een nieuw begin.


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
na veel last van alg heb ik mijn sluiers weg gedaan. deze waren een te zware belasting voor het aquarium. nu is het de bedoeling om opnieuw te beginnen. maar nu is het de vraag welke vissen gezamenlijk in een rio 180 kunnen.

hieronder een lijstje:

filter:
tetra tec 700 (700 l/h)
JBL crystal profi e7011 (700 l/h)

CO2 systeem:
dernele co2 systeem.

heater:
100 Watt heater.
en als het nodig is een 200Watt of 50 Watt erbij of ter vervanging

Bodem:
zand bodem.

aquarium:
juwel rio 180 met de afmetingen.
101 cm(l) x 41 cm(b) x 50 cm(h)

verlichting:
2 x45W T5 895mm

nu is mijn vraag wat voor visbestand kan hier in. wil graag een mooi kleurrijk geheel met misschien een algen eter.
ook ben ik benieuwd naar wat voor planten er in de bak moeten voor deze vissen. ze hebben bij aquaplantsonline altijd volledige pakketen kan ik hier wat mee?

ook zou ik graag een mooi stuk spider wood erin plaatsen.

zorgen deze 2 filters samen voor een te grote stroming? of kan het geen kwaad als ik bijv eentje naar achter richt tegen het glas waar de spraybar ook aan hangt?

alvast bedankt!
 
Filtering is niet te sterk lijkt me zo.

Wat wil je? Bepaald continent? Gezelschaps?

Heb je zelf miss een vis die je echt heel mooi vind?
 
Filtering is niet te sterk lijkt me zo.

Wat wil je? Bepaald continent? Gezelschaps?

Heb je zelf miss een vis die je echt heel mooi vind?

laat ik het zo zeggen ik ben zeer onbekend met vis namen enzo heb al wat gekeken naar bepaalde continenten maar wil eigenlijk een mooie bak op normale PH waarde waar ik geen verlaagde maatregelen voor hoef te treffen. en wat gewoon een mooi geheel vormt met mooie kleuren vissen. het is een heel ruim begrip vandaar dat ik wat ideeen van jullie opvraag en later de richting kies en me daar volledig op ga verdiepen.
 
Wat zijn de waterwaarden uit de kraan? Kijk even op de site van je waterleverancier, dat geeft een idee zonder dat je hoeft te sleutelen
 
ook zou ik wel een biotoop willen inrichten maar dit is meer van past het in een rio 180. dat is de twijfel anders wordt het een gezelschapsbak.
 
de PH waarde kan ik bij de leverancier niet vinden. maar als de PH verlaagd moet worden dan is dat zo. daar zijn wel manieren voor. maar van de metingen die ik met druppeltest deed zat ik meestal tussen de 7 en de 7.5
 
Waardes klinken prima voor de Cacatuoides, en 1m 2v zou in je bak met voldoende schuilplaatsen en zichtbrekers moeten kunnen
 
Waardes klinken prima voor de Cacatuoides, en 1m 2v zou in je bak met voldoende schuilplaatsen en zichtbrekers moeten kunnen

zouden er dan nog meer vissen bij kunnen zoals school visjes of iets degelijks of is dit dan alles? of zou een koppeltje kunnen?
 
Zou in een rio180 ook wel 1m3v durven.

Bijvisjes kan heel goed hoor. Moet je wel verder zoeken naar visjes die in de midden en bovenlaag zwemmen. Apistogramma's richten zich namelijk op de bodem.

Zou het verder zoeken in de verschillende soorten tetra's.
 
Er kan nog wel een school in de midden boven laag, ik denk redelijk wat keus maar er zijn er vast meer die daar inhoudelijk wat van kunnen zeggen
 
Zou in een rio180 ook wel 1m3v durven.

Bijvisjes kan heel goed hoor. Moet je wel verder zoeken naar visjes die in de midden en bovenlaag zwemmen. Apistogramma's richten zich namelijk op de bodem.

Zou het verder zoeken in de verschillende soorten tetra's.

in welk biotoop zou ik dan moeten zoeken? want dan zal ik kijken of ik hier wat van kan maken. is er ook een algen eter die hier bij past?
 
iedereen denkt wat anders bij een biotoop.

sommige vinden visjes/plantjes uit hetzelfde continent al een biotoop.
sommige vinden visjes/plantjes uit hetzelfde land een biotoop
sommige vinden visjes/plantjes uit dezelfde rivier een biotoop

zelf zou ik het gewoon houden op zuid-amerika (waar apisto´s vandaan komen), dan houd je het makkelijk en leuk :)
L-nummers (algeneters ookal klopt die term niet helemaal) komen ook uit zuid-amerika en daar zou 1 stuk van goed bijpassen.
je hebt de gewone ancistrus cf cirrhosus bijvoorbeeld.. maar er zijn en nog tig meer.

https://www.planetcatfish.com heeft daar een grote database van.
 
iedereen denkt wat anders bij een biotoop.

sommige vinden visjes/plantjes uit hetzelfde continent al een biotoop.
sommige vinden visjes/plantjes uit hetzelfde land een biotoop
sommige vinden visjes/plantjes uit dezelfde rivier een biotoop

zelf zou ik het gewoon houden op zuid-amerika (waar apisto´s vandaan komen), dan houd je het makkelijk en leuk :)
L-nummers (algeneters ookal klopt die term niet helemaal) komen ook uit zuid-amerika en daar zou 1 stuk van goed bijpassen.
je hebt de gewone ancistrus cf cirrhosus bijvoorbeeld.. maar er zijn en nog tig meer.

https://www.planetcatfish.com heeft daar een grote database van.

top dankjewel! ik ga hier mee aan de slag. ik zal eerst de planten uitzoeken en meer info winnen over de vis soort en zo wat bij elkaar gaan zoeken.
 
nou heb ik het volgende in gedachten:

bodem:
Ancistrus CF cirrhosus 1x
apistogramma cacatouides 1m 2v

midden:
Gymnocorymbus ternetzi (rouw tetra) hoeveelheid op jullie aanraden.

midden/boven:
Paracheirodon axelrodi (kardinaal tetra) hoeveelheid op jullie aanraden.

PH: rond de 7ph
GH: tussen de 5-12GH
temperatuur: 24 graden.
bodem: zand.
veel spiderwood/hout/stenen.

planten:
- echinodorus barthii
- '' '' bleheri
- '' '' argentinenses
- '' '' harbich
- '' '' tehellus
- althernanthera rosefolia
- elodea densa
- limophilla heterophylia
- heteranthera zosterfolia

drijfplanten:
- limmobium leavigatum

graag een reactie of dit kan en de hoeveelheid vis die in de schooltjes kunnen en of deze überhaupt samen kunnen.
 
lijkt me prima.

de kardinalen zwemmen m.i. meer in het midden hoor.

zou dan stuk of 6 gymnocorymbus nemen. dit meer om eventuele jongen van de caca´s weg te werken zodra ze vrij zwemmen. want de kans is groot dat deze er gaan komen en je raakt ze niet altijd 1-2-3 kwijt :)

van de kardinalen zou ik er gerust een stuk of 25 in zetten.
 
lijkt me prima.

de kardinalen zwemmen m.i. meer in het midden hoor.

zou dan stuk of 6 gymnocorymbus nemen. dit meer om eventuele jongen van de caca´s weg te werken zodra ze vrij zwemmen. want de kans is groot dat deze er gaan komen en je raakt ze niet altijd 1-2-3 kwijt :)

van de kardinalen zou ik er gerust een stuk of 25 in zetten.

dus uiteindelijke :

Ancistrus CF cirrhosus 1x
apistogramma cacatouides 1m 2v
Gymnocorymbus ternetzi 6x
kardinaal tetra 25 x

en dan is het verstandig deze in etappes toe te voegen? eerst de apisto's dan de kardinaal en rouw tetra's en als laatst als die een tijdje draait de ancistrus.
 
zou zelf de territorium vormers als laatste inzetten en het in 3 etappes uitvoeren.

eerst lekker 3-4weken laten indraaien, niet vergeten af en toe wat voer erin te verkruimelen.

dan de gymnocorymbus toevoegen, zijn zeer sterke vissen die de bak goed kunnen indraaien.
(deze is er trouwens in een zwarte als een witte soort voor het geval je dat nog niet wist :))

week later de kardinalen.

weer een week later de apisto´s + ancistrus
 
zou zelf de territorium vormers als laatste inzetten en het in 3 etappes uitvoeren.

eerst lekker 3-4weken laten indraaien, niet vergeten af en toe wat voer erin te verkruimelen.

dan de gymnocorymbus toevoegen, zijn zeer sterke vissen die de bak goed kunnen indraaien.
(deze is er trouwens in een zwarte als een witte soort voor het geval je dat nog niet wist :))

week later de kardinalen.

weer een week later de apisto´s + ancistrus

hartstikke bedankt! heb de planten besteld en het aquarium is al gestart deze week de planten erin en dan paar week wachten en dan starten maar! bedankt voor alle info en tips!
 
Ik kan het mis hebben maar is het niet zo dat de cirrhosus en rouwtetra liever wat koeler zitten.. die cacatoides kunnen ook prima op 23 graden.. past de neontetra (of andere subtropisch tetra) dan niet beter bij het bestand ipv de kardinaal (die liever 26+ zit als ik me niet vergis)?
 
Ik kan het mis hebben maar is het niet zo dat de cirrhosus en rouwtetra liever wat koeler zitten.. die cacatoides kunnen ook prima op 23 graden.. past de neontetra (of andere subtropisch tetra) dan niet beter bij het bestand ipv de kardinaal (die liever 26+ zit als ik me niet vergis)?

Dat zou ik ook doen.
De caca's doen het bij mij en mijn vader idd veel beter op koelere temperaturen, in elk geval onder de 24 graden.
 

Terug
Bovenaan