Een nieuwe hobby


Gerro

Member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
18
Leeftijd
65
Hallo AF-ers,

Graag wil ik me hierbij even voorstellen.
Ik ben Gerro, 'vervroegd' met pensioen en woon in Nijmegen. Ben nu 2 maanden geleden gestart met mijn nieuwe hobby: het aquarium, een Oase Highline 600. Deze had ik begin april al besteld maar de levering duurde een paar maanden! Daardoor had ik wel voldoende tijd om me vooraf goed in te lezen en te bedenken wat ik precies wil gaan doen. Een ding stond voor mij wel vooraf duidelijk vast, ik wil een gezellige plantenbak. Dus daar als eerste op gefocust. Diverse plantschema's gemaakt en veel opgezocht, gegoogled (zo kwam ik ook bij dit mooie forum terecht), geYouTubed en heel veel gesprekjes met de winkel (De Maanvis in Nijmegen) waar ik alles koop/bestel. Van de informatie van o.a. dit forum ben ik veel wijzer geworden waarvoor mijn dank! Het is leuk om informatie met elkaar te delen en zo elkaar te kunnen helpen en te inspireren.

Inmiddels is mijn bakkie volgens mij goed (old style) ingedraaid. Geen nitriet meer en de planten zijn goed aangeslagen. Daarna kon ik echt gaan starten. Heb wel nog lang nagedacht over het gewenste vissenbestand. De keuze voor de hoofdgroep of groepen? Rekening houden met de lagen waarin de vissen zwemmen. Hoe groot moet de groep/school zijn en natuurlijk kunnen deze vissen samen worden gehouden en wordt het niet te vol en te druk?! Al met al vond ik dat geen gemakkelijke keuze.

Wat dan weer wel makkelijk was? De eerste bewoners waren mijn clean-up crew! Een mooi stel Otocinclussen, grote Japonica garnalen en Zebraslakken. Die konden zich tegoed doen aan de Bruin Alg die tijdens de opstartfase zich fors hebben ontwikkeld. Daar was ik gelukkig door mijn crew snel van af en tot op heden geen alg problemen meer. Inmiddels had ik goed na kunnen denken over het visbestand. En de keuze was gevallen op de Pterophyllum scalare met als variant de Red shoulder Manacapuru. Dit is ook mijn hoofdgroep geworden! Het toeval was dat er net een groep bij “De Maanvis” van een kweker binnen was. Deze zaten toen nog in quarantaine. Het is een mooie groep jonge vissen van verschillende grootte. Ze waren zo mooi dat ik de groep (11 stuks) in stand heb gehouden. Over een aantal maanden als de vissen volgroeid zijn, dan zal ik de groep moeten inkorten. Dan is waarschijnlijk mijn 600 liter bak te klein voor ze.

Als bij-vissen heb ik: op de grond 2 groepjes corydoras (Venuzuela black en Julii), een groepje mikrogeophagus ramirezi Electric Blue en een groepje Apistogramma’s hongsloi Gold Red. En bovenin nog een groepje Trichogaster labiosa Red (Diklipgouramies). Ik ben zeer tevreden met deze combi’s. De vissen verdragen elkaar heel goed en er is rust en harmonie in de bak. Alle vissen en ook de garnalen hebben het goed naar de zin, er is voldoende zwemruimte en schuilgelegenheid voor ze en ze voelen zich niet bedreigd.

Zo ik hoop dat jullie een goede indruk hebben gekregen. Ik zal ook nog wat foto’s plaatsen.
En verder, heb ik nog veel te ontdekken en hoop ik van jullie nog tips te krijgen en wens ik iedereen veel plezier en inspiratie met onze mooie hobby.

Groetjes,
Gerro
 

Bijlagen

  • IMG_0961.JPEG
    IMG_0961.JPEG
    618.1 KB · Weergaven: 132
  • IMG_0965.JPEG
    IMG_0965.JPEG
    447.8 KB · Weergaven: 120
  • IMG_0994.JPEG
    IMG_0994.JPEG
    683.4 KB · Weergaven: 121
  • IMG_0996.JPEG
    IMG_0996.JPEG
    492.4 KB · Weergaven: 121
  • IMG_0998.JPEG
    IMG_0998.JPEG
    346.8 KB · Weergaven: 121
  • IMG_1018.JPEG
    IMG_1018.JPEG
    464.1 KB · Weergaven: 129
  • IMG_1025.JPEG
    IMG_1025.JPEG
    380.3 KB · Weergaven: 117
  • IMG_1033.JPEG
    IMG_1033.JPEG
    574.2 KB · Weergaven: 109
  • IMG_1034.JPEG
    IMG_1034.JPEG
    535.4 KB · Weergaven: 120
Welkom en een prachtige bak en misschien kun je in de sectie fotoalbum ook een topic starten. Altijd leuk voor later.
 
Welkom en een mooie bak hoor
 
Wat een droombak als eerste bak!! Mooi man
 
Schitterrende bak en dito bewoners. Welkom op het AF 😊.
 
Wat een prachtig aquarium. Ik kan bijna niet geloven dat dit je eerste is.
 
wat een prachtige bak! ik zou een foto album aanmaken hierin kunt u de voortgang/veranderingen zien die u maakt :D
 
Welkom, en zoals hierboven geschreven een prachtige bak,, en succes met de nieuwe hobby maar dat gaat wel lukken zo te zien !!
 
En dan ineens komt er een liefhebber voorbij met een bak waarvan je en wel moet zeggen :petjeaf::petjeaf::love:
wat een mooi bak met inhoud zeg
veel plezier met de bak en nieuwe hobby.
 
Welkom.
Wat een prachtige bak en iemand zei het al, het is haast niet te geloven dat het je eerste is.
 
Idd, ook een welkom van mij. En zoals reeds eerder gesteld is geworden, voor een eerste bak, is dit idd een plaatje. Fijn dat je deze fantastische hobby hebt ontdekt. Op deze manier kun je toch mooi van jouw vervroegde pensioen genieten...
 
Welkom. En Red Shoulders vd Maanvis? zou kunnen dat die dus van @Jos Hut komen.
prachtige bak idd, mooie inrichting, en wat @jessicapilon zegt: even een fotoalbum topic aanmaken en daar ook een keer een totaalplaatje plaatsen zou leuk zijn.
 
Mooie bak vol planten. En dan meteen beginnen met een 600 liter bak, de vissen zullen dat wel waarderen.
 
Wat een mooie groep maanvissen is dat! En wat een mooie bak!
 
Dank allemaal voor jullie waardering!
Ik moet even nog iets recht zetten. Dit is idd niet mijn allereerste aquarium. In een grijs verleden heb ik wel een kleinere (low tech) bak gehad. Maar toen had je nog geen forums en youtube. Ik had toen veel minder informatie tot mijn beschikking en ook veel minder tijd. Wel heb ik het gemist en mezelf beloofd om het weer op te pakken als ik meer tijd krijg en dan een grotere bak te nemen met dus veel meer mogelijkheden. Omdat ik het nu na lange tijd weer oppak zie ik het zelf wel als een nieuwe start voor mij. En ook omdat er nu zoveel veranderd is. Het is nu echt voor mij next level. in ieder geval heb ik er heel veel zin in en beleef er iedere dag plezier aan.
En dit plezier wil ik ook graag met jullie delen! Kunnen we met z'n allen genieten.
 
Welkom. En Red Shoulders vd Maanvis? zou kunnen dat die dus van @Jos Hut komen.
prachtige bak idd, mooie inrichting, en wat @jessicapilon zegt: even een fotoalbum topic aanmaken en daar ook een keer een totaalplaatje plaatsen zou leuk zijn.
Dankjewel. Voor zover ik weet komen deze red shoulders niet van Jos Hut. Maar ik heb me wel laten inspireren door zijn enthousiasme en mooie exemplaren!
 
wat een prachtige bak! ik zou een foto album aanmaken hierin kunt u de voortgang/veranderingen zien die u maakt :D
Lijkt me idd leuk om te doen. Ga ik even uitzoeken hoe ik dat moet doen.
 
Dankjewel. Voor zover ik weet komen deze red shoulders niet van Jos Hut. Maar ik heb me wel laten inspireren door zijn enthousiasme en mooie exemplaren!
Mijn red shoulders komen van Jos Hut, gedeeltelijk uit Coenen Best en gedeeltelijk overgenomen van iemand die ze bij de Maanvis Nijmegen had gehaald. Kan natuurlijk zijn dat Jos Hut ondertussen gestopt is met red shoulders kweken....:help:Maar vermoed van niet....
 
Een genot om naar te kijken. Tof!
 
Welkom op het forum!
Een hele mooie bak heb je daar staan, ze hebben je goed geinformeerd op de Nonnendaalseweg. ;-)
Ik kom ook graag in Nijmegen bij ze. Ze kunnen goed kletsen, je gaat nooit maar 'even' daarheen en je komt nooit met lege handen naar huis!
 
Welkom op het forum!
Een hele mooie bak heb je daar staan, ze hebben je goed geinformeerd op de Nonnendaalseweg. ;-)
Ik kom ook graag in Nijmegen bij ze. Ze kunnen goed kletsen, je gaat nooit maar 'even' daarheen en je komt nooit met lege handen naar huis!
Dankjewel.
Ik kom er ook graag. Gewoon even om bij te kletsen of om advies. Ze nemen altijd uitgebreid de tijd voor je. En ja, de verleiding is groot om niet met lege handen naar huis te gaan :LOL:
 
Welkom op het forum Gerro, je hebt een PRACHTIG aquarium!!!
De winkel de Maanvis te Nijmegen is niet heel ver uit mijn buurt, ik ga hier zeker eens naartoe.
 
Proficiat met zo'n mooie bak !
 
Een erg mooi aquarium petje af hoor
 
Hoi Gerro,
Ook ik ben een nieuweling hier op het forum, en wil je vast bedanken voor het delen van de totstandkoming en de inhoud van jouw fantastisch mooie bak! Mijn 330L bak is momenteel aan het indraaien en ik wil ook heel graag een groepje redshoulder maanvissen als hoofdgroep. Ben nog stevig aan het zoeken naar bijvissen en heb dankzij jou nieuwe inspiratie opgedaan. Alles in ongeveer de helft van de vissen als bij jou natuurlijk;)
 
Hoi Gerro,
Ook ik ben een nieuweling hier op het forum, en wil je vast bedanken voor het delen van de totstandkoming en de inhoud van jouw fantastisch mooie bak! Mijn 330L bak is momenteel aan het indraaien en ik wil ook heel graag een groepje redshoulder maanvissen als hoofdgroep. Ben nog stevig aan het zoeken naar bijvissen en heb dankzij jou nieuwe inspiratie opgedaan. Alles in ongeveer de helft van de vissen als bij jou natuurlijk;)

Leuk om te horen Judith (y)
Heel veel succes en ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Ik heb ook lang gepuzzeld welke vissen ik mooi, interessant en bijelkaar kunnen. In ieder geval heb ik ervoor gekozen dat er geen scholen vis(sen) bij de Redshoulders komen. En dat geeft een heel rustig aangezicht. Vooral als je bak kleiner is dan die van mij. In mijn bak is het pais en vree en dat is mooi om te zien.
 

Terug
Bovenaan