Een Egyptische Vissenfan !


Lid geworden
12 juli 2023
Berichten
2
Leeftijd
31
Halloo, een hele goedemiddag. Ik ben Ferrie, bankier, 31 lentes jong en ik ben sinds kort verliefd op het houden van een Aqarium. Op mijn verjaardag 2 weken geleden ben ik verrast met een Superfish Start 70 - Tropical Kit 59 x 31,5 x 44,1 cm – 73 liter. Hier was ik héél wat blijer mee dan de overige flessen whiskey die ik in ontvangst heb mogen nemen. Sindsdien sta ik elke week in de Boeren Bond (Pets Place) waar ik al nieuwe vrienden hebt gemaakt en de medewerkers het hemd van hun lijf vraag, en zeer jaloers ben op hun prachtige bakken waardoor ik me toch weer een amateur voel. Máar voor mij derft dat de pret niet, wanneer ik mijn vissen zie genieten in het Aqarium is mijn dag weer goed. Mijn doel is om mijn vissen heel gelukkig en happy te maken, wellicht leven ze dan nog langer dan ik.... Nu heb ik dit forum al wat afgesnuffeld en heb ik interessante meningen en visies gelezen.. wat mij vooral opvalt is dat er niet één goede strategie is om vissen te houden, voeren of belichting, iedereen heeft er toch wel een eigen mening over. Dat heeft mij doen bewegen om een account aan te maken op dit forum.

Graag stel ik mijn bak en vissen voor :

1689166260161.png


Hierin zitten de volgende 6 vissen, dit zijn allemaal mannetjes :
- 2 Hoogvin Karpers (Sluier)
- 2 Mollies (Sluier)
- 2 Goudgourami

Dit is mijn strategie om mijn vissen Happy te maken;
Ik heb de bak ruim 1,5 week opgestart met de bijbehorende Aqua - en Bactostart. Volgens de winkel bleken toen al de waterwaardes goed te zijn, waardoor ik de hoogvinnen en mollies al gekocht had. Een week later volgden de goudgourami's. Tevens de bak ingericht in een Piratenthema, waardoor de vissen zich ook kunnen verschuilen. Ook heb ik een donkere achtergrond op de bak geplakt, dit vinden de vissen blijkbaar fijn. Afgelopen week heb ik ook een Waterpest toegevoegd, want in het begin had ik alleen kunstplanten. Na wat verder onderzoek kwam ik snel op deze beslissing terug. De overige 2 planten zijn wel nog steeds nep.

Wekelijks ga ik 30% van het water verversen met koud water (hier zou het meeste zuurstof in zitten). De temperatuur schommelt momenteel rond zo'n 26 Graden. Het Filter heeft ook een soort waterpompje waardoor er een stroming wordt gecreeerd, ook dit zouden vissen fijn vinden. Dit Filter zal ik elke week / 2 weken even schoon spoelen. Ik voer de vissen óm de dag (op advies van de medewerkster) en verlaat het aqarium niet totdat ik zie dat ze op z'n minst allemaal iets gegeten hebben. Er zit al een LED (12 volt, 7 watt) verlichting in het dakje van dit aqarium, ik zet dit meestal 8 uur per dag aan. (Van 6 uur savonds tot 2 uur snachts ofzo). Om zo een natuurlijk dag / nacht te reproduceren.

Waar ik nog over twijfel om mijn vissen nog gelukkiger te maken :
Moet ik CO2 toevoegen aan deze bak? Volgens mijn informatie hoeft dit namelijk niét omdat de waterplest plant (bijna) geen stikstof verbruikt.
Het lijkt me dat ik nog wel wat echte planten moet gaan toevoegen, zodat de vissen meer zuurfstof en beschutting gaan krijgen. Zelf wil ik sowieso nog een drijfplant Phyllanthus Fluitans toevoegen. En wellicht nog andere makkelijk te onderhouden planten, heeft iemand hier tips over?
Tevens vind ik het ook belangrijk dat er niet te veel vissen in het aqarium zitten. Dus naar mijn idee zit het nu wel echt vol. Ik was aan het kijken om b.v. een garnaal of slak er aan toe te voegen, maar een garnaal is het beste blijkbaar in grotere groepen en een slak kan een hoop rotzooi geven.
Van de week was een van de Molly's echt constant boven naar lucht aan het happen. Ik heb direct het water voor een deel ververst. De overige vissen vertoonde dit gedrag niet, dus ik vermoed geen zuurstoftekort.

Sorry dat ik wellicht wat veel tekst heb geschreven, maar dit is momenteel mijn (amateuristische) opvatting. Mocht iemand nog tips of tricks hebben om mijn vissen nog wat gelukkiger te maken, hooor ik het heeel graag! Andersom ga ik mij ook zo veel mogelijk verdiepen :)
 
Welkom en mooi dat je zo enthousiast bent maar ik heb nog wel een paar puntjes. Een aquarium moet je 4 weken indraaien want juist na week 2-3 zie je vaak pas de nitrietpiek.
Ook zou ik de kunstplanten vervangen door echte en zover ik zie zit om de waterpest nog de wol/lood en dat zou ik er ook afhalen.
Het filter moet je pas licht uitspoelen als de uitstroom minder wordt. Met deze planten heb je inderdaad nog geen co2 nodig en je kan altijd met drijver het licht dimmen waardoor de vraag naar voeding minder wordt.
Qua vissen zou ik zeggen de Hoogvinkarper zit te klein en voor de Mollys vindt ik dat ook maar wellicht kunnen anderen dat beter vertellen.

wellicht leven ze dan nog langer dan ik....
Dat mag ik niet hopen want je bent nog erg jong;)
 
Dank voor je reactie. Inzake de nitrietpiek ben ik wel een beetje verrast. Het advies van de medewerkster was om de vissen (o.a. dus de hoogvinkarpers, waren volgens haar een geschikte vis voor deze grootte aqarium) al te plaatsen gezien de waardes goed waren.. ik zal deze in de gaten houden en flink water gaan verversen mocht dit te hoog worden. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met "met drijver het licht dimmen waardoor de vraag naar voeding minder wordt." Bedoel je door de drijfplanten dat daardoor natuurlijk het licht gedimt wordt? Alvast bedankt voor je fijne tips jessica!!!
 
Je kan via Google veel info lezen zoals voor de Hoogvinkarper een bak van min 120cm:

 
Je kan via Google veel info lezen zoals voor de Hoogvinkarper een bak van min 120cm:

Ik ga ze dan ook terugbrengen, als ze in een te kleine bak leven ga ik ze niet houden. Heb je wellicht een tip voor een vis die dan goed samengaat met mijn Molly's en Goud Gourami's ?
 
Is dit de Goudgourami die je hebt?:
 
Dank voor je reactie. Inzake de nitrietpiek ben ik wel een beetje verrast. Het advies van de medewerkster was om de vissen (o.a. dus de hoogvinkarpers, waren volgens haar een geschikte vis voor deze grootte aqarium) al te plaatsen gezien de waardes goed waren.. ik zal deze in de gaten houden en flink water gaan verversen mocht dit te hoog worden. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met "met drijver het licht dimmen waardoor de vraag naar voeding minder wordt." Bedoel je door de drijfplanten dat daardoor natuurlijk het licht gedimt wordt? Alvast bedankt voor je fijne tips jessica!!!

Dit is een beetje lullig en verkeerd advies geweest, je kunt op basis van je watermeting namelijk moeilijk bepalen of de te verwachten nitriekpiek al geweest is, of nog komt. Je water kan dus prima testen in de winkel, om vervolgens een paar dagen later te pieken in waardes, wat erg slecht en zelfs dodelijk voor je vissen kan zijn. Inderdaad zeker de eerste 4 weken de waardes goed in de gaten houden, en verversen wanneer je waardes op ziet lopen. Welkom in de hobby en op het forum! :)
 
Ik ga ze dan ook terugbrengen, als ze in een te kleine bak leven ga ik ze niet houden. Heb je wellicht een tip voor een vis die dan goed samengaat met mijn Molly's en Goud Gourami's ?
Wat veel goeds lees ik uit je post! En je stap om de vissen gelijk terug te brengen als ze te klein zitten is ook onwijs verstandig!

Een aquarium vraag héél veel kennis! Welkom! :)

Allereerst, het forum, super leerzaam. Echt een aanrader om wat dingen door te lezen, met topics mee te lezen, ook al is het iets wat je op dit moment niet aangaat, zoals over een vissoort die je niet hebt. Je kan in alle topics heel veel nuttige dingen leren.
Daarna youtube!
Er zijn een aantal grote channels over het houden van aquariums, ik zou eens op youtube rondkijken.
Typ eens in beginners tips, en meestgemaakte fouten.
Maar ook nitrificatie cyclus, zoek informatie over het belang van het filter, de bodem en water stroming. Met deze dingen ben je al héél ver! Doe er maar eens onderzoek naar 😄

6 vissen in een net draaiend aquarium die voor nu groot genoeg is dat kan zeker, dat noemen ze een fish in cycle. Tijdens de fish in cycle is het extra van belang het water goed schoon te houden omdat je levende bewoners hebt.

Je hebt 3 soorten levende organismen in je bak
De vissen
De planten
De bodem/filter

Alle 3 leeft en vraagt zn eigen verzorging!
Vissen willen schoon water geen voedingstoffen zoals co2, nitraat en forsfaat. Planten willen deze voedingstoffen hebben. Dus voor je vissen, water gewoon schoon houden.

planten hebben wel de behoefde naar deze stoffen maar elke plant heeft weer zn eigen behoefdes. Je hebt moeite en makkelijke planten.

Makkelijke planten zijn vaak snelgroeiende planten die veel zuurstof af geven. Deze planten daar wil je je op focussen in het begin.
Moeilijke planten zijn niet alleen moeilijk, ze vragen veel specifieke waardes, soms hogere waardes. Een vers aquaruim is nog niet bestand tegen de schommelingen van waardes. Snelgroeiende planten zoals hoornblad, waterpest en vallesneria houd dat makkelijker in balans en geeft extra zuurstof voor je vissen.

Je filter én bodem is ook een levend organisme. Ik kan daar heel veel over vertellen maar dat kan je het beste op internet lezen. Het belang van de bodem word vaak onderschat en word niet altijd mee genomen als informatie daarom kan je daar misschien ook wat specifiek naar zoeken.

Hiermee kom je echt een heel eind 😁
 
Je hebt 3 soorten levende organismen in je bak
De vissen
De planten
De bodem/filter
De bodem/filter leeft niet opzich maar wel alles wat erin zit aan bacterien en andere organismen;)
 
De bodem/filter leeft niet opzich maar wel alles wat erin zit aan bacterien en andere organismen;)
Mijn filter leeft! als ik hm in het stopcontact stop gaat hij zingen als een dansende kerstman 😂 het menselijk lichaam is ook niets anders dan een grote zak vol met kleine organismes zoals cellen en bacteriën enwutnut. Het aquarium is eigenlijk een lichaam, wij mensen zijn de hersenen die het aansturen en het filter, de planten en bodem zijn de longen/darmen/nieren 😄
 
Welkom op het AF.
 
Mijn filter leeft! als ik hm in het stopcontact stop gaat hij zingen als een dansende kerstman 😂 het menselijk lichaam is ook niets anders dan een grote zak vol met kleine organismes zoals cellen en bacteriën enwutnut. Het aquarium is eigenlijk een lichaam, wij mensen zijn de hersenen die het aansturen en het filter, de planten en bodem zijn de longen/darmen/nieren 😄
Haha, hoe bedenk je het om dit zo te omschrijven:thumbs:
 
Haha, hoe bedenk je het om dit zo te omschrijven:thumbs:
Ik vroeg me dat ook al af, ik heb eigenlijk geen flauw iedee maar ik zag een dansende kerstman voor me en dat ging spelen in me hoofd 😂 komiek is geen beroep maar een leefstyle. Ik ben er vanzelf ingerold zonder het te beseffen volgens mij.
 

Terug
Bovenaan