Een aantal vragen over het co2 systeem


S

sharonav

Guest
Heb het co2 systeem besteld en word morgen geleverd!

Nu heb ik een aantal vragen en ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden ;

Mijn ph is 7.5 en de kh 9 , aquarium is 81 x 36 x51. Met hoeveel bubbels per minuut moet ik beginnen?

Doseer nu nog easy carbo, hier meteen mee stoppen zodra het co2 systeem werkt of langzaam afbouwen?

Ik heb een spraybar die van rechts naar links gaat, met een lichte rimpeling op het water. Waar moet ik de difusser plaatsen?
aan de linkerkant? Voor of achter in het aquarium?

Ik heb ook een dennerle co2 checker gekocht, moet ik deze dan aan de rechterkant plaatsen? Naast de thermostaat.

Co2 1.5 uur aanzetten voordat het licht aangaat en 1.5 uur voordat het licht uitgaat weer uitzetten?

Hierbij wat foto's zodat jullie misschien beter de situatie snappen.

20190109_113007.jpg
20190109_113018.jpg
20190109_113141.jpg
 
Mijn ph is 7.5 en de kh 9 , aquarium is 81 x 36 x51. Met hoeveel bubbels per minuut moet ik beginnen?
Begin eens op 10 en rustig opbouwen naar gelang je checker aangeeft.

Doseer nu nog easy carbo, hier meteen mee stoppen zodra het co2 systeem werkt of langzaam afbouwen?
Stoppen.

Ik heb ook een dennerle co2 checker gekocht, moet ik deze dan aan de rechterkant plaatsen? Naast de thermostaat.
Als deze maar in het zicht en in het water zit, even uit proberen gelang je stroming.

Co2 1.5 uur aanzetten voordat het licht aangaat en 1.5 uur voordat het licht uitgaat weer uitzetten?
:thumbs:
 
Ik denk dat je best hoger kan beginnen want hier is de kh ook 9 en de ph 8 maar om die te verlagen naar 6.8 zijn zo n 80 bellen nodig. Ik zou ergens rond de 40-50 beginnen en het dan opvoeren. De indicator laat na enkele uren pas de goede kleur zien dus dat is even rustig afwachten.
Carbo heeft nu geen meerwaarde meer inderdaad.
 
ijn ph is 7.5 en de kh 9 , aquarium is 81 x 36 x51. Met hoeveel bubbels per minuut moet ik beginnen?
Op een 150 liter met een KH van 9? Ik schat zo'n 80 bpm Als je KH nu 9 is dan zou je de pH kunnen laten zakken tot 7.1 Dan heb je gezien je plantenbestand meer als genoeg.
k heb een spraybar die van rechts naar links gaat, met een lichte rimpeling op het water. Waar moet ik de difusser plaatsen? aan de linkerkant? Voor of achter in het aquarium?
Diffuser plaats je waar je de meeste stroming hebt, in de regel 1/3 boven de bodem, recht tegenover de spraybar in jouw geval.
k heb ook een dennerle co2 checker gekocht, moet ik deze dan aan de rechterkant plaatsen? Naast de thermostaat.
Dropchecker hang je waar zo weinig mogelijk stroming hebt, dus iid rechts in jouw geval.
Co2 1.5 uur aanzetten voordat het licht aangaat en 1.5 uur voordat het licht uitgaat weer uitzetten?
Ja, dat zijn de tijden die je kunt aanhouden. Als een paar uur nadat je licht aangaat je dropchecker een mooie groene kleur heeft dan zit je aardig in de goede richting
 
Leeg is het aquarium 125 liter , gevuld denk ik 110?
 
Ja daar zul je ongeveer zitten qua inhoudt hoor. Zoals Corne ook al zegt zul je richting de 80 bellen gaan uitkomen die ik ook doseer. Ik zou zoals ik al zei op 40-50 beginnen.
 
Ja daar zul je ongeveer zitten qua inhoudt hoor. Zoals Corne ook al zegt zul je richting de 80 bellen gaan uitkomen die ik ook doseer. Ik zou zoals ik al zei op 40-50 beginnen.

Ik begin wel op 40 bellen. Liever eerst wat te weinig dan mijn vissen vergassen :)
 
Ja ik snap dat en je ziet snel genoeg aan de checker of er meer nodig is.
 
Co2 systeem is binnen. Nu twijfel ik alleen waar ik em moet hangen. Ik kan het stuk hout wel wat opschuiven, dan kan de diffuser daar achter en is het een beetje weggewerkt.

Of toch links?!

Wat zouden jullie doen?? Links of rechts?

20190110_153119.jpg
 
Is dit oke?

15471319267106557771103250922508.jpg
15471322990747921674278651223825.jpg
 
Daar zit hij het meest uit het zicht, verder even kijken wat je dropchecker doet, en afstellen, verplaatsen of je waterflow aanpassen kan altijd nog.
 
20190110_162845.jpg


Oke alles staat. Nu het spannendste gedeelte!
 
Er komen alleen maar grote bubbeltjes uit en die gaan langs de zijkant eruit??

Snap er niks van
 
Oke dat probleem is opgelost. Zat niet goed vastgedraaid.

Wat n rotwerk om de bubbels goed te krijgen. Draai ook elke keer weer de verkeerde kant op.

Eerst eten maken, kijken we vanavond wel weer. Volgens mij is er door al mijn dommigheid veel te veel co2 in het aquarium gekomen (gelukkig maar heel kort )
Nu maar even de luchtpomp aan.
 
Zit nu op 24 druppels per minuut. Zaterdag maar weer een klein beetje verhogen.
 
Je ziet duidelijk de kleine belletjes, vooral aan de linkerkant. Rechts onder zie ik nog weinig,misschien straks beter als ik meer toevoeg en het stuk hout gaat er ook uit voor een ander stuk. Iets minder hoog stuk en niet "plat" op de bodem.

Belletjes blijven wel op het wateroppervlakte zitten. Wateroppervlakte rechts is in beweging, links echt minimaal.

Is dit erg??

20190110_215318.jpg
20190110_215302.jpg
 

Terug
Bovenaan