Eden 501 maakt enorme herrie. Hulp gevraagd.


Wat extra grind zal inderdaad geen invloed hebben hoor. In de regel is 4 weken indraaien veilig. Daarna langzaam de bewoners toevoegen en zelf doe ik dat vaak om de 14 dagen.
 
Meten is weten, dus ik zou even de test afwachten. Ik weet niet of je plantenvoeding toevoegd, maar mocht dit niet zo zijn en je meet geen ammoniak en nitriet meer, maar wel nitraat, dan zou het 1e visje of slak erin kunnen. Maar beter nog een weekje wachten, dan weet je het helemaal zeker
Nee planten voeding gebruik ik niet. Volgens mij is dat ook niet nodig bij rizoom planten toch?
Wij hebben in het nu draaiende aquarium een stukje hout staan met een a twee anubias planten erop.
Eventueel willen we deze planten toevoegen aan het stuk hout dat in het aquarium lift, maar er is ook nog een kans om het te verkopen. Mochten we het toevoegen, dan heeft het geen invloed op het indraaien toch?
 
Een vraagje maar kan het kleine visje Oryzias Minutilles, Deze word maar 2cm groot. Gobiopterus species cf. panayensis max 1.5 cm. kunnen deze visjes bij een vredelievende betta?
 
Ik ken de visjes niet maar hoe weet je of de Betta vredelievend is?

Omdat hij in ieder geval de garnalen met rust laat. Deze visjes zouden dan ongeveer net zo groot zijn, daarom dacht ik dat hij deze misschien ook met rust laat. De rasbora maculatus word zoiezo met rust gelaten
 
Aha, ja dat valt dan reuze mee. Nu weet ik niet of die visjes in dezelfde laag zwemmen maar een Betta gebruikt vaak wel alle lagen. Ik denk haast dat het goed moet gaan maar ja ik geef geen garanties natuurlijk.
 
Er zijn niet veel soorten die in een klein aquarium de bodem luchtig kunnen houden, maar vaak is dit in zo'n klein aquarium helemaal niet nodig. Gewoon bij een waterwissel de gravelvac er doorheen is ruim voldoende.
Ik vind dat juist de bodem met rust gelaten moet worden omdat de bodem ook een groot aandeel heeft wat betreft filtercapaciteit. Dan heb ik het niet over de torenslakjes maar over het gebruik van bv een gravelvac.


Haha precies dat. Voor 10 a 15l per slak dan kom ik uit op ongeveer 2 a 3 slakjes.
Ik zou het maar op 2 houden als het gaat om een 32 liter (bruto?) bakje. Als het 32 liter bruto is dan houd je wellicht 25 liter netto over. Met 2 van deze slakken zit je al ongeveer aan de max bezetting van je bakje als ik het zo lees, en dan moet de Betta er nog bij.
Gaat het om een 32 liter netto bakje, dan zou mijn advies waarschijnlijk niet anders zijn.

Ik heb een groot deel van de berichten teruggelezen maar niet alles. en mogelijk heb ik wat gemist. Dat het toch om een ander bakje gaat? En ik moet erbij zeggen dat ik een bak al snel te vol vind. Niet dat mijn bakken altijd zo'n lage bezetting hadden hoor. Maar zeker in een klein bakje waar het evenwicht houden toch lastiger is dan in een grote bak, zou ik zelf de bezetting laag houden.
 
Ik vind dat juist de bodem met rust gelaten moet worden omdat de bodem ook een groot aandeel heeft wat betreft filtercapaciteit. Dan heb ik het niet over de torenslakjes maar over het gebruik van bv een gravelvac.



Ik zou het maar op 2 houden als het gaat om een 32 liter (bruto?) bakje. Als het 32 liter bruto is dan houd je wellicht 25 liter netto over. Met 2 van deze slakken zit je al ongeveer aan de max bezetting van je bakje als ik het zo lees, en dan moet de Betta er nog bij.
Gaat het om een 32 liter netto bakje, dan zou mijn advies waarschijnlijk niet anders zijn.

Ik heb een groot deel van de berichten teruggelezen maar niet alles. en mogelijk heb ik wat gemist. Dat het toch om een ander bakje gaat? En ik moet erbij zeggen dat ik een bak al snel te vol vind. Niet dat mijn bakken altijd zo'n lage bezetting hadden hoor. Maar zeker in een klein bakje waar het evenwicht houden toch lastiger is dan in een grote bak, zou ik zelf de bezetting laag houden.
De bak is 32 cm hoog, 32 cm diep en 32cm breedte. Kom je uit op 32,768 L. Afgerond ongeveer 32l dan. Welke andere slakken zouden er anders nog in kunnen? Anders laten we het inderdaad lekker hierbij. Garnaaltjes. Slakjes. En onze Murphy betta man
 
De bak is 32 cm hoog, 32 cm diep en 32cm breedte. Kom je uit op 32,768 L. Afgerond ongeveer 32l dan. Welke andere slakken zouden er anders nog in kunnen? Anders laten we het inderdaad lekker hierbij. Garnaaltjes. Slakjes. En onze Murphy betta man
Murphy :) Wat een leuke naam!

Ik ben niet zo thuis in slakken dus durf je daar geen advies in te geven. Wel wat ik altijd verrast over hoeveel ze vervuilen, als je kijkt naar het aantal liters dat er per slak (in het algemeen) wordt aanbevolen.

Maar misschien dat anderen een andere mening dan mij zijn toebedeeld, dus ik zou zeker ook die reacties even afwachten. Je hebt er wel een goed filter bij hangen dus dan kan wellicht ook wat meer, zeg ik dan zonder de opbouw van een Eden 501 te kennen. Je bak zal er makkelijker stabiel mee blijven dan met een klein intern filter.
 
Ik vind dat juist de bodem met rust gelaten moet worden omdat de bodem ook een groot aandeel heeft wat betreft filtercapaciteit. Dan heb ik het niet over de torenslakjes maar over het gebruik van bv een gravelvac.



Ik zou het maar op 2 houden als het gaat om een 32 liter (bruto?) bakje. Als het 32 liter bruto is dan houd je wellicht 25 liter netto over. Met 2 van deze slakken zit je al ongeveer aan de max bezetting van je bakje als ik het zo lees, en dan moet de Betta er nog bij.
Gaat het om een 32 liter netto bakje, dan zou mijn advies waarschijnlijk niet anders zijn.

Ik heb een groot deel van de berichten teruggelezen maar niet alles. en mogelijk heb ik wat gemist. Dat het toch om een ander bakje gaat? En ik moet erbij zeggen dat ik een bak al snel te vol vind. Niet dat mijn bakken altijd zo'n lage bezetting hadden hoor. Maar zeker in een klein bakje waar het evenwicht houden toch lastiger is dan in een grote bak, zou ik zelf de bezetting laag houden.
De bak is 32 cm hoog, 32 cm diep en 32cm breedte. Kom je uit op 32,768 L. Afgerond ongeveer 32l dan. Welke andere slakken zouden er anders nog in kunnen? Anders laten we het inderdaad lekker hierbij. Garnaaltjes. Slakjes. En onze Murphy betta man
 
Murphy :) Wat een leuke naam!

Ik ben niet zo thuis in slakken dus durf je daar geen advies in te geven. Wel wat ik altijd verrast over hoeveel ze vervuilen, als je kijkt naar het aantal liters dat er per slak (in het algemeen) wordt aanbevolen.

Maar misschien dat anderen een andere mening dan mij zijn toebedeeld, dus ik zou zeker ook die reacties even afwachten. Je hebt er wel een goed filter bij hangen dus dan kan wellicht ook wat meer, zeg ik dan zonder de opbouw van een Eden 501 te kennen. Je bak zal er makkelijker stabiel mee blijven dan met een klein intern filter.
Dankje wel:p
Gelukkig hebben we inderdaad die twijfel weten te doorbreken en het gewoon gedaan. Ons water is nog nooit zo schoon geweest.

Weet iemand misschien nog een "snel" groeiende rizoomplant?
 
Net een waterpest gedaan en volgens mij zien de resultaten er goed uit. Yay. Het lijkt erop dat de vissen er bijna in mogen.
Voor nu nog een paar plantjes besteld: de bacuhulpha? Nog een paar eikenbladvaren om te laten drijven en levermos. Denk dat het erg mooi gaat staan.
Nog wel een snelle vraag want sommige punten van de javavaren worden bruin. Is dit een slecht iets?

Hieronder nog even een foto van de test die gedaan is.
20240118_140329.jpg
 
Haha bedoel test inderdaad. Foutje van de autocorrectie šŸ˜…
Een waterTEST dus;)

Heb je een foto van de plant? En hoelang heb je die in de bak en geef je ook voeding en zo ja wat?

Plantenvoeding geef ik (nog) niet. Well is het zo dat de keramische pijpjes in het filter bruiner beginnen te worden. Hoort dat zo?

Hieronder even een aantal lekker onduidelijke foto's.

Het aquarium staat in een kast en het filter hangt voor nu nog aan de voorzijde omdat het anders niet paste. Word binnenkort nog aangepast.
image-17-01-2024_21-10-18-97.jpg
 

Bijlagen

  • image-18-01-2024_13-49-57-82.jpg
    image-18-01-2024_13-49-57-82.jpg
    192.9 KB · Weergaven: 18
De pijpje verkleuren inderdaad naar bruin, dat is (bij mijn weten) volstrekt normaal en vormt ook geen probleem. Je zult zien dat ze zelfs na uitspoelen verkleurd blijven op den duur.
 
Ja hoor dat hoort zo en dat is deels de biofilm met bacterien en afval wat wordt omgezet. Als je een sponsfilter uitspoelt zie je vaak ook de bruine kleur.
 
Het leek even goed te gaan met het nieuwe aquarium maar helaas er gaan toch weer dingen mis.
Sinds 2 weken ligt er een afdek ruit op het aquarium en zojuist zijn we er achter gekomen dat het water heel zoet ruikt. De waterwaarden zijn vreemd genoeg goed, maar de geur deed ons denken aan het aquarium bij Burgers Zoo.
Nu moet ik wel zeggen dat het water op 22 graden staat en het water sinds het begin niet ververst is.

Weet iemand wat deze geur kan zijn?
 
Kan ook normaal zijn. Er zitten altijd wel wat algen en bacteriƫn in een rijpe bak. Dat geeft een beetje een kruidige zoetachtige geur. Hoeft in principe niet slecht te zijn.

Geeft die dekruit wel wat ruimte voor ventilatie?

Je moet wel af en toe wat water verversen. Hoeveel hangt af van je voorkeuren en de omstandigheden. Wat je vaak hoort is een keer per week of een keer per twee weken 25 of 50%
 
Kan ook normaal zijn. Er zitten altijd wel wat algen en bacteriƫn in een rijpe bak. Dat geeft een beetje een kruidige zoetachtige geur. Hoeft in principe niet slecht te zijn.

Geeft die dekruit wel wat ruimte voor ventilatie?

Je moet wel af en toe wat water verversen. Hoeveel hangt af van je voorkeuren en de omstandigheden. Wat je vaak hoort is een keer per week of een keer per twee weken 25 of 50%
Ja hoor de dekruit biedt ruimte voor ventilatie. Stel we verversen het water om de 2 weken 50%, moet tussendoor dan nog de bodem afgezogen worden? Eigenlijk doen we dit meteen met de wissel maar als om de 2 weken te weinig is dan doen we het gewoon wat vaker.
 
Elke bak heeft een bepaalde geur inderdaad en dat hoort erbij.
šŸ™‚goed om te weten Dankje wel. Had deze geur zelf nog niet eerder geroken.


Heerlijk die geur van een rijpe bak! Ga er soms bewust ff boven hangen met de neus.
Hihi de geur is inderdaad niet vies. Wel heel apart maar het heeft toch wel iets. Een soort kruidige geur
 
Ja hoor de dekruit biedt ruimte voor ventilatie. Stel we verversen het water om de 2 weken 50%, moet tussendoor dan nog de bodem afgezogen worden? Eigenlijk doen we dit meteen met de wissel maar als om de 2 weken te weinig is dan doen we het gewoon wat vaker.
Je kunt het beste zoveel mogelijk van de bodem afblijven ivm de bacteriecultuur en stoffen die in de bodem zitten. Als er los vuil licht kun je bij het afhevelen met de hand over de bodem wapperen en dit mee afzuigen.
 
Je kunt het beste zoveel mogelijk van de bodem afblijven ivm de bacteriecultuur en stoffen die in de bodem zitten. Als er los vuil licht kun je bij het afhevelen met de hand over de bodem wapperen en dit mee afzuigen.
Oh kijk super. Dan toch we het toch niet zo verkeerd als gedacht. šŸ˜‡ Hieronder nog even foto van hoe het aquarium er nu bij staat. Er zitten ongeveer 60 garnalen in, maar vreemd genoeg zijn die beestjes nooit terug te vinden. Ook Murphy de betta houdt zich rustig schuil in het stuk hout.
Nu even een ander ding want we zijn bezig met het experimenteren met de stand van de spraybar. We hebben het tegen de achterwand geplakt waardoor het water via de vooruit over de bodem terug gekaatst word naar het filter. Leek ons een goede manier. Toch heeft Murph een beetje last van de stroming lijkt wel want hij is nog niet uit zijn holletje gekomen. Het is een lang vinnige betta.
De spraybar is nu zo gedraaid dat het tegen de achterwand kaatst. Maar hoe diep moet een spraybar onder het water? Moet het eigenlijk wel onder water of is boven water beter? En doet de spraybar op deze manier zijn werk nog wel goed?
Ook nog even een foto van murph toegevoegdšŸ¤­

Wat geven jullie je betta te eten? Wij zitten te twijfelen of we m levend voer willen geven maar de laatse keer at hij t niet op en lag de hele bodem vol. Eten de garnalen dit ook?
 

Bijlagen

  • image-26-01-2024_14-51-27-31.jpg
    image-26-01-2024_14-51-27-31.jpg
    182.3 KB · Weergaven: 20
  • image-26-01-2024_14-49-52-21.jpg
    image-26-01-2024_14-49-52-21.jpg
    163.6 KB · Weergaven: 17
  • 20240126_150826.jpg
    20240126_150826.jpg
    687.8 KB · Weergaven: 19
  • 20240126_150821.jpg
    20240126_150821.jpg
    767.3 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Je kan de buis het beste net onder het water doen en dan iets naar de bodem gericht met een lichte hoek. Als de stroming te hard is kun je misschien de gaatjes van de buis wat opboren waardoor de uitstroom minder sterk is.
Langvinnigen worden sneller moet met veel stroming en zullen dan veel meer rusten.
 
Buis gericht op de achterwand.
In theorie nee, in de praktijk ja. Nog niet gehinderd door enige kennis heb ik dat lange tijd gedaan, low tech bakje. De reden was dat de stroming veel te sterk was.
 
Toevallig hebben wij net een aanbod gekregen om een aquarium quadro over te nemen. Dit is een aquarium van ongeveer 40L. (Ze gaan er dus ongeveer 8l op vooruit)

Nu is mijn vraag of het filter, de eden 501 deze capiciteit aankan of dat de max echt 32l is.

Weet iemand hier misschien een antwoord op?
 
Je kunt het wel proberen. Met de 501 en dan een beetje leren aanvoelen met alles zo.
 
Toevallig hebben wij net een aanbod gekregen om een aquarium quadro over te nemen. Dit is een aquarium van ongeveer 40L. (Ze gaan er dus ongeveer 8l op vooruit)

Nu is mijn vraag of het filter, de eden 501 deze capiciteit aankan of dat de max echt 32l is.

Weet iemand hier misschien een antwoord op?
Ik denk dat je vooral moet kijken naar de belasting en het aanwezige filtermateriaal. De bodem gaat ook veel van je filterfunctie overnemen. Lage belasting en weinig voeren, dan zul je er denk ik prima mee wegkomen. Tenzij je bewoners hebt die van flinke stroming houden. IMHO
 
Er word bij het aquarium een hoekfilter 50 bij geleverd.


In het aquarium komen ongeveer 60 garnalen, een betta en 4 rasboras maculatus. Zou dit oke zijn?
Ik denk dat je vooral moet kijken naar de belasting en het aanwezige filtermateriaal. De bodem gaat ook veel van je filterfunctie overnemen. Lage belasting en weinig voeren, dan zul je er denk ik prima mee wegkomen. Tenzij je bewoners hebt die van flinke stroming houden. IMHO
 

Terug
Bovenaan