Een Co2 probleem?


B

blackmoor

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren een co2 systeem in mijn beide bakken hangen. Nou las ik dat je de co2 een half uur vantevoren aan moest zetten, en een uur eerder dan de lichten weer uit. Dit heb ik dus braaf gedaan, maar gisteravond viel me op dat de co2 door bleef lopen, ondaks dat het magneetventiel uit stond. De co2 werd wel steeds minder, maar vanmorgen was er nog steeds een klein stroompje uit de diffusor te zien.

Het leek me logisch dat de restdruk in de co2 splitter er nog een tijd lang uit zou stromen, totdat die druk te laag was voor de diffusor. Oké, maar toen ik de co2 's ochtends aanzette, gebeurde er een lange tijd helemaal niets. Ook dit was te verwachten, want met een laag bpm duurt het even voordat er genoeg lucht in de diffusor zit, maar als de lichten een uur later aangaan, is de co2 pas net begonnen te lopen!! Ik dacht dat de co2 een half uur vantevoren aan moest om te voorkomen dat wanneer het licht aangaat, de planten niet genoeg co2 hebben.

Mijn vraag is dus: Is dit een probleem? Is er misschien iets niet in orde, of moet de co2 nog wat eerder aangaan?
 
Als het hier uitgaat dan loopt het heel kort door maar dan stopt het ook wel weer. Het is inderdaad wel handig als de co2 zich weer heeft opgebouwd als de verlichting aangaat. Is de werkdruk niet te verhogen en anders zou je hem eerder moeten aan laten gaan denk ik.
Ik heb geen ervaring met een diffusor dus durf niet te zeggen hoelang dat kan doorlopen maar het lijkt mij wel erg lang toe als ik het zo lees.
 
Hmmm, nou ja. Ik kijk het even aan, en anders inderdaad iets eerder aan.
 
Ik zet mijn CO2 altijd 1.5 uur van tevoren aan. En het is normaal dat de CO2 eerst druk moet opbouwen om weer door de diffuser geperst te worden.
En dat ie 'na druppeld' is ook een vrij veel voorkomend verschijnsel. Kan niet zoveel kwaad.
 
Ik zet mijn CO2 altijd 1.5 uur van tevoren aan. En het is normaal dat de CO2 eerst druk moet opbouwen om weer door de diffuser geperst te worden.
En dat ie 'na druppeld' is ook een vrij veel voorkomend verschijnsel. Kan niet zoveel kwaad.

Maar druppelt dat de hele nacht door dan?
 
Als ik een volle fles heb wel. Naar mate de fles meer leeg begint te raken gaat ie ook minder nadruppelen.
Maar teveel nadruppelen kan ook een indicatie zijn dat je afsluitventiel niet helemaal goed afsluit.
 
Een diffuser welke met een ceramisch plaatje werkt. Heeft wat extra druk nodig. Indien de CO2 slang(en) erg lang zijn. Dan moeten deze eerst vol druk komen te staan.
(eigenlijk een soort ballon)
Als dan het magneetventiel dicht gaat, dan moet de opgebouwde druk uit slangen nog wegvloeien (ballon loopt leeg)
Hoe langer de slang, des te langer duurt het opstarten en stoppen van de CO2 afgifte in het aquarium.
 
Een diffuser welke met een ceramisch plaatje werkt. Heeft wat extra druk nodig. Indien de CO2 slang(en) erg lang zijn. Dan moeten deze eerst vol druk komen te staan.
(eigenlijk een soort ballon)
Als dan het magneetventiel dicht gaat, dan moet de opgebouwde druk uit slangen nog wegvloeien (ballon loopt leeg)
Hoe langer de slang, des te langer duurt het opstarten en stoppen van de CO2 afgifte in het aquarium.

Oh, nu wordt alles me duidelijk.... Het kleine bakje heeft slangen van drie meter lang............
 

Terug
Bovenaan