van de jongen. Dat zijn echte kannibalen.
Zo hoe kunnen er daar 40 van ingepast hebben zeg!
Ze was wel dikker als een doorsnee zwanger vrouwtje van deze soort. Maar ik ben het éénluidig eens met jou dat ook ik het niet verwacht had dat ze 40 jongen van deze grootte eruit zou gaan drukken. Dat was ik namelijk met de andere goodeïden ook niet gewend.
Sta er ook van te kijken hoe groot ze al zijn bij de geboorte.
Eén van de redenen dat ze ook rustig bij de volwassen dieren gelaten kunnen worden. De volwassen dieren laten ze geheel met rust. Dus ze hebben in de regel weinig jongen vanwege de grootte van de nieuwgeborenen maar dat houdt in de regel ook in dat ze allemaal tot wasdom zullen komen.
 

Terug
Bovenaan